InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Luchtzuiveraar: Wat is een goed luchtzuiveringsapparaat?

Luchtzuiveraar: Wat is een goed luchtzuiveringsapparaat?

Luchtzuiveraars in je huis zorgen ervoor dat je woning vrij blijft van stof en vuildeeltjes in de lucht. Een luchtzuiveringsapparaat met ionisator zorgt er bovendien voor dat de lucht meer zuurstofrijk wordt. Maar hoe weet je nou of een toestel om lucht te zuiveren goed is? Aan welke eisen moet een luchtzuiveraar voldoen? En wat kost een goed luchtzuiveringstoestel in de praktijk? Lees in dit artikel hoe je het kaf van het koren kunt scheiden op het gebied van luchtzuivering.

Waarom zou je een luchtzuiveringsapparaat voor je huis aanschaffen?

Een luchtzuiveraar of luchtzuiveringstoestel zorgt ervoor dat ongewenste stofdeeltjes en ander vuil uit de lucht worden gefilterd, zodat jij ze niet meer kan inademen. Ook virussen, huisstofmijt, pollen, schimmels en bacteriën worden echter grotendeels afgevangen bij het centraal plaatsen van een luchtzuiveringsapparaat in je woning.

Met name fijnstof kan erg schadelijk zijn voor de gezondheid en kan er voor zorgen dat mensen met astmatische klachten, een huisstofallergie, hooikoorts of rokers het erg benauwd krijgen in huis. Een luchzuiveringsinstallatie zuivert de lucht van fijnstof door alle schadelijke deeltjes uit de lucht te filteren voordat ze kunnen worden ingeademd.

Met name luchtzuiveringsapparaten, die gebruik maken van ionisatie, trekken als het ware allergenen, ziektekiemen, nare luchtjes, tabaksrook en stof en vuil weg uit de omgeving en maken de lucht, die je inademt ook echt schoner.

Voor wie is een luchtzuiveraar met name geschikt?

Een luchtzuiveringsapparaat is een goede aanschaf voor iedereen, omdat het huis altijd fris ruikt en je veel minder stof inademt dan zonder zo'n toestel het geval is. Een luchtzuiveraar is echter vooral een must voor mensen met:

  • Astma of astmatische klachten
  • Chronische bronchitis, COPD of andere luchtwegaandoeningen
  • Hooikoorts of andere gevoeligheid voor pollen in de lucht
  • Een huisstofallergie of overgevoeligheid voor huisstofmijt
  • Andere onbestemde allergieën en eczeemklachten

Wanneer is een luchtzuiveringstoestel goed?

Een luchtzuiveraar zal er altijd in meer of mindere mate in slagen om de lucht te reinigen van stof, vuil, ziekteverwekkers en allergenen. De meeste apparaten werken als een soort stofzuiger met filter, waardoor altijd een deel van de vervuiling uit de omgeving wordt weggenomen.

Beter dan een standaard luchtzuiveringsapparaat is een luchtzuiveraar die niet alleen gebruikt maakt van een luchtfilter maar ook van ionisatie. Door het toevoegen van negatieve ionen aan de lucht slaat vervuiling neer en kan niet meer rondcirkelen in de lucht. Negatieve ionen zorgen er namelijk voor dat de vuildeeltjes worden gebonden en zwaarder worden. Ionisatie zorgt er echter ook voor dat je meer zuurstof kunt opnemen en minder stress ervaart. Negatieve ionen op zichzelf zorgen voor:

  • Meer opname van zuurstof in het lichaam
  • Minder allergische reacties
  • Minder schadelijke effecten van stress
  • Een betere weerstand tegen ziektekiemen

Verder moet ook het design van een luchtzuiveringsapparaat je natuurlijk persoonlijk aanspreken, er zijn prachtige luchtzuiveraars te koop die rustig op een opvallende plaats gezien mogen worden als deel van je interieur.

Wat kost een goed luchtzuiveringsapparaat en hoeveel heb je er nodig in huis?

Een goede luchtzuiveraar met ionisatie koop je al voor 100 tot 150 EUR. Meestal bestrijken ze een gebied van om en nabij de 30m2 tot 50m2. Het is raadzaam om in ieder geval een toestel in de huiskamer en in de primaire slaapkamer te plaatsen, wanneer je last hebt van allergieën of huisstof. Sommige apparaten zijn niet zo energiezuinig, zorg er dan ook voor dat je bij je oriëntatie op aanbieders ook let op het energieverbruik. Een luchtzuiveringsapparaat zet je liefst 24 uur per dag aan en dan is het fijn wanneer de energiekosten niet te hoog oplopen.
Gerelateerde artikelen
Wat doen ionen voor je weerstand en prestatievermogenAllergie te lijf gaan, beter slapen, je weerstand verhogen, beter herstel na sport, huidveroudering door elektromachneti…
Een luchtreiniger kopenEen luchtreiniger kopenIn de lucht in huis bevinden zich heel wat verontreinigingen, zoals stof, bacteriën, rook, vieze geurtjes en pollen. Om…
Waarom is de lucht blauw?Waarom is de lucht blauw?Als je naar boven kijkt zie je een helder blauwe lucht. Er vanuit gaande dat het een zonnige, onbewolkte dag is. Indien…
Natuurkundeproefjes met lucht voor kinderenNatuurkundeproefjes met lucht voor kinderenLucht is letterlijk en figuurlijk vaak een ongrijpbaar iets voor kinderen. Kinderen weten dat lucht bestaat, kinderen we…
De elementen in de Astrologie: Het luchtelementDe elementen in de Astrologie: Het luchtelementEen horoscoop bestaat uit 12 dierenriemtekens maar ook uit 4 elementen n.l. vuur, aarde, lucht en water. Elk dierenriemt…

