InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Zo maken we onze meubelen weer als nieuw

Zo maken we onze meubelen weer als nieuw

Zo maken we onze meubelen weer als nieuw Onze meubelen zijn ongetwijfeld dé blikvanger van ons interieur. Hun aankoop betekent een belangrijke investering. Een regelmatig én aangepast onderhoud verzekert ons een lange levensduur van onze meubelen. Met het voorjaar in het verschiet, zijn onze meubelen ongetwijfeld weer aan een grondige onderhoudsbeurt toe. Hoe pakken we deze karwei het best aan, en met welke onderhoudstips en raadgevingen houden we bij voorkeur rekening om onze meubelen binnen de kortste keren weer als nieuw te maken?

Puur natuur

Hout is én blijft ongetwijfeld één van de meest gebruikte materialen voor de productie van meubelen. Hout is puur natuur. Het straalt persoonlijkheid, warmte én gezelligheid uit. Indien goed en aangepast onderhouden, oogt hout zeer mooi en gaat het levenslang mee. Toch kan er tijdens zo een onderhoudsbeurt van onze meubelen heel wat verkeerd gaan. Bij de productie van onze meubelen worden de meest uiteenlopende houtsoorten gebruikt. Al deze houtsoorten vragen een verschillend én aangepast onderhoud. Bij het onderhouden van onze meubelen, houden we zéker rekening met het feit dat hout sterk afhankelijk is van verschillende omgevingsfactoren.

Sterk afhankelijk van temperatuur en vochtigheidsgraad

Hout 'leeft', en zal dan ook onmiddellijk reageren bij warmte, koude en een te hoge of te lage vochtigheidsgraad. De voorkeurstemperatuur van onze meubelen bedraagt gemiddeld 21 graden. De vochtigheidsgraad in onze woning bedraagt zestig procent. We kunnen de luchtvochtigheidsgraad constant op peil houden met de installatie van een luchtbevochtiger. We bekomen hetzelfde effect door bijvoorbeeld waterreservoirs aan de radiatoren van onze centrale verwarming te bevestigen.

Agressieve producten vermijden

Iedere houtsoort vraagt een aangepast onderhoud. Alle houtsoorten die bij de productie van onze meubelen gebruikt worden, hebben ongetwijfeld één zaak gemeen: té agressieve onderhoudsproducten zijn hun grootste vijand en moeten bij hun onderhoud dan ook zoveel mogelijk vermeden worden. Al deze producten tasten hun beschermende laklaag aan. Meubelen die een duurzame vernislaag kregen, kunnen wél een (boen) wasmiddel verdragen. Gebruik hiervoor steeds een soort boenwas waarin geen siliconen werden verwerkt.

Steeds waslaag aanbrengen op onbehandeld hout

Het boenen van onze meubelen gebeurt bij voorkeur op onbehandeld hout. De enige behandeling die het hout mag hebben om te worden geboend, is een dun laagje poriënvuller. Zo een poriënvuller betreft een dun laagje vernis die het hout beschermt tegen verschillende omgevingsfactoren. Op dit dun beschermlaagje vernis kunnen we dan een waslaag aanbrengen. Voor een schitterend resultaat zorgen we voor een extra kleuring, met bij voorkeur een wasbeits, daardoor worden de kleuren levendiger én, transpiranter. Boenen kan zowel met vaste als met vloeibare boenwas. Deze laatste soort boenwas is gemakkelijk aan te brengen. Werden onze meubelen reeds eerder van een laag boenwas voorzien, dan verwijderen we deze bij voorkeur met een zachte wasoplosser. Nadat onze meubelen volledig droog zijn, kunnen we een eerste, dunne waslaag aanbrengen. Daarna de was flink inwrijven, tot we een egale glans verkrijgen. Gebruik nooit té veel was, dat zorgt voor een averechts effect. Onze meubelen hebben een nieuwe waslaag nodig wanneer na het afstoffen hun glanslaag niet terug verschijnt.

Poreuze lak voor perfect onderhoud

Kiezen we voor gelakte meubelen, dan is het van groot belang dat we voor een zo poreus mogelijke laklaag kiezen. Meubelen die een poreuze laklaag als bescherming kregen, zijn immers veel gemakkelijker in onderhoud. De frequentie van hun onderhoudsbeurt hangt hier van de gebruikte houtsoort af.

Té veel olie zorgt voor glansloze meubelen

Afhankelijk van hun houtsoort, kunnen we onze meubelen ook met een daarvoor speciaal ontworpen olie onderhouden. Zo een olielaag bezorgt onze meubelen een prachtige, langdurige glans. Wees ook bij het gebruik van deze olie niet té kwistig. Dan krijgen onze meubelen immers een glansloos uitzicht. Olie is erg gevoelig voor vocht. Voor het onderhoud van zo een olielaag moet dus steeds een droge microvezeldoek worden gebruikt.

Gepolitoerde meubelen

Gepolitoerde meubelen geven een onevenaarbare glans. Wordt de politoer na een tijd mat of begint deze weg te slijten, dan maken we de glanslaag weer als nieuw met een speciale politoervernieuwer. Zo een politoervernieuwer bevat schellak, dat de laklaag en dus ook de glans van onze meubelen weer hersteld. Gebruik niet teveel van dit product, dan gaan onze meubels kleven.

Extra onderhoudstips voor het verwijderen van vlekken

  • Ontsierende kringen in meubelen worden haast uitsluitend veroorzaakt door vocht. Voor we dergelijke vochtvlekken definitief verwijderen, laten we deze eerst zo vlug én volledig mogelijk uitdrogen. Dat doen we bijvoorbeeld met behulp van een haardroger. Op die manier wordt de waslaag weer vloeibaar, en krijgt het hout zijn oorspronkelijke kleur terug. Hardnekkige vochtkringen behandelen we met een vettig product, bijvoorbeeld vaseline. We laten deze vaseline een nachtje tot diep in de kring doordringen. Daarna zachtjes wegwrijven met een licht vochtige microvezeldoek. Vlekken veroorzaakt door bijvoorbeeld de as van sigaretten, verwijderen we met een speciale polijstaarde.
  • Ondiepe krassen in onze meubelen behandelen we met een retoucheerstift.
  • Vetvlekken zijn de grootste vijand van onze meubelen. We verwijderen deze het gemakkelijkst met water, waar azijn werd aan toegevoegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een appartement aan de kust inrichtenEen appartement aan de kust inrichtenEen tweede verblijf of vakantie-appartement aan de kust vraagt een andere inrichting dan een huis voor permanente bewoni…
Onderhoud en behandelen van houten meubelenHout is een prachtig natuurproduct; houten meubelen stralen warmte, natuurlijkheid en gezelligheid uit en vinden wij dan…
White wash meubelen is modeWhite wash meubelen is modeWhite wash is duidelijk in de mode en worden de meubelen niet als zodanig gekochte, dan maken we de meubelen waar we op…
Onderhoud van tuinmeubelenTuinmeubelen kunnen best prijzig zijn. Gelukkig gaan ze jarenlang mee, mits u ze goed verzorgt. In dit artikel geven we…
Onderhoud houten meubelenOnderhoud houten meubelenDe beste manier om uw houten meubelen in topvorm te houden is om ze regelmatig te onderhouden. Daarvoor bestaat een aant…

Reageer op het artikel "Zo maken we onze meubelen weer als nieuw"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woningonderhoud
Schrijf mee!