InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf een koelkast repareren

Zelf een koelkast repareren

Zelf een koelkast repareren Een kapotte koelkast kan verschillende oorzaken hebben. Vaak kun je een koelkast gemakkelijk zelf repareren. Zo kun je de koelvloeistof zelf bijvullen en een thermostaat kun je ook zelf vervangen. Lees hier alles over het repareren van een koelkast.

Zelf je koelkast repareren

Een professionele koelkast reparatie kan heel duur zijn, maar gelukkig kun je zelf veel reparaties uitvoeren zonder professionele hulp. Enkele van de meest voorkomende problemen zijn eigenlijk eenvoudig op te lossen. Het enige dat je nodig hebt is een beetje tijd en deze eenvoudige aanwijzingen.

Als de koelkast niet meer werkt nadat hij verplaatst is

Als de koelkast niet meer werkt nadat hij is verplaatst, is de oorzaak van het probleem waarschijnlijk een losse draad. Dit is vrij gemakkelijk om te verhelpen, schroef gewoon het rooster aan de achterkant los, bekijk nu alle draden nauwkeurig en bekijk of er een los zit. Haal wel eerst de stroom van de koelkast af. Om te bepalen welke draad los zit, controleer elke draad op een systematische manier. Zodra je de losse draad hebt ontdekt, zet je hem gewoon weer op nieuw vast. Dit is niet moeilijk. Controleer ook gelijk of er geen vuil in de condensator, de ventilator of in het afvoerpijpje zit. Soms kan de oorzaak hier ook liggen.

De locatie van de koelkast

De locatie van de koelkast kan leiden tot problemen. De meeste koelkasten kunnen geen voedsel koel houden als de omringende lucht temperatuur onder de 15,5 graden Celsius komt. Hoe lager de temperatuur van de omringende lucht, hoe slechter de compressor werkt. Beetje technisch verhaal, maar deze compressor heb je nodig om koelvloeistof door de koelkast te pompen. Bij de meeste koelkasten geldt dat, indien de omringende lucht temperatuur de 4 graden Celsius komt, dan stopt de compressor volledig. Het verplaatsen van de koelkast naar een warmere locatie zal het probleem oplossen zonder dat je gebruik hoeft te maken van een koelkast reparateur. .

Een kapotte thermostaat

Een andere gemakkelijke koelkast reparatie is een kapotte thermostaat. Deze zit vaak aan de binnenkant van de koelkast. Deze wordt vaak op zijn plaats gehouden met enkele schroefjes en een stripje. Meestal kun je bij de fabrikant van de koelkast of bij een witgoedzaak een nieuwe thermostaat kopen. Dit is een beetje afhankelijk van het merk, type en het model van de kapotte koelkast. Wat je het beste kunt doen is de thermostaat er uit halen en deze vervangen. Het is erg belangrijk om de schroeven weer voorzichtig vast te draaien. Het plastic van de koelkast kan gemakkelijk breken. Om er achter te komen of de thermostaat werkt kun je het beste een thermometer in de koelkast leggen. Deze zal na verloop van tijd tussen de 1 en 4 graden aangeven, Houdt de deur natuurlijk wel enige tijd gesloten.

Te weinig koelvloeistof

Soms maakt een koelkast een piepend geluid. De oorzaak hiervan kan liggen in het feit dat er te weinig koelvloeistof in de koelkast zit. Bij een witgoedzaak kun je deze vloeistof vaak kopen. Je kunt proberen om zelf de koelkast bij te vullen. Op de site van de koelkastfabrikant staat per model en type beschreven hoe je dit kunt doen.

De oorzaak van het probleem aan de koelkast achterhalen

Soms is het vinden van het probleem, slechts de helft van de oplossing. Het moeilijkste van koelkastreparatie is dat het probleem aan de koelkast niet altijd direct vast te stellen is. In sommige gevallen zul je gewoon meerdere handelingen uitvoeren voordat het probleem verholpen is. Mocht je er nu echt niet uitkomen kun je altijd nog een monteur bellen.
© 2010 - 2014 Bastiaan271, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?Last van een stinkende koelkast? Laat je de koelkastdeur liever gesloten? Vaak is de oorzaak minder bijzonder dan je den…
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Koelkast/ijskast energiezuinig en voordelig laten koelenKoelkast/ijskast energiezuinig en voordelig laten koelenUw koelkast (of zegt u ijskast?) zo zuinig gebruiken dat u milieu en geld bespaart... Kan dat en hoe dan? Ja, u kunt zo…
Koelen in de zomerKoelen in de zomerKoelkasten en vriezers draaien in de zomer op volle toeren. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om het energieverbruik va…
De ideale koelkast voor op een studentenkamerDe ideale koelkast voor op een studentenkamerAls je als student op kamers gaat, is een koelkast een absolute must. Natuurlijk moeten je biertjes koud gehouden worden…

Reageer op het artikel "Zelf een koelkast repareren"

Reacties

Simon, 07-09-2014 10:26 #73
Bij het verwijderen van een ijslaag in het vriesgedeelte van onze koelkast is per ongeluk een gaatje gekomen waardoor de koelstof is ontsnapt en het vriesgedeelte helaas niet meer werkt. Zou dit nog te repareren zijn?

