InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?

Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?

Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi? Kunststof tuinmeubelen zijn de laatste jaren in populariteit gedaald maar nog steeds te vinden in vele tuinen. De meeste tuinmeubelen staan altijd buiten, hierdoor worden ze vies en verweren ze. Hoe kan je dit voorkomen? Hoe kan je zorgen dat vieze kunststof tuinmeubelen weer als nieuw worden en wat moet je vooral niet doen met je kunststof tuinmeubelen? Kunststof tuinmeubelen zijn de laatste jaren iets in prijs gedaald. Qua populariteit moeten ze het tegenwoordig afleggen tegen aluminium, rotan, natuursteen, sloophout en teakhout. Maar kunststof tuinmeubelen zijn duurzaam en gaan, wanneer je ze goed behandeld, jaren mee.

Tuinmeubelen langer mooi

Om te zorgen dat tuinmeubelen langer mooi blijven kan je deze het beste ieder voorjaar opnieuw schoonmaken en daarna in de autowas zetten. Goed oppoetsen en het regenwater spoelt van je tuinmeubelen af zonder een vieze waas achter te laten. Om het jezelf gemakkelijker te maken kan je ook spuitwas gebruiken. Dit is bijvoorbeeld te koop bij de Action. Opspuiten en kort opwrijven. Begin van de zomer moet je dit proces misschien nog een keer herhalen om te zorgen dat je kunststof tuinmeubelen optimaal beschermd zijn.

Natuurlijk is het voor het behoud van je meubelen beter om ze 's winters op te bergen of onder een afdak neer te zetten, maar niet iedereen heeft hier de ruimte voor. Er zijn ook speciale afdekhoezen te koop, die je 's winters over je tuinmeubelen kan doen.

Wat je niet moet doen bij kunststof meubelen

Gebruik nooit schuurmiddelen of een harde borstel om kunststof te reinigen. Hierdoor ontstaan kleine krasjes waaraan zich makkelijk nieuw vuil kan hechten.
Wanneer je de hoge druk reiniger gebruik, zet hem dan niet op een te harde straal. Hiermee beschadig je de tuinmeubelen.

Kunststof meubelen reinigen

Voor de normale reiniging kan je het beste een sopje met allesreiniger gebruiken om je meubelen schoon te maken, maar soms is dit niet genoeg. Je kan het eventueel ook nog proberen met een warm sopje waarin azijn en soda zijn opgelost. Wanneer dit ook niet werkt wordt het tijd voor zwaarder geschut. Hardnekkige vlekken kan je behandelen met een kunststofcleaner, voorbeelden hiervan zijn HG tuinmeubel kracht en HS Cleaner. Witte tuinmeubelen kan je met onverdund bleek en een zachte borstel weer mooi krijgen. Eerst de onverdunde bleek aanbrengen en even laten intrekken. Daarna met veel warm water en een zachte borstel over het oppervlak gaan om de laatste restjes vuil uit de krasjes te verwijderen.

Voor het reinigen van alle hoekjes en kiertjes in de tuinmeubelen kan je eventueel een zachte tandenborstel gebruiken.

Doffe tuinmeubelen opknappen

HG kunststof tuinmeubelvernieuwer belooft om je tuinmeubelen weer een tweede leven te geven, maar er zijn meer mogelijkheden om de kleur van je doffe tuinmeubelen weer op te halen. Wax met jojoba-olie haalt ook de kleur op en is waterafstotend. Het wordt meestal verkocht als lederonderhoudsmiddel, maar het doet ook wonderen voor de kleur van je tuinmeubelen. Wanneer je dit voor de zomer op je tuinmeubelen smeert, beschermt het middel ook nog eens tegen verder verbleken.

Kunststof tuinmeubelen verven

Wanneer je tuinmeubelen er echt niet meer uitzien, kan je natuurlijk ook nog kiezen voor een doe-het-zelf actie en je kunststof tuinmeubelen schilderen. Hiervoor moet je eerst goed ontvetten. Vergeet geen hoekjes en kiertjes en herhaal dit een keer. Zo weet je zeker dat dit goed is gebeurd. Hierna breng je een kunststof primer aan op de tuinset. Wanneer de primer droog is kan je je tuinset verven in alle gewenste kleuren. Dus leef je uit en kies een kleur die bij jou past en je niet zo snel in het tuincentrum zal vinden.
Gerelateerde artikelen
Tuinmeubelen en loungesets reinigenTuinmeubelen en loungesets reinigenTuinmeubelen van hout, kunststof, Wicker of textyleen, hebben allemaal een eigen vorm van onderhoud nodig. En hierbij ge…
Onderhoud en opknappen van tuinmeubelenNiets is zo vervelend als er achter komen dat je tuinset smerig is op het moment dat je het eigenlijk wilt gebruiken om…
Groene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenGroene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
Tuinmeubels: meubels voor in de tuinTuinmeubels: meubels voor in de tuinAls de lente komt zullen weer veel mensen hun tuinmeubels buiten gaan zetten zodat ze lekker in de tuin kunnen gaan zitt…
Maak je tuin in het najaar winterklaarMaak je tuin in het najaar winterklaarHet is niet zo vreemd dat we graag de zomer zo lang mogelijk vast houden. We zijn graag buiten, in de tuin en met het va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kunststof tuinmeubelen, hoe houd je ze mooi?"

Reactie

Margriet, 08-07-2013 19:21 #1
L.S.

Kunt u me vertellen waar ik die wax met jojoba kan kopen?

Met vr groeten,

Margriet Reactie infoteur, 10-07-2013
Http://www.urad.nu/webshop/category/2/urad.html

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!