InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoon huis in recordtijd – Snelle schoonmaaktips

Schoon huis in recordtijd – Snelle schoonmaaktips

Schoon huis in recordtijd – Snelle schoonmaaktips Het huis schoonmaken is niet iets wat je even doet. Het kost veel tijd om het huis te poetsen. Door enkele tips en trucjes te gebruiken zal het je wel lukken om in record tijd een lekker schoon huis te hebben.

Je favoriete muziek opzetten

Minder leuke klusjes kun je veel sneller doen met muziek. Als je muziek met een snellere ritme hebt, zul je ook sneller en productiever kunnen zijn in het huishouden. Je kunt favoriete muziek in je cd-speler schuiven en het volume hard draaien. Als je je buren niet wilt storen kun je ook je iPod gebruiken om van je favoriete muziek te genieten terwijl je aan het poetsen bent.

Minder leuke klusjes eerst doen

Het werk wat we niet leuk vinden om te doen blijven we meestal uitstellen. Daardoor zal je je rot gaan voelen en het werk wordt daardoor niet minder. Als dit voor jou geldt is het misschien handig om eens te proberen om klusjes die je erg vervelend vindt als eerste te doen. Maak een lijstje met alle klusjes en zet de vervelendste klusjes helemaal bovenaan. Het poetsen wordt op die manier steeds minder vervelend omdat je de minder leuke klusjes al hebt gedaan. Wanneer je moe begint te worden heb je dan alleen nog het werk wat je niet zo erg vindt om te doen.

Schoonmaken wat vuil is

Als je tijd wilt besparen is het belangrijk om alleen te doen wat echt nodig is. Iets wat niet vuil is hoeft niet te worden schoongemaakt. Misschien ben je gewend om volgens een bepaald routine schoon te maken. Het poetsen zal minder tijd in beslag nemen als je alleen de taken verricht die op dat moment echt nodig zijn.

Meteen na gebruik schoonmaken

Als je het huis niet te vies laat worden zal het je zeker lukken om het veel sneller schoon te maken. Een manier om ervoor te zorgen dat je bijna nooit lang hoeft schoon te maken is door dingen en plekken schoon te maken meteen nadat je ze gebruikt. In het Engels staat dit systeem bekend als “clean as you go”.

Niet te lang treuzelen

Sta je in plaats van te poetsen te treuzelen? Bedenk dan dat je nadat je alles hebt schoongemaakt genoeg vrije tijd zult hebben om van te genieten. Dan heb je het schuldgevoel niet dat je niets zit te doen terwijl je het werk laat liggen. Nu nog even doorzetten en straks luieren is dus de beste keuze. Terwijl je werkt moet je al in je hoofd hebben wat het volgende is wat je gaat doen en als je met dat klusje klaar bent meteen de volgende taak oppakken. Bedenk tijdens het werken alvast op welke manier je jezelf straks gaat belonen.

Efficiënt werken

Om sneller klaar te zijn met het schoonmaken kan je vooraf bedenken welke dingen je op hetzelfde moment kunt doen. Zo kan je het huis laten doorluchten terwijl je aan het schoonmaken bent. Een ander voorbeeld is het vuil in het toilet laten losweken terwijl je de badkamer schoonmaakt. Zo zijn er veel meer taken die gecombineerd kunnen worden of op een efficiënte manier kunnen worden ingedeeld om tijd te besparen.

Door deze tips toe te passen zul je zeker veel productiever worden in het huishouden.
© 2013 - 2014 Hyperinfoteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schoon huis in recordtijd – Snelle schoonmaaktips"

Infoteur: Hyperinfoteur
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!