Michel, 22-07-2014 14:18 #72
Mijn koelkast koelt niet meer, terwijl de vriezer het wel goed doet. Het is een Bosch koel/vries combi en is ruim 6 jaar oud. Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Misschien kan ik het dan wel zelf repareren. KGV31422FF/03.

Alvast bedankt voor de mogelijke tips,

michel

Nico, 23-06-2014 20:21 #71
Ik heb een 10 jaar oude onderbouwkoelkast van Pelgrim (OKG250). Koelkast werkt goed, maar het valt me op dat bij het openen van de deur het lampje niet voluit licht geeft, maar wordt gedimd. Tevens hoor je een zoemend geluid. Zodra je deur sluit (lampje gaat uit), is het brommend geluid weg. Lampje heb ik al vervangen voor een nieuwe, maar euvel blijft. Volgens de gebruiksaanwijzing is de koelast voorzien van een sensor die aangeeft of de condensor is vervuild (er zou dan een alarm gaan bij het openen van de koelkastdeur). Dus… de koelkast uitgebouwd, condensor schoon gemaakt… maar heeft geen effect. Wie weet raad? Heb ik een bepaald deel van de condensor toch niet goed schoongemaakt? (hoe weet/meet de koelkast dat de condensor is vervuild? Niets over te vinden in de beschrijvingen). Alvast bedankt voor de informatie/tips.

Erica, 03-06-2014 16:25 #70
Mijn 10 jaar oude (doorgaans stille) Bosch koelkast maakt de laatste tijd veel lawaai een soort brom/zoem/draai geluid. Weet iemand wat dit kan zijn? En is dit te verhelpen?

Jolanda, 28-05-2014 13:15 #69
Hoi,
Wie kan mij helpen met mijn probleem? Mijn Amerikaanse koelkast van het merk whirlpool lekt water.
We zijn inmiddels achter het probleem dat het komt omdat de condensreservoir vol is, maar zou iemand ons kunnen vertellen waardoor dit komt. Onlangs heb ik onder alles uitgezogen en droog gemaakt 2/3 weken geleden, maar vandaag is het bakje weer vol. Dit heeft hij nog nooit eerder gedaan. Als iemand weet wat het zou kunnen zijn zou ik enorm geholpen zijn.

Johan van Oudshoorn, 17-05-2014 15:41 #68
HALLO, WIE KAN MIJ HELPEN?

Onze Miele koel-vries combinatie (model KF12823SD) is er mee gestopt. Het apparaat geeft een waarschuwingspiep en de lampjes branden nog gewoon. Het probleem is dat zowel de koelkast als de vriesgedeelte niet meer worden gekoeld.
Het apparaat is net -4- jaar oud. Te jong om te vervangen, maar repareren zal wel te prijzig worden als er iemand bij moet komen. Ik ben zelf behoorlijk technisch aangelegd. Als iemand mij wat tips zou kunnen geven omtrent deze storing, zal ik daar zeer mee geholpen zijn.

NZE mIELE KOEL-VRIES COMBINATIE kf12823sd

C. H. de Jongh, 12-05-2014 04:51 #67
Ik heb een Liebherr tafelmodel koelkast. Nu ben ik pas verhuisd en heb de koelkast twee dagen laten staan en dan pas heb ik de stekker in het stop contact gedaan. Maar nu is het mij op gevallen dat de koelkast steeds probeert op te starten. Ik hoor ook als hij dat doet een klik geluid. Wat zou dit kunnen zijn? De koelkast is nu in middels 11 jaar oud.

Mirjan, 04-05-2014 17:03 #66
Ik heb een Amerikaanse koelkast: Whirlpool. Deze maakt wel ijsblokjes maar het probleem is. Ze vallen niet wanneer ik deze ijsblokjes in een glas drinken wil hebben.
Heb gecontroleerd of het ook een groot ijsblok was geworden maar dat was niet het geval. IJsblokjes ook crunch maakt die wel maar wil de ijsblokjes niet loslaten.
Wat kan het probleem zijn? Ik hoor het graag.

Dilosh, 04-04-2014 21:15 #65
Ik heb een samsung koelkast en mijn probleem is ook dat de koeling het niet doet, maar de vriezer doet het prima hij is nog maar 3 jaar oud en valt net buiten de garantie helaas. Wie weet wat het kan zijn? Dan hoor ik het graag.