Reageer op het artikel "Luchtzuiveraar: Wat is een goed luchtzuiveringsapparaat?"

Reacties

Hans, 27-04-2018 16:53 #10
Welk merk is een betaalbare luchtzuiveraar?

J, Lous, 19-04-2017 13:49 #9
Werkt dit ook bij allergie voor kleine hondjes en hooikoorts?

Visser, 03-10-2016 19:33 #8
Helpt zo'n luchtzuiveraar ook voor stof van vogels?

Judy, 12-03-2014 01:53 #7
Beste mensen,

Is de directe vertaling van een luchtzuiveraar een air conditioner?
Gaat het in dit geval om een airco apparaat met een ionisator of bestaat er een apart soort van luchtzuiveraar voornamelijk voor het tegengaan van allergien.
Ik kijk uit naar de reactie hierop.
Groeten

Judy

Anne, 15-01-2013 22:16 #6
Dag, ik heb een spierziekte en woon in een appartement, waar ze de waarde hebben gemeten, de waarde is 40 tot 50 en behoort tot 60 te zijn, dus te droog in mijn huis,
welk apparaat ik vermoed wel met inonen of zoiets is dan het beste voor mij?
Welk merk en liefst niet zo duur vanwege niet te veel geld, bvd Anne

J. Roosenburg, 27-11-2012 10:48 #5
Ik heb copd gold 4. Wat voor apparaat is het beste voor mij? en zo energie zuinig mogelijk

Ronald, 20-03-2012 09:15 #4
Wie kan mij helpen. Ik werk op zolder en krijg hier een hele nare smaak in mijn mond.
In eerste instantie dacht ik dat het door de ketel kwam, alleen is deze nu vervangen en heb ik nog steeds last van een vieze, nare smaak op mijn lippen en in mijn mond. Kan ik dit oplossen met een luchtzuiveraar? Reactie infoteur, 02-04-2012
Beste Ronald, het klinkt mij een beetje als een allergische reactie op stoffen in de omgeving. Dat zouden bijvoorbeeld verfstoffen maar ook isolatiemateriaal (zoals glasvezel) kunnen zijn. Ik raad je aan om een allergie test te laten uitvoeren bij het ziekenhuis. Succes, sterretje999

Hetty Elbers, 17-11-2011 22:55 #3
Ben op zoek naar een apparaat dat negatieve ionen uitstoot. Heb er een die al vele jaren oud is maar het nog steeds doet. Als grote nadeel vind ik echter dat de vuile stofjes achter het apparaat neerslaan. Staat het apparaat lang op een zelfde plek dan zie je een grote vuile plek ontstaan bijv. op het behang waar het vlak bij stond. Je kunt natuurlijk zeggen:
verplaats hem dan steeds. Doch het idee dat je toch een ophoping krijg van vervuilde stofjes zint me niet. Daarom zoek ik een ionisator die een reservoir bevat die een en ander opneemt. Dus iets waar alles in gezogen wordt. Wat ik ook als wens heb dat het apparaat heel stil is. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

F. I. C. Balk, 29-10-2011 13:28 #2
Ik woon in een appartement met mechanische ventilatie. In uw artikel "Luchtzuiveraar: Wat is een goed luchtzuiveringsapparaat?" In dat artikel wordt over een luchtzuiveraar of luchzuiveringstoestel geschreven. Is het ook mogelijk om dat in het bestaande ventilatie apparaat in mijn appartement in te bouwen?

Soujanya, 06-04-2010 14:34 #1
Ik heb laatst bij een nederlands bedrijf genaamd lightfresh een luchtzuiveraar gekocht, die zijn verwerkt in verlichtingsprodukten. En tot mijn verbazing, merk je het wel! Normaal ben ik behoorlijk sceptisch hierover, maar ik ben ruim tevreden! Aanrader is de plugin van Lightfresh, deze zat in zo'n voordeelpakket op hun website. Wilde het even kwijt, gezien het dus ook minder dan 100 euro kan!

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 03-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 10
Schrijf mee!