InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Beschadigingen aan houten meubelen repareren

Beschadigingen aan houten meubelen repareren

Beschadigingen aan houten meubelen repareren Ook al probeer je zo zuinig mogelijk op je meubelen te zijn, een ongeluk zit in een klein hoekje. Hoe kan je kleine mankementen aan je houten meubelen repareren, of vocht en vlekken verwijderen? Het zijn vaak simpele ingrepen die toch een verrassend goed resultaat kunnen opleveren. Wat zijn de meest voorkomende beschadigingen en wat kan je hieraan doen?

Bolstaand fineer

In dit geval zit er vocht in het fineer. Dit is lastig te repareren. Je zou kunnen proberen het vocht met een föhn of een strijkijzer uit het fineer te krijgen. Wanneer je een strijkijzer gebruikt, leg dan een dubbel gevouwen theedoek over het fineer en begin op een lage stand. Wanneer je denkt het vocht uit het fineer verwijderd te hebben leg dan iets zwaars op de plek zodat de lijmlagen weer aan elkaar gaan plakken.

Onderstaande methodes werken alleen met massief hout. Niet proberen met fineer!

Witte kringen en vlekken

Meestal zijn deze veroorzaakt door warme kopjes. Probeer eerst de kringen weg te krijgen met een mengseltje van slaolie en zout. Wrijf dit met een stukje keukenrol in het hout in de richting van de houtnerf totdat de vlek verdwenen is. Wanneer dit niet werkt kan je dit ook nog proberen met een metaal poetsmiddel.

Brandplekken

Brandplekken krab je voorzichtig af met een mesje en daarna schuur je het vlekje op met een fijn schuurpapiertje. Hierna kan je het vlekje behandelen zoals ook de rest van het meubel behandeld is. Dus met vernis bij lakken of anders beitsen of met olie opwrijven.

Deuken

Een niet te diepe deuk kan je proberen op te laten zwellen. Leg een dubbelgevouwen vochtige theedoek op de deuk. Strijk hier met het strijkijzer overheen. Dit meerdere malen herhalen. Misschien dat de houtvezels zich oprichten. Wacht met eventueel verder behandelen van het hout totdat het vocht eruit getrokken is.

Klemmende laden

Houten laden klemmen vaak na verloop van tijd. Wrijf de boven en onderkant van de zijden van de lade in met kaarsvet en wanneer dit niet voldoende is kan je deze zijden licht opschuren en opnieuw inwrijven met kaarsvet.

Beschadiging van een hoek

Het gebeurt vaak tijdens een verhuizing. Er zit een beschadiging op de hoek van je meubel zichtbaar door een paar ontsierende houtsplinters. Dit is bij massief hout gelukkig vrij simpel bij te werken. Je schuurt de hoek gewoon bij totdat de vorm hetzelfde is als de andere hoek(en). Dan lak, beits of olie je het hout en ondanks dat de hoek iets stomper zal zijn dan de andere hoeken valt het verschil amper op.

Onderhoud van je houten meubelen

Zet je meubelen niet in het felle zonlicht wanneer je niet wil dat ze verkleuren. Massief houten meubelen hebben vaak veel te leiden door droge of juist vochtige lucht. De meeste meubelen kan je onderhouden met olie of was om scheurtjes in het hout te voorkomen. Voor gelakte houten meubelen kan je het beste Elite Polish gebruiken voor het onderhoud. Het middel camoufleert kleine krasjes en beschadigingen en is in staat vochtplekken uit de laklaag te verwijderen.

Bron: Messomx / PixabayBron: Messomx / Pixabay
Het voordeel van massief houten meubelen is dat het ze een leven lang mee gaan. Vind je ze echt niet mooi meer dan kan je ze altijd nog opschuren en in een kleurtje verven. Het plamuren en schuren kost veel tijd maar je interieur is weer als nieuw zonder dat je andere meubelen hebt moeten kopen.
Gerelateerde artikelen
Onderhoud en behandelen van houten meubelenHout is een prachtig natuurproduct; houten meubelen stralen warmte, natuurlijkheid en gezelligheid uit en vinden wij dan…
Allerlei wetenswaardigheden over houtAllerlei wetenswaardigheden over houtHout is een natuurproduct en multifunctioneel. Maar wat weten we eigenlijk over hout van de naald- en loofbomen, waar ko…
Zo maken we onze meubelen weer als nieuwZo maken we onze meubelen weer als nieuwOnze meubelen zijn ongetwijfeld dé blikvanger van ons interieur. Hun aankoop betekent een belangrijke investering. Een r…
Oppervlakkige reparaties, massief houtHouten meubels kunnen op honderden manieren beschadigd raken, maar er zijn een aantal veel voorkomende oorzaken. Deukjes…
Hout in het interieurHout in het interieurNiet weg te denken, hout in het interieur. Hout is ooit duizenden jaren geleden de basis geweest voor meubelen en die ba…
Bronnen en referenties
  • http://www.protexx.nl/product/106/ElitePolish.html
  • Afbeelding bron 1: Messomx / Pixabay

Reageer op het artikel "Beschadigingen aan houten meubelen repareren"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!