InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Onderhoud en behandelen van houten meubelen

Onderhoud en behandelen van houten meubelen

Hout is een prachtig natuurproduct; houten meubelen stralen warmte, natuurlijkheid en gezelligheid uit en vinden wij dan ook steeds meer in ons huis terug. Hout “leeft” en krijgt gauw brandplekken, kringen, krassen en deuken. Het natuurlijk ook positieve eigenschappen: het gaat lang mee en is goed zelf te repareren . Maar voor dit alles geldt: mits het goed onderhouden wordt. In dit artikelen vindt u tips, adviezen en handleidingen voor de meest voorkomende behandelingen.

Behandeling van vlekken

Hout dient regelmatig met een polish, olie, was of andere onderhoudsmiddelen worden behandel. Eettafelbladen met een tafellaken of placemats beschermen en gemorst voedsel zo snel mogelijk verwijderen. Is er dan toch iets misgegaan, dan handelt u als volgt:

Watervlekken verwijderen

Donkere kringen of vlekken op gelakt meubelen wijzen meestal op watervlekken. Een stuk absorberend papier op de vlek leggen en met een warm strijkijzer aandrukken om het hout te drogen. Ook puimsteenpoeder en metaalpoetspoeder (met petroleum tot een pasta gemaakt) of autolak polish is bruikbaar.

Andere vlekken verwijderen

Witte kringen of vlekken worden doorgaans veroorzaakt door koffie, alcohol of hete koppen en borden. Een beetje polijstpoeder, metaalpoets of autolakreiniger op een zachte doek doen en daarmee de vlek in de houtnerfrichting bewerken tot deze is verdwenen. Heeft u geen van deze middelen in huis een mengel van smeerolie en wat zout gebruiken. De vlekken zijn meestal oppervlakkig maar is het omgekeerde het geval dan moet het gehelen oppervlak afgeschuurd en opnieuw behandeld worden.

Behandeling van brandvlekken

Een oppervlakkige brandplak kan als een watervlek behandeld worden (zie boven). Reikt de brandplek echter diep in het hout dient deze al volgt worden behandeld:

  • Verbrande delen met een scheermesje afkrabben en met een zeer fijn schuurpapier naschuren.
  • Beschadigde plak met het eerder gebruikte afwerkmiddel (beits, lak, was e.d.) behandelen
  • Bij blanke vernislaag het kuiltje opvullen met blanke polyurethaanvernis opvullen.
  • Met fijn schuurpapier naschuren en eventueel met een metaalpoetsmiddel polijsten.

Behandeling van kleine krassen

Kleine krassen voorzichtig met nat of droog schuurpapier uitschuren. Metaalpoetsmiddel, met een zachte doek opgebracht, geeft het oppervlak nieuwe glans. Een andere manier is op kleur gebrachte was of schoensmeer met watten in de krassen werken. Krassen die tot diep in het hout reiken met stopwas opvullen of het gehele oppervlakte opnieuw behandelen.

Oppervlaktebehandeling van hout

Hout kan met verschillende soorten beschermende lagen worden behandeld; met beits, transparante vernis, was, olie of politoer – dit om vocht, hitte, krassen e.d. te voorkomen, Bovendien heeft een oppervlaktebehandeling een verfraaiend doel. In alle gevallen is een goede voorbereiding van het hout vereist; verwijdering van de oude beschermlagen, opvullen van gaatjes en krassen met kneedbaar hout of een ander vulmiddel en afschuren met fijn schuurpapier. Voor het opbrengen van een kleurloze beschermlaag, het oppervlak met poriënvuller behandelen en na 24 uur gladschuren

Politoeren

Politoeren geeft een fraaie en diepe glans, maar is niet hitte- of watervast:
  • Een dot katoen met politoet doordrenken, en een katoenen doek eromheen vouwen.
  • Met 8-vormige bewegingen over het houtoppervlak bewegen.
  • Elke laag laten drogen alvorens de volgende aan te brengen.
  • 6 uur na de laatste laag het oppervlakte uitwrijven met een katoenen doek met spiritus doordrenkt.

Transparante of kleurvernis (lak)

Deze afwerking geeft een bestendig oppervlakte.
Met een zachte varkensharen kwast opbrengen. (eerste laag met 10% verdunnen)
In een stofvrije omgeving 6 – 12 uur laten drogen en licht schuren (schuurstof verwijderen)
Bijvoorkeur minstens 4 lagen opbrengen

Beitsen, olie of was

Met een zachte, schone doek opbrengen en zo nodig een tweede laag opbrengen. Was altijd in twee lagen opbrengen. Bij teakolie de tweede laag dun opbrengen, 24 uur laten drogen, eventueel met zeer fijn staalwol opschuren en polijsten. Daarna opwrijven met een doek.
© 2010 - 2019 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beschadigingen aan houten meubelen reparerenBeschadigingen aan houten meubelen reparerenOok al probeer je zo zuinig mogelijk op je meubelen te zijn, een ongeluk zit in een klein hoekje. Hoe kan je kleine mank…
Zo maken we onze meubelen weer als nieuwZo maken we onze meubelen weer als nieuwOnze meubelen zijn ongetwijfeld dé blikvanger van ons interieur. Hun aankoop betekent een belangrijke investering. Een r…
Onderhoud houten vloerOnderhoud houten vloerEen houten vloer kan heel fraai zijn maar is onderhoudsarm en niet onderhoudsvrij. Hoe ga je met een houten vloer in ond…
Onderhoud van tuinmeubelenTuinmeubelen kunnen best prijzig zijn. Gelukkig gaan ze jarenlang mee, mits u ze goed verzorgt. In dit artikel geven we…
Onderhoud houten meubelenOnderhoud houten meubelenDe beste manier om uw houten meubelen in topvorm te houden is om ze regelmatig te onderhouden. Daarvoor bestaat een aant…

Reageer op het artikel "Onderhoud en behandelen van houten meubelen"

Infoteur: Cenerentola
Gepubliceerd: 22-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!