InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Verwijderen van verf

Verwijderen van verf

Verwijderen van verf Lees hier hoe je verf kunt verwijderen van kleding, glas, vloerbedekking en hout. Dit zijn zeer handige en practische tips om snel verfspetter te verwijderen na het schilderen.

Verwijderen van verf

Iedereen die gebruik maakt van verf op het werk of rond het huis, weet dat het gemakkelijk is om spetters verf te krijgen op het houtwerk, het raam of de vloer. Ook beland er van tijd tot tijd verf op kleding. Wanneer u latex verf wilt verwijderen van materialen zijn er methodes voor die vaak zeer effectief zijn. Hier zijn een paar voorbeelden.

Verf verwijderen van glas of hout

Wanneer u latex verf wilt verwijderen van glas of hout, is het vaak een goed idee om een kleine hoeveelheid terpentijn op het glas of op het hout te sprenkelen. Houd in gedachten dat terpentijn sterk is en dat u dus heel weinig nodig heeft om de gedroogde verf te verzachten of op te lossen. Dit maakt het mogelijk om een schone doek te gebruiken en hiermee de verf voorzichtig te verwijderen zonder gebruik van een scherp instrument dat een kras in het oppervlak kan achterlaten.

Verf verwijderen van vloerbedekking

Latex verf verwijderen kan ook nodig zijn na het schilderen van een kamer waar vloerbedekking ligt. Zelfs wanneer de vloerbedekking goed is afgedekt loop je het risico dat er verf op de vloerbedekking komt bij het opruimen van het materiaal dat de vloerbedekking afdekte. Het verwijderen van zoveel mogelijk van de verf terwijl het nog nat zal het probleem voor het grootste gedeelte oplossen en maakt het ook mogelijk om afwasmiddel te gebruiken om de rest van de lekkage te verwijderen.
Na het verwijderen van zo veel mogelijk verf mogelijk door droogdeppen met een schone doek, kun je de rest van de latex verf verwijderen van het tapijt door even flink te schrobben met een spons. Herhaal dit proces een paar keer om te zien of alle verf weg gaat.
Voor hardnekkige verfvlekken op de vloerbedekking, kunt u het beste een mengsel van wasmiddel en lauw water maken. Sprenkel het mengsel op het tapijt zodat het goed in de vlek kan dringen, wacht enkele minuten en neem met een schone doek de vloer af. Stofzuig de vloerbedekking van de ruimte grondig zodra het tapijt droog is.

Verf verwijderen van kleding

Soms komt het ook voor dat je verfvlekken uit kleding wilt verwijderen. Al schilder je nog zo netjes, het is bijna onmogelijk om te voorkomen dat er toch verf in je kleding terecht komt. Als de verf nog nat is kun je de verf het beste afdeppen met een doekje, als de verf al hard is kun je het grootste gedeelte van de vlek vaak weghalen door er met een schilmesje overheen te gaan. Spoel hierna de kleding in warm water en voeg bij witte kleding eventueel wat terpentine toe. Haal na 10 minuten de kleding uit het water en was het in de wasmachine met een waspoeder dat gemaakt is voor witte was.

Als het niet lukt om de verf te verwijderen

Als het onmogelijk lijkt om de latex verf te verwijderen met behulp van zelfgemaakte oplossingen, kan het nodig zijn om naar de winkel te gaan en een speciaal verfoplosmiddel te kopen. Zorg ervoor dat u de gebruiksaanwijzingen grondig leest. Sommige van deze producten zijn overal voor te gebruiken, maar er zijn ook merken die speciaal zijn samengesteld voor gebruik op vloerbedekking, houtwerk, of kleding.
Gerelateerde artikelen
Verfkwast verantwoord schoonmakenVerfkwast verantwoord schoonmakenHet schoonmaken van kwasten is een karwei dat de kwaliteit van het volgende schilderwerk in belangrijke mate bepaald. Di…
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Muren en plafonds schilderen: verf aanschaffenAls je een kamer gaat verven, is het noodzakelijk dat je goede verf koopt. Hoe kies je de juiste verf voor de muren en d…
Hoe schilderen: soorten verf, voorbereiding en opruimenIn dit artikel worden allemaal tips gegeven hoe je moet schilderen en welke voorbereidingen je moet treffen voordat je k…
Verfparty's, het nieuwste fenomeen in uitgaanslandVerfparty's, het nieuwste fenomeen in uitgaanslandVergeet schuimparty’s, tegenwoordig gaan we een stapje verder in de discotheek. Wil je er als club een beetje bijhoren,…

Reageer op het artikel "Verwijderen van verf"

Reacties

Joop H. Janssen, 08-09-2017 14:10 #8
Heb in mijn voordeur bewerkt glas. Hierop zitten verfresten, hoe kan ik deze verwijderen? Heb geprobeerd met terpentine en mesjes, maar het lukt niet. Ook zelfs de lijm van de afplaktape is blijven zitten en kan ik niet weg krijgen. Wie kan mij helpen met een goed idee?

Ron, 04-05-2017 19:21 #7
Beste lezer,

Weet u misschien hoe ik dunne lak van een gelakte ondergrond kan verwijderen?
Ik heb een lamp die gespoten is ( mooi ) en daarover is een reclame logo op aangebracht die ik niet mooi vindt.
Die kan ik met een commandant polish weg werken, maar ik wil er nog meer logo's mee weg werken, en ik denk daarbij aan een oplosmiddel op de aangebrachte verf van het logo die het dus week maakt en zo de verf verwijderd kan worden op de aangebrachte basis lak.
Ik heb het geprobeerd met afbijt, maar dat is te heftig, en verwijderd alles.
Ik hoop dat u mij kan helpen.
Vriendelijke groet Ron Krijgsman.

Henny, 02-11-2016 08:01 #6
Ik heb houten panelen geverfd, maar nu gaat het bladderen in huis. Kan het met de nagel er zo afwrijven. Waarschijnlijk acrijlverf over gewone verf gedaan. Hoe kan ik dit het beste helemaal verwijderen en opnieuw verven?

Angela, 03-12-2014 12:38 #5
Mevr Vinken, leren jas met schoenpoets in de kleur behandelen.

J. Walraven, 03-10-2013 13:45 #4
Mijn vraag is hoe kan ik het snelst een stoel die met latex is geverfd van de latexverf ontdoen om hem daarna met lijnolie te kunnen behandelen.
Bvd
En mvg, Jo Walraven.

Jules Combee, 30-08-2013 13:29 #3
Oude verfresten op gefigureerd glas, hoe kan ik dit verwijderen het glas is niet glad.

Joyce, 14-09-2012 12:46 #2
Hallo, ik heb onlangs een blikje metalic autoverf laten vallen op mijn laminaat?! Blik was niet goed gesloten door verkopende winkel. Helaas, maar wie heeft een suggestie om eea te verwijderen? Alvast bedankt.

Mevr Vinken, 06-03-2012 17:49 #1
De schilders waren buiten aan het schilderen en heb ik een verf vlek op lmijn leren jas
gekregen, ik heb de vlek met terpentine behandeld, de verf is er uit maar heb nu een kring witte terpentine vlek in de jas, wat kan ik hier tegen doen.

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 27-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 8
Schrijf mee!