Robby S., 04-04-2014 15:19 #64
Beste Expert, ik heb een 2 deurs koel/vriezer van Whirlpool met ijsmaker. Type E25SSA, model ARG 498/G/WF. Alles werkt perfect, alleen de ijsmaker stopt niet als de ijsbak al vol zit met ijsblokjes. Er is een draad die je omhoog moet zetten als je de ijsmaker wilt stoppen maar deze blijft toch doorgaan met het maken van ijsblokjes. Nu heb ik de waterkraan dicht gedraaid. Hij blijft toch doorgaan. Volgens mij is de draad ergens uitgeschoten of is een onderdeel stuk waar het draadje op is aangesloten. Is dit te verhelpen en hoe? Gaarne uw advies in deze.

Marie, 20-02-2014 20:43 #63
Ik heb een merk: Bosch
de koelgedeelte doet het helemaal niet, maar de vriesgedeelte doet het perfect. wat is het probleem? wie herkent dit?
graag reacties
alvast bedankt

V. Hoeckel, 26-01-2014 12:28 #62
Beste expert. ik hebt een koelkast/vriezer in een van samsung. Het gekke is de vriezer doet het nog gewoon, maar de koelkast is er mee gestopt. Het lampje in de koelkast brand wel. Heeft U enig idee waar hij moet kijken? Alvast bedankt Kathy

J. Bouman, 14-01-2014 14:56 #61
Hi wij hebben een amerikaanse LG koelkast TYPE GR-267TJF/GR-267NJF

Nou hebben ze met de verhuizing de koelkast de deuren eruit gehaald en weer met in elkaar zetten is de water toevoerslang kapot gegaan heb ondertussen een nieuwe slang maar hoe vervang ik dat slangetje heb ernaar gekeken maar kan nou niet 1 2 3 zien hoe ik de oude verwijder en de nieuwe erin zet. Is er iemand die mij kan uitleggen hoe dat in zijn werking gaat?
Heb al op internet zitten googlen maar kom niet de info en instructie's tegen die mij kunnen helpen.
MVG. J.Bouman

Rob, 09-01-2014 19:05 #60
Wij hebben een Siemens koelkast (2007). Nu staat de koelkast op 5 en soms koelt hij inderdaad 5 graden, maar vaker 8 graden. Als hij 8 graden aangeeft ontdooid ook het vriesvak. Bij Siemens willen ze ons niet door de telefoon helpen en een monteur langs laten komen, kost ook alles. Kan het aan de thermostaat liggen of iets anders dan de compressor? Wie kan ons helpen?

Annelies, 22-12-2013 22:29 #59
Wij hebben een Amerikaanse koel/vries combinatie met ijsmaker.
Wij horen hem regelmatig tikken, dan stopt het weer en na een tijdje begint hij weer even te tikken.
We hebben de ijsmaker al uitgeschakeld maar het blijft.
Er zit een patroon in voor het water en die is wel op geeft aan 9 %
Waar kan dit getik aan liggen?
Graag advies
Gr. Annelies

Van Geenen, 18-12-2013 15:30 #58
Mijn koelkast in mijn campertje rammelt is een normaal koelkastje.dus geen 12 v of op gas zwarte bol achter in {compressor? } zit van binnen iets los dat rammelt bij het rijden maar die zwarte bol kan niet?
Wie weet wat ik kan doen? want koelkast uitbouwen is een hele klus alvast bedankt voor het advies

Groetjes J,M. van Geenen

Opijnen, 19-11-2013 08:32 #57
Hallo, mijn koelkast van 4 jaar oud heeft ineens een hoge fluittoon weet u wat dat kan zijn?
groeten An

L. van H., 24-10-2013 13:00 #56
We hebben een Samsung RL38ECPS koel- vries combinatie. De laatste lijd ligt er op de bodem van het vriesgedeelte een laag ijs van ca. 1 cm dik. Als we dit verwijderen, zit het er na een paar weken weer. Het lijkt wel of dit achter het achterpaneel vandaan komt/lekt. Hebben anderen dit probleem ook? En is er iets aan te doen?

Graag jullie reactie.

Rob Maniram, 14-10-2013 11:38 #55
Heb een ATAG Amerikaanse koelkast, is 10 jaar oud, koel vries gedeelte werk prima, echter als ik koud water tapt via de tapbar, licht er linksonder de koelkast een hele waterplas. Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe je dit moet verhelpen?

Wout, 08-10-2013 22:08 #54
Ik heb een Etna gekocht in okt 2008 hij heeft er nu de brui aangegeven, de koelkast slaat wel aan maar koelt niet. De leverancier gebeld en die zei dat er ergens een lesje zit en dat valt niet te repareren klopt dat?

