InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoonmaaktips en weetjes

Schoonmaaktips en weetjes

Schoonmaaktips en weetjes Een schoon huis, dat geeft toch een veel fijner voorjaarsgevoel. Natuurlijk dient het huis ook in de andere seizoenen lekker fris te ruiken en is het prettig als u door heldere ramen kunt kijken. In dit artikel vindt u allerlei tips waardoor elke schoonmaakklus een makkie wordt. Om het helemaal makkelijk te maken zijn de tips gesorteerd op 'vlekken verwijderen' en 'lastige klusjes/apparaten'. Veel poetsplezier!

Vlekken verwijderen

Het verwijderen van vlekken is geen gemakkelijk klusje. Sommige 'simpele vlekken' kunnen u zelfs tot wanhoop drijven. In het onderstaande stuk leest u welke middeltjes dé oplossing zijn.
  • Schimmel (op muren): Maak een mengsel van bleek met water. Zorgt ervoor dat u de stoffen niet inademt. Week de muren meerdere malen in en spoel ze daarna goed schoon. Tip: vul een plantenspuit met dit mengsel, dat gaat echt stukken gemakkelijker! Een duurdere variant is HG schimmelreiniger voor in de douche. Een perfect middel, maar wel iets prijziger.
  • Kalkvlekken (op tegels): Poets de vlekken met azijn en gebruik hiervoor een vochtige doek.
  • Vetvlekken (in stof/kleding): Gebruik terpentine of wasbenzine. Dep deze producten in de stof. Spoel alles na het reinigen goed na en was het daarna volgens uw normale programma.
  • Grasvlekken (in stof/kleding): Maak een mengsel van 2/6 alcohol, 3/6 water, 1/6 ammonia. Dep het met watten en soep het geheel goed na. Ook dit na reinigen wassen volgens uw normale programma.
  • Wijnvlekken (in stof/kleding): Na rode wijn een scheut witte wijn erover. Direct zout op de vlek strooien is ook een manier die altijd werkt.
  • Bloedvlekken (in stof/kleding): Maak de kleding vochtig met koud water. Leg daar wat bevochtigd maizena op en laat het geheel drogen in de zon.
  • Stickervlekken (op meubels): Wrijf de plakresten in met lampenolie.
  • Vogelpoep (op ramen): Met een beetje tandpasta verwijdert u deze vlekken reuze gemakkelijk.

Lastige klusjes/apparaten

Sommige klusjes worden door velen uitgesteld. Niet omdat er geen tijd voor is, maar omdat het een rottig klusje is. In het onderstaande stuk leest u welke middeltjes dé oplossing vormen om uw magnetron, luxaflex of toilet weer als nieuw te laten blinken.
  • Magnetron/oven: Gebruik een halve citroen voor het ontvetten. Leg de halve citroen in een kommetje. Verwarm de magnetron/oven zodat er citroencondens op de wanden gaat zitten. Neem met een vochtige doek de wanden af, zo verwijder je het vet gemakkelijker.
  • Koelkast: Last van nare geurtjes? Hang een droog theezakje in de koelkast en ververs deze 2 keer per maand.
  • Frituurpan: In een lege frituurpan wat water en een afwasblokje op de laagste stand verwarmen. Daarna goed laten afkoelen en nog even naspoelen.
  • Ramen: Altijd strepen op de ramen na het wassen? Neem de ramen na het wassen af met warm water waarin een paar grote stukken ui hebben liggen weken.
  • Luxaflex: Leg de luxaflex een half uurtje te weken in een bad met biotex. Daarna goed afspoelen en natuurlijk laten drogen.
  • Spiegel: Wrijf de spiegel in met een doormidden gesneden aardappel. Neem de spiegel af met een vochtige doek en droog het met oude kranten!
  • Badkamer: Wilt u glanzende tegels? Doe een scheutje spoelglansmiddel (vaatwasser) in uw sopje.
  • Toilet: Gooi een halve fles schoonmaakazijn in de wc-pot. Laat dit minimaal 8 uur weken (bijvoorbeeld 's nachts).
  • Douchegordijn: Was deze volgens normaal programma met fijnwasmiddel en een scheut azijn.
  • Gootsteen: Aanslag? Laat een flinke scheut cola een half uurtje weken in uw gootsteen. Dit werkt ook bij aanslag in pannen of het toilet.
  • Toetsenbord: Zuig eerst met de stofzuiger de stof uit het toetsenbord en neem het daarna af met een vochtig microvezeldoekje.

Is uw huis nog niet stralend schoon of heerlijk fris? Vraag dan in uw naaste omgeving eens rond naar dé schoonmaaktips van uw buurvrouw, schoonmoeder, tante of oma. Vaak werken 'oude en simpele middeltjes' beter dan allerlei merken met bijzondere namen en schrikbarende prijzen.

Ontdekt u nieuwe middeltjes/oplossingen die werken voor rottige klusjes of vervelende vlekken? Plaats dan een reactie met uitleg, zodat ik het kan opnemen in mijn artikel. Alvast reuze bedankt!
© 2013 - 2019 Datvw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan je het beste een barbecuerooster schoonmakenHoe kan je het beste een barbecuerooster schoonmakenBarbecueën is een geliefde manier van koken van vele koks en hobbykoks. Met name op een zonnige dag worden er vele barbe…
Groene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenGroene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
Schoon huis in recordtijd  Snelle schoonmaaktipsSchoon huis in recordtijd Snelle schoonmaaktipsHet huis schoonmaken is niet iets wat je even doet. Het kost veel tijd om het huis te poetsen. Door enkele tips en trucj…
Oma's schoonmaaktipsSchoonmaken, dat doen we allemaal. Maar hoe krijg ik nou die vervelende kalkaanslag weg? Die groene aanslag in de tuin,…
10 eenvoudige schoonmaaktips voor in huis10 eenvoudige schoonmaaktips voor in huisHet overkomt iedereen wel eens: je hebt melk gekookt maar het is op de bodem van de pan aangebrand. Je kunt natuurlijk d…
Bronnen en referenties
  • C1000 magazine Pasen 2013

Reageer op het artikel "Schoonmaaktips en weetjes"

Infoteur: Datvw
Gepubliceerd: 04-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!