InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Steelstofzuigers, waar moet je op letten bij de aankoop?

Steelstofzuigers, waar moet je op letten bij de aankoop?

Steelstofzuigers, waar moet je op letten bij de aankoop? Steelstofzuigers, je ziet ze steeds meer binnen huishoudens. Ze zijn vaak wendbaar, snoerloos en je pakt ze er even bij om snel schoon te maken in huis. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van zo'n stofzuiger en wat zijn de verschillen ten opzichte van een gewone stofzuiger? Waar moet je op letten bij de aankoop?

Wat is een steelstofzuiger?

Een steelstofzuiger is een snoerloze stofzuiger die je vooruit duwt. Je houdt bij een steelstofzuiger een lange steel vast waar geen slang aan zit. Een steelstofzuiger wordt over het algemeen gebruikt om tussendoor klein vuil en kruimels in huis op te zuigen van de vloer, bank of trap. Het vuil wordt bij een steelstofzuiger opgevangen in een stofreservoir dat in de steel van de stofzuiger aanwezig is. Aan sommige steelstofzuigers zit een kruimelzuiger, die gemakkelijk losgemaakt en weer terug bevestigd kan worden. Wanneer je de steelstofzuiger niet gebruikt, is hij gemakkelijk en compact op te bergen. Meestal werkt een steelstofzuiger op een accu. Deze accu kan opgeladen worden door de steelstofzuiger aan een oplaadstation te bevestigen of door het apparaat via een snoer met stekker in het stopcontact te steken.

Wat zijn de verschillen met een sledestofzuiger?

Steelstofzuiger

  • Erg wendbaar en compact.
  • Duw je vooruit.
  • Stofreservoir zit in de steel.
  • Relatief klein stofreservoir.
  • Zonder snoer, met accu.
  • Gemakkelijk voor kleine oppervlakten.
  • Snel gebruiksklaar.
  • Vaak minder goede zuigkracht.

Sledestofzuiger

  • Minder wendbaar en neemt veel ruimte in beslag.
  • Trek je achter je aan.
  • Stofreservoir zit in de slede.
  • Relatief groot stofreservoir.
  • Met snoer.
  • Gemakkelijk voor grote oppervlakten.
  • Eerst snoer uitrollen en in stopcontact steken.
  • Vaak betere zuigkracht.

Wat zijn de voordelen van een steelstofzuiger?

Een steelstofzuiger is wendbaar, lichtgewicht, compact (waardoor gemakkelijk op te bergen), snel gebruiksklaar, geschikt om kleine oppervlakken schoon te maken en je hebt veel bewegingsvrijheid omdat er geen snoer aan vast zit. Daarnaast hoef je geen slede achter je aan te trekken. Een steelstofzuiger kun je daarom ook vaak met een hand bedienen.

Wat zijn de nadelen van een steelstofzuiger?

Doordat er een accu in de steelstofzuiger zit, heeft hij een beperkte gebruiksduur. De oplaadtijd is vaak ook behoorlijk lang. Daarnaast zuigt de steelstofzuiger vaak minder goed dan een sledestofzuiger en moet het stofreservoir vaker geleegd worden, omdat het klein is.

Waar moet je op letten bij het kopen van een steelstofzuiger?

Er zijn verschillende soorten steelstofzuigers te koop. Er zijn dan ook grote verschillen tussen de stofzuigers te ontdekken.

Gebruiksduur accu

Er zit veel verschil is de gebruiksduur van de accu. Wanneer je in een groot huis woont, is het verstandig om een steelstofzuiger aan te schaffen met een lange gebruiksduur.

Aparte kruimelzuiger

Er zijn steelstofzuigers met een aparte kruimelzuiger te koop, waarbij de kruimelzuiger op de steel bevestigd is. Dit is handig om tijdens het zuigen bijvoorbeeld snel even de bank af te zuigen. De kruimelzuiger klik je eraf en na gebruik weer op de stang. Bij steelstofzuigers zonder aparte kruimelzuiger kan vaak de stang er tussenuit gehaald worden, waardoor je ook een compacte zuiger, zonder stang krijgt.

Alleen stofzuigen, of ook dweilen?

Een steelstofzuiger is in eerste instantie bedoeld om het huis te stofzuigen. Er zijn echter ook steelstofzuigers met een dweilfunctie. Hierdoor kan je twee vliegen in een klap slaan. Je kan tijdens het stofzuigen direct ook de vloer mee dweilen. In dit geval zit er aan de zuigmond van de steelstofzuiger een waterreservoir met een schoonmaakdoek.

Wat voor ondergrond wil je stofzuigen?

Steelstofzuigers kunnen geschikt zijn voor verschillende ondergronden. Zo zijn er steelstofzuigers die enkel geschikt zijn voor harde vloeren of bijvoorbeeld laagpolige tapijten. Er zijn ook steelstofzuigers die geschikt zijn voor alle ondergronden. Het is belangrijk om hier goed naar te kijken bij het type steelstofzuiger dat je wilt kopen, zodat het ook geschikt is voor je huis.

Parkeerstand

Op sommige steelstofzuigers zit een parkeerstand. Dit houdt in dat je de stofzuiger tijdens het zuigen even rechtop kunt zetten zodat je je handen vrij hebt om bijvoorbeeld een meubelstuk aan de kant te zetten. Hierna kan je de steelstofzuiger weer vlot pakken en gebruiken. Je hoeft de steelstofzuiger op deze manier niet op de grond te leggen en daarna weer op te rapen.
© 2017 Lenemarlin8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stofzuiger kopen: Waarop moet je letten bij het vergelijken?Er bestaat tegenwoordig niet meer zoiets als een normale stofzuiger. Kruimeldieven zijn tegenwoordig stofzuigers geworde…
Kopen van een stofzuigerKopen van een stofzuigerWanneer je een nieuwe stofzuiger nodig hebt, is het nog niet zo gemakkelijk om de beste keuze uit het gigantische aanbod…
Stofzuiger kopen: wat moet je weten?Een huishouden zonder stofzuiger is tegenwoordig zo goed als ondenkbaar. Ook al vinden veel mensen stofzuigen een vervel…
Een handige kruimeldief kopenEen handige kruimeldief kopenEen kruimeldief, ook wel kruimelzuiger genoemd, is in feite een kleine uitvoering van een stofzuiger die doordat hij opl…
De robotstofzuiger: de ideale hulp in ieders huishouden?Een robotstofzuiger maakt je huis automatisch schoon. Het apparaat kan zichzelf redden en stofzuigt je huis terwijl jeze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Liftarn, Openclipart
  • https://www.stofzuigerstore.nl/category/36904/steelstofzuigers.html

Reageer op het artikel "Steelstofzuigers, waar moet je op letten bij de aankoop?"

Infoteur: Lenemarlin8
Gepubliceerd: 01-11-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!