Grt wout

Martin, 24-09-2013 20:54 #53
Hoi

ik heb onlangs een nieuwe exquisit dcc 440 koelbox gekocht in een outletstore {geen garantie}. de compressor slaat van tijd tot tijd wel aan, en geeft dan ook warmte af via de roosters, maar koelt niet. ik heb hem al ingesteld op - 20 in de hoop dat hij dan continu koelt.
maar ook dan slaat de compressor alleen met tussenpozen aan en koelt niet. waar zou ik de oorzaak kunnen zoeken? of is weg brengen de beste optie?

mvg martin

Linda, 12-09-2013 08:53 #52
Ik heb een koel vriescombinatie van Whirlpool (8 jaar oud). Het vriesgedeelte werkt prima, dit heb ik gisteren ontdooid en opnieuw aan gezet, werkt prima. Koelkast houdt temp. niet. Als we de knop "turbo koelen" indrukken, gaat hij flink koelen, zo zeer dat 't gaat vriezen. Waarschijnlijk de thermostaat stuk? Deze is aan binnenzijde v.d. koelkast niet te zien.

F. Jansen, 11-09-2013 15:18 #51
De koelkast van mijn combi doet het niet maar de vriezer doet het prima. Waar kan dat aan liggen?

Marius, 02-09-2013 15:12 #50
Mijn kompressor slaat niet af hij koelt wel en het is net of dat ik water hoor lopen.

Jan, 26-08-2013 21:19 #49
Mijn vraag is ik heb een liebherr koelkast die continu bevriest. de rubbers zijn nog wel goed. kan het de thermostaat zijn die kapot is?

vriendelijke groet jan

Rob Bosma, 07-08-2013 20:25 #48
Over dat zelf bijvullen van koelvloeistof. Je praat over een systeem dat afgevuld is met een preciese hoeveelheid vloeistof. Je kunt er alleen iets aan doen als je beschikt over een vacuumpomp, de juiste vloeistof en een electronisch weegschaaltje om de preciese hoeveelheid af te meten. Doorgaans moet je eerst een vulnippel aanbrengen op de bestaande leiding. In Nederland is het helaas niet de gewoonte om een koelkast met gelekte koelvloeistof of een defecte compressor te repareren. in de VS wel. Bij de Walmart verkopen ze complete reparatie sets. Zie de vele youtube filmpjes waarin dit wordt gedemonstreerd. Maar er wat bij ingieten is echt niet aan de orde.

Van der Wal, 30-06-2013 22:14 #47
In het koelvak, bovenin laatste tijd veel ijsvorming(bauknecht). Wat kan ik zelf hier zelf aan doen?

L. van Berlo, 25-06-2013 13:04 #46
Koelkast geeft om onbepaalde tijd harde knallen het lijkt of isolatie materiaal langs elkaar schuift. wie heeft ervaring en wie weet raad? bij voorbaat dank WHIRLPOOL

H. G. Boelens, 23-06-2013 22:50 #45
Wij hebben een Bosch koelvries combinatie een paar jaar niet gebruikt en nu weer in gebruik genomen. Hij leek het eerst even weer te doen maar hield weer snel op met koelen. Dit gebeurde tot twee keer toe. Na een kleine verplaatsing doet hij het helemaal niet meer. Wat kan de oorzaak zijn?

Jan-Pieter, 16-06-2013 09:54 #44
Oeps, wat vindt ik hierboven veel onzin over koeling. Hier een korte uitleg over de (echte) werking van een koelkast, van een oudere monteur.

Koelen:
Een koelkast werkt met een warmte absorptie gas, uit de freon groep. Met een type nummer. In ditzelfde circuit zit de smeer olie voor de compressor. Het gas wordt samengeperst en afgekoeld, in de condensor achter de koelkast. Een condensator is een elektrisch capaciteit onderdeel, heel iets anders. In de koelkast zit de verdamper waar het freon vloeistof weer verdampt naar freon-gas. Daarbij neemt het warmte op. Daar is het ons om te doen.

Freon is een vluchtig gas dat met druk in het circuit geperst moet worden. Bijvullen is onzin. Gebruikelijk is om eerst alles af zuigen en dan precies te vullen met de hoeveelheid freon die dat circuit nodig heeft.

Verplaatsen en kantelen… oppassen:
De smeer olie hoort onderin de compressor te zitten. Slechts enkele druppels gaan mee door het freon circuit. Als je een koelkast verplaatst, kan de compressor cilinder gevuld worden met olie. Dat heeft even tijd nodig om weer weg te stromen. Maar… als je de koelkast, na verplaatsen/kantelen, direct aansluit gaat de compressor proberen de olie te comprimeren en dat kan niet… de compressor blokkeert en de motor gaat stuk of een beveiliging valt af. Dus: een koelkast vertikaal verplaatsen. Als je iets kantelt, wacht dan enkele uren, alvorens de stroom aan te sluiten. Indien je een koelkast, per se, plat vervoert, zet deze dan eerst 24 uur vertikaal alvorens aan te sluiten.

