InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Een handige kruimeldief kopen

Een handige kruimeldief kopen

Een handige kruimeldief kopen Een kruimeldief, ook wel kruimelzuiger genoemd, is in feite een kleine uitvoering van een stofzuiger die doordat hij oplaadbaar is snoerloos gebruikt kan worden. Naast dit voordeel kun je met de kruimeldief ook allerlei plekjes bereiken waar je met een stofzuiger moeilijk bij kunt. Je moet er echter wel rekening mee houden dat de capaciteit beperkt is. Zo is de zuigkracht van een kruimelzuiger vaak minder dan die van een stofzuiger en het stofreservoir is kleiner. Daarnaast is de kruimeldief ook echt alleen bedoeld voor stof en kruimeltjes, en dus moet je er geen viezigheid of grotere vuiltjes mee gaan opzuigen. Dit beperkt de levensduur van een kruimeldief namelijk enorm.

Hoe werkt de kruimelzuiger

Zoals al gezegd is een kruimelzuiger een oplaadbare kleine stofzuiger. In de kruimeldief bevindt zich een accu, die wordt opgeladen wanneer de kruimeldief in het zogenaamde basisstation, dat via een kabel met stekker met een stopcontact is verbonden, wordt geplaatst. Dit basisstation dient dus om de kruimelzuiger in te plaatsen en als oplaadstation, maar heeft vaak ook nog mogelijkheden om eventuele accessoires van de kruimeldief in op te bergen.

De functie van een kruimeldief

Met een kruimeldief kun je dus snel kruimeltjes en stof opzuigen. Je hoeft niet de stofzuiger uit de kast of berging te halen, maar pakt gewoon even de kruimeldief van de muur. Ook wanneer je op kleine plekjes die moeilijk bereikbaar zijn moet zuigen, is een kruimeldief ideaal. Daarnaast kun je doordat de kruimelzuiger draadloos zijn werk kan doen, deze ook prima gebruiken voor het schoonzuigen van bijvoorbeeld je auto of caravan. Maar nogmaals: doe er geen te zwaar werk mee, want daarvoor is de kruimeldief niet ontworpen! Hierna kun je meer lezen over specifieke eigenschappen en onderdelen van de kruimeldief.

De zuigkracht van een kruimeldief

De zuigkracht van een kruimeldief wordt weergegeven in volt, namelijk het voltage van de accu. Vaak zijn er meerdere standen beschikbaar, zodat je de meest geschikte zuigkracht voor het betreffende klusje kunt kiezen. Let er overigens op dat de zuigkracht altijd afneemt als het stofreservoir voller wordt of als de filter verstopt begint te raken.

Stofreservoir en stofzak

Kruimeldieven hebben een stofreservoir waarin het opgezogen vuil en stof terecht komt. Hoe groot dit is wordt aangegeven in milliliters. Dit stofreservoir moet je overigens frequent legen, want des te voller dit is, des te minder goed kan de kruimelzuiger zijn werk doen. Er zijn ook kruimeldieven met een stofreservoir waarvoor je een extra stofzak kunt kopen. Dit is dan een mini uitvoering van de stofzak zoals we die voor de stofzuiger kennen. Er zijn wegwerp en uitwasbare stofzakken verkrijgbaar.

De filter van een kruimelzuiger

Een kruimelzuiger beschikt net als een stofzuiger over een filter, waardoor er lucht wordt uitgeblazen. Het filter houdt stof en vervuiling tegen, waardoor er zo schoon mogelijke lucht weer naar buiten wordt geblazen. Houd de filter goed schoon voor een optimale werking en vervang het wanneer dit nodig is. De wat duurdere kruimelzuigers zijn vaak voorzien van een verklikker die aangeeft of het filter vervangen moet worden.

Het gebruiksgemak van een kruimeldief

Het gebruiksgemak van een kruimeldief wordt door meerdere factoren bepaald, zoals de vormgeving van het handvat van een kruimelzuiger, de grootte van het stofreservoir, een korte laadtijd van de accu, een lange gebruiksduur van de accu en hulpstukken in de vorm van zuigmondjes voor speciale toepassingen. Tegenwoordig zijn er zelfs om het gebruiksgemak te vergroten, kruimeldieven met wieltjes aan de voorkant zodat je deze niet meer op hoeft te tillen.

Accessoires voor de kruimeldief

Accessoires voor de kruimeldief zijn vooral te vinden op het gebied van extra zuigmonden. Zo zijn er zuigmonden met borstel die ideaal zijn om meubels mee te zuigen, maar ook zogeheten spleetzuigmonden waarmee je gemakkelijk alle spleten en kieren kunt bereiken.

Lees verder

© 2010 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een handige kruimeldief kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 01-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Kleine witgoed
Schrijf mee!