Warmte absorbtie met freon werkt prima onder de 15 graden. Dat zou wat zijn zeg, indien alle auto-airco's het niet doen onder de 15 graden! Echt wel. Het is zo dat je op moet passen met een koel-vries combinatie, indien deze slechts een themostaat heeft. Dan is de vriezer namelijk slechts een volger van de koeler. Als de combinatie op een plek staat waar het koel is, bijvoorbeeld 's-winters in een schuurtje van 7 a 10 grade, gaat de koelkast te weinig aan, waardoor de vriezer niet koud genoeg blijft en de ijsblokjes zullen smelten. Onder de 4 graden kan de fabrikant een anti-vorst beveiliging laten inkomen. Dat is voor de plekken die nog iets kouder zullen worden alwaar het uitwendige condens ijs wordt. Maar dat geldt voor het koude deel van de koelkast, de binnenzijde van de koeler dus. Of het interieur van de auto, van een auto-airco.

Math, 16-04-2013 17:29 #43
Ik heb een deawoo koelkast De hele winter geen ijsblokjes gemaakt.het water loopt in de vorm en als hij bevroren is draait het bakje om maar de ijsblokjes vallen er niet uit.
Hij draait vervolgens weer recht en er loopt weer nieuw water in, wat vervolgens het vriesvak inloopt gevolg een klomp ijs in het vriesvak wat kan ik hier aan doen?

Verhas Eddy, 15-04-2013 19:28 #42
Smeg koelkast na 4jaar werkt die plots niet meer, eerst draaide de motor nog maar koelde de kast niet meer, … later op de dag viel alles uit enkel lampje brandt nog, iemand een idee wat mis zou kunnen zijn?

dank

A. van Eeden, 28-02-2013 23:40 #41
Koelkast staat in open keuken op kamer temperatuur. Of motor warm of koud is, slaat na
nog geen 30 seconde de motor af. Hoe kan dat?

Jack, 14-02-2013 22:20 #40
Hallo
Ik heb een zogenaamde coca cola koelkast zonder vriesvak. Ik merkte plotseling dat hij te hard ging koelen en de flesjes waren bevroren. Na ontdooien en de zaak ogeruimt te hebben bleek de koelkast nog steeds te hard te koelen en dreigde de inhoud weer te bevriezen,
Nadat ik de thermostaat had vervangen bleek dat niet de oplossing te zijn. Gooide ik de draadjes los dan bleef hij toch koelen. Ik had de deur in alle gevallen goed gesloten gehouden. Het motor gedeelte was wel vochtig geweest, maar is volgens mij inmiddels droog. Ik heb de bedrading gecontroleerd maar die lijkt me ook niet nat. wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

Patrik, 22-01-2013 10:41 #39
Heb een koel/vries combinatie van Whirlpool, enkele compressor, sedert 2 jaar. Na verhuis is koel/vries in de garage geplaatst, 24 u niet aangesloten, waarna hij perfect werkte! Nu heb ik reeds twee maal dat de koel het wel doet doch de vries niet, en sedert een paar dagen is het helemaal over en uit! vreemd genoeg valt dit samen met het kouder worden (garage is niet verwarmd) en T° durft daar wel rond de 5°C draaien in de laatste dagen. Naar aanleiding van uw artikel, "De locatie van de koelkast" vraag ik mij af of, na T° verhoging in de garage, de combinatie opnieuw zal werken en of ik de elektra en thermostaat mag aan laten liggen.

Albert, 22-01-2013 01:48 #38
Geachte, ik heb een nieuwe koelkast gekocht via bva veilingen, maar echter naar het aansluiten blijkt hij niets te doen, ik hoor de motor niet brommen, maar het lampje brandt wel. Zou u mijn kunnen vertellen wat de oorzaak is?
Alvast bedankt

Lemaire, 18-12-2012 22:13 #37
Thermostaat vervangen lijkt makkelijk, als je er achter komt hoe die er uit moet. Zie geen schroefjes zitten, heb geknepen geprobeerd te schuiven niets helpt. Schroeven draaier er tussen zetten helpt niet gaat die van kapot.
GRAAG EEN GOEIE TIP

Jochems Gerard, 18-12-2012 12:02 #36
Geachte, mijn koelkast met vriesvak bovenin merk Fricc kk 2800 werkt na ontdooien niet mee, als ik hem aanzet werkt hij 30sec en slaat dan af. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? kunt U mij helpen, svp

met vriendelijke groeten Gerard.

Marja Verduin, 03-12-2012 12:00 #35
Wij hebben een inbouw Miele koelkast. Nu ging de deur niet vanzelf meer dicht en heeft mijn man er een nieuwe strip opgezet. Het probleem is echter niet opgelost. Weet iemand wat wij het probleem kan zijn.

Mastenbroek, 22-11-2012 13:17 #34
Waar bevindt zich nu eigenlijk de koelvloeistof van de koelkast?

Willem van Dijk, 12-11-2012 18:24 #33
Geachte lezer(es) van deze mail, Ik heb een Everglades koelkast, sinds een paar weken bromt hij als een gek en doe koelvin draait ook steeds. Slechts een enkele keer slaat hij af. Ok als ik de thermosstaat op 0 zet en dan weer onhogdraai naar 3of 4 dan blijft hij ook een tijdje stil.De koelkst is 5 jaar oud. Heeft u een goede raad voor mij? wat kan ik doen?

Met een vriendelijke groet,

Willem van Dijk

Natasha, 23-10-2012 16:06 #32
Wij hebben een dubbeldeur samsung koelkast. De vriezer deur was niet goed dicht voor een paar uurtjes. Nu maakt hij een brommend geluid. En de vriezer word niet koeler. De koelkast doet het prima. Wat is het probleem?

Cindy, 11-10-2012 16:00 #31
Wij hebben een 3jr oude inbouwkoelkast van Bauknecht. Sinds een aantal dagen staat er steeds schimmel in en bederft al het eten. Het blijkt dat de temperatuur in de koelkast te hoog blijft. We hebben de koelkast al op de hoogste stand gezet en het werkt niet. De deur sluit goed. Lampje voelt niet warm aan. Wat zou het kunnen zijn?

Ily, 09-10-2012 15:01 #30
Wij hebben een koelkast dubbeldeur samsung. Het vriesgedeelte is ok maar de frigo koelt niet optimaal en maakt een brommend geluid, dit stopt als je hem opendoet. Hebben hem al eens een hele maand uitgetrokken toen we op vakantie waren en daarna ging het ff goed, maar het brommend geluid komt terug en de koeling is niet gelijk in de frigo. Sommige leggers voelen kouder aan dan andere. Heeft iemand een idee wat te doen?

Marie, 03-10-2012 09:40 #29
De hele nacht heeft onze koelkast op een kier open gestaan. De motor doet het nu niet meer. Is daar nog iets aan te doen? Zit er ergens een zekering ofzo?

Fred, 21-09-2012 13:51 #28
Na 5 weken de koelkast uitgezet te hebben, wil de koelkast niet aan. Je hoort wel na het aanzetten enige minuten de motor lopen en stopt deze weer. Ik heb de stroom er enige tijd vanaf gehaald en tegen de compressor aangetikt. Niets helpt. Wat kan ik nog doen?

Jan, 28-08-2012 13:23 #27
Ik heb een daewoo dubbeldeurs koelkast en daarvan blijft de display continue aan. Deurschakelaars werken wel (lichtje in de koeler/vriezer gaat gewoon uit als deur dicht gaat).

Léon, 05-08-2012 15:13 #26
Gebruik al jaren op vakantie een comp. koelkastje, Daewoo FR061, altijd probleemloos tot dit jaar. Kast werkt 2- 3 uur perfect, maar de comp. wordt gloeiend heet, met als gevolg dat hij ergens sluiting maakt en de aardlekschakelaar er uitslaat. Wanneer ik de E-circuit doormeet wanneer hij koud is kan ik geen sluiting meten. Kan iemand mij adviseren wat het mogelijk euvel kan zijn?

Anno, 30-07-2012 22:07 #25
Mijn koelkast, een exquisit ks 116a, koelt niet goed meer. in het vriezertje bovenin komt alleen aan de rechterkant een klein beetje ijs, en de temperatuur komt niet lager dan 8 graden… wat kan de oorzaak zijn… de kast geeft geen rare geluiden of zo… wie o wie weet een oplossing voor mij?

Kathy Blijdenstein, 12-07-2012 12:01 #24
Beste expert. Onze zoon heeft een koelkast/vriezer in een van samsung. Het gekke is de vriezer doet het nog gewoon, maar de koelkast is er mee gestopt. Het lampje in de koelkast brand wel. Heeft U enig idee waar hij moet kijken? Alvast bedankt Kathy

W. Jamlean, 10-07-2012 16:09 #23
Ik heb pas via marktplaats een koeler gekocht van het merk Bauknecht. De volgende dag hebben we het aangesloten maar bleek dat hij niet meer koelde. Waar ligt dit aan? En kan dit zelf opgelost worden?

Groet, W. Jamlean

Les, 14-06-2012 13:04 #22
Beste Expert,
Ik heb een window unit. De vent draait maar de compressor slaat niet in. Is wel iets te horen binnen net als een kickin van iets, maar de compressor slaat niet in. Is er een optie om deze compressor toch te kunnen checken of hij nog goed is?
bg
Les

Rop, 11-06-2012 22:53 #21
Hallo. Ik heb een koelkast in mijn caravan die het niet doet. lk heb vanmiddag de koelkast aangezet. Vanavond ben ik gaan kijken of de koelkast het ook doet. Het viel mij op dat de koelkast van binnen warm was en dat deze ik een scherpe geur rook ban binnen. Weet iemand van jullie wat dat kan zijn? En wat ik er aan moet doen om de koelkast weer te kunnen gebruiken? Ik ben namelijk erg benieuwd naar een oplossing.

Rob van Driel, 09-06-2012 10:17 #20
Beste THea 19-05-2012,

Ik ben geen witgoed expert maar wel eerste monteur koeltechniek en ben ik dagelijks als storingsmonteur bezig in de retail.
Dat een koel/vries combinatie geen thermostaat bezit is wel heel erg vreemd omdat naar zover ik weet zelfs de goedkoopste koel/vries combinatie te stellen is met een thermostaat. Zeker verwacht je dit bij een fabrikant als Siemens of deze fabrikant moet ineens zelf voor ons een vaste themperatuur gaan bepalen maar dat lijkt mij sterk.
Zoek eens naar een handleiding op internet?
Het verhaal wat bovenaan deze pagina word geschreven over het zelf repareren van een koelkast is trouwens duidelijk opgemaakt door iemand die niet weet hoe het koel vak in elkaar zit en kan hier alleen maar om lachen.
Voor de echte klusser zou ik aanraden zelf eens in de basis koeltechniek te duiken en er is hierover veel te vinden met mooie bewegende beelden. Danfoss.nl is een tip!

Thea, 19-05-2012 02:49 #19
Heeft iemand ervaring met siemens vario electronic koel vries combinatie? Ik heb er eentje gekregen en na transport netjes laten uitrusten. Eenmaal de stekker erin bleek hij niet aan te slaan. Wat ik ook niet snap is dat je de temp niet kan regelen. Hij is dus of aan, of uit kennelijk. Maar goed, aan gaat hij dus al niet. Lampjes doen het dus stroom is oke.
Het ding heeft een paar jaar geen dienst gedaan, dat is het enige dat ik weet… Zou er iets vast zitten?

Luft, 03-05-2012 22:50 #18
Heb een koelkast nordland maar alles bevriest erin. Heb reeds een nieuwe thermostaat geplaatst, maar probleem blijft. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Sey Luc, 02-05-2012 10:13 #17
Wie kan er mij helpen? Ik heb een probleem met mijn koelkast: merk Miele. bij het opstarten koelt hij normaal tot aan de gevraagde temperatuur, eenmaal de temperatuur bereikt slaat hij verder niet meer aan! de technicus van Miele is er bij geweest en had geen fout vastgestelt. De oorzaak bleek een te koele plaats waar de frigo zich bevond, was wel in de maand februari. We zijn ondertussen meimaand en het probleem blijft hetzelfde. Ik heb wel een factuur van 80 euro betaalt voor een vaststelling en verplaatsingskosten.

D. Chaita, 05-04-2012 15:24 #16
Hoi, ik heb een Amerikaanse koelkast. Sinds een week wordt het vriesgedeelte steeds minder koud. Hij staat nu op de hoogste stand, maar dat maakt niet zo veel uit. Het koelgedeelte functioneert normaal. Wat kan de oorzaak zijn?.

G-J, 22-03-2012 20:24 #15
L.S.

Mijn vraag is de volgende, Ik heb van de week met verhuizen, en het sjouwen van mijn koelkast het kleine dichtgeknepen pijpje aan de condensor onderaan de koelkast een klein beetje verbogen waardoor daar een scheurtje in zit. Hierdoor maakt ie een sissend geluid en is er koelvloeistof uitgelekt. Is dit goed te repareren of niet meer de moeite waard.?

M. Franken, 05-03-2012 20:04 #14
Ik heb een koelkast liggend vervoerd. De koelkast met vriesgedeelte heeft toen meer dan een dag op de zij gelegen. Vervolgens is de koelkast 24 uur op de nieuwe plaast niet aangesloten geweest. Op de nieuwe plaats lijkt het ding echter helemaal van slag: in het koelgedeelte vriest het, ook bij stand 1. Zou de thermostaat van slag zijn, maw stuk? en dient dit te worden vervangen of kan er een andere oorzaak zijn. Hoe kan dat dan verholpen worden.

Willem Voorneveld, 21-02-2012 11:24 #13
Mijn Siemens koelkast/Vriezer combinatie (317 L totaal) bereikt de juiste temperatuur na aanzetten maar houd de temperatuur niet vast omdat hij niet herstart als de temp te hoog wordt. De kast koelt wel weer verder als de aan/uit schakelaar uit en weer aan (na 5 minuten wachten) gezet wordt. Dus de kast slaat wel automatisch af maar niet aan.

Chris, 05-01-2012 01:57 #12
Hallo, Ik heb een Gamko koeler met flessennest. Als deze nu aan staat is de temp binnen in de koeling hoger, dan buiten de koeling. Wat zou dat kunnen zijn en wat zou ik hier aan kunnen doen.

Jakob, 15-11-2011 01:11 #11
Bedankt voor de tips, heb vandaag mijn koelkast gerepareerd! Moter leek niet meer te werken terwijl hij het licht binnen het nog wel deed. De achterkant werd niet meer warm, het bleek de thermostaat te zijn. 22 E en hij doet het als een zonnetje :)

Brigitte van Winkel, 19-10-2011 14:49 #10
Ik heb een koelkast met vriesladen onderaan merk: Candy die momenteel nog werkt maar regelmatig een kloppend geluid maakt, ook het licht knippert constant, en ze maakt een geluid als een aquarium, zou ik dit zelf nog kunnen herstellen of?

Wim Bastiaansen, 17-10-2011 12:59 #9
Wij hebben een Miele koelkast van 140 cm hoog met vriesvak. Ik heb gemerkt dat hij de gewenste temperaturen niet meer haalt. Het vriesvak komt maar net onder nul en het koelgedeelte haalt amper de tiengraden. Ik heb hem ontdooit en weer aangezet en denk dat soms wel en soms niet de compressor draait. Soms hoor je een brommend geluid en soms een gewoon koelkast geluid. Ik ben nu de juiste temperaturen aan het meten in de verschillende zones maar zit er mee wat kan ik eraan doen al de compressor de een keer wel en dan weer niet draait maar bromt? Ik hoop op een goede suggestie die me verder helpt.

J_bonants@hotmail Com, 04-09-2011 12:23 #8
Heb een Pelgrim inbouwkoelkast. Koelt wel maar geeft ijsvorming tegen de achterwand.
Kan dit aan de thermostaat liggen of is er een andere oorzaak?

Peter, 24-06-2011 10:03 #7
Ik heb een Bosch inbouwkoelkast uit 1992, die door omstandigheden eigenlijk niet meer dan drie maanden heeft gedraaid. Telkens stond hij lange tijd stil.
Nu koelt hij niet meer. De compressor draait wel en wordt warm. De monteur zegt, dat door chemische reakties een propje is ontstaan in de leidingen. Reparatie zou niet mogelijk zijn. Ook de bosch service dienst raadt het af. Ik baal er een beetje van. Eigenlijk is de kast nog gloednieuw en een nieuwe is heel duur. Kan dit echt niet gerepareerd worden?

Wesley, 29-04-2011 15:15 #6
Als koeltechnieker moet ik zeggen dat dit, een heel beknopte uitleg is, het kan helpen om volgende punten te gaan volgen maar niet tegen staande maak je het misschien wel nog erger.
Wees voorzichtig, als u eventjes de boel gaat open doen, meestal heeft u nog garantie, en deze vervalt als men kan aantonen dat u zelf wat hebt proberen doen.
Aan René- men kan gerust zelf koelvloeistof bijvullen, maar ammoniak, freon, en dergelijke raad ik je niet aan, <- voor deze heb je een attest nodig dat je het wel degelijk kan bijvullen.
Aan Flo ik vermoed dat het vocht tuusen kabel en isolatie zit, daarom is het best dat deze totaal word opgedroogt, dit is een werk van lange adem omdat je hier elke kabel, en elk instrument dat in aanraking is geweest met wat moet nazien.

Flo, 04-04-2011 21:34 #5
Ik heb een samsung RL34 EGPS1XEGen plotseling is er kortsluiting ontstaan. Bij nader zich heb ik ontdekt dat de achterkant vochtig was.ik heb het schoon gemaakt. maar als ik de stekker inde stopcontact plaatst slaat de stopper door. Wat kan ik doen. De zekering van de koelkast is nog heel, kan iemand me helpen naar de probleem.

Yorick, 23-08-2010 11:04 #4
Hey,

ik heb van mijn ouders een Amerikaanse frigo overgenomen en nadat ik hem verhuisd heb is er een probleem. De eerste keer dat ik hem aansloot sprong de differentieel telkens af, maar na enkele pogingen ging hij toch, tot enkele uren later, midden in de nacht de differentieel dan toch afgeslaan is. De dag erna zelfde verhaal en nu springt de differentieel telkens direct als ik de stekker insteek.
Heeft er iemand een oorzaak/oplossing voor dit probleem.

Thanks
Yorick

René, 10-08-2010 21:11 #3
Te weinig koelvloeistof

Wat een onzin, tis voor niemand zelf te doen en flessen koelvloeistof voor een koelkast heeft nog nooit iemand gezien.

Saskia, 09-05-2010 10:11 #2
Goededag, ik heb een koelkast voor in de camper eeen elektrolux 2610 na verplaatsing wil die niet meer opstarten, heeft iemand een idee?

Kristof, 21-04-2010 00:16 #1
Beste,
Ik heb mijn Amerikaanse koelkast afgezet, heb hem laten ontdooien, en als ik hem terug op zet dan springt de zekering na een minuutje.
Heeft u een oplossing?
Dank u bij voorbaat.
Mvg.

Infoteur: Bastiaan271
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 73
Schrijf mee!