InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Wat kost een aanbouw?

Wat kost een aanbouw?

Wat kost een aanbouw? Een populaire manier om meer ruimte te creëren in huis is het plaatsen van een aanbouw. De meeste mensen plaatsen een aanbouw om meer ruimte te krijgen in de woonkamer of om een extra afgescheiden ruimte te realiseren.
Het plaatsen van een aanbouw lijkt eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. Het is een verbouwing waar u heel veel extra ruimte door krijgt, maar waarvan de kosten ook hoog zijn. Er zijn verschillende redenen om een uitbouw te willen. U kunt een extra kamer realiseren zoals een slaapkamer of zitkamer, maar u kunt ook zorgen voor meer lichtinval door een serre te plaatsen.

Ruimte

De meest in het oog springende verbouwing aan een huis is een aanbouw. Het geeft u erg veel extra ruimte doordat bijvoorbeeld de achterpui een paar meter naar achteren wordt gezet. De meeste mensen die een aanbouw laten plaatsen, gaan daarnaast ook nog andere verbeterpunten doorvoeren. Waarom zou u namelijk niet gelijk een schuifpui of openslaande deuren plaatsen om uw huis meer tuingericht te maken. Het uitbouwen van uw huis is kostbaar en ingrijpend. Het is dan ook niet logisch om een dergelijke verbouwing uit te voeren voor een kleine ruimtewinst. Het maakt qua kosten namelijk een klein verschil om een aanbouw van 1,5 meter diep te maken of een aanbouw van 3 meter diep. De grootste kosten worden namelijk veroorzaakt door het slopen, ontwerpen en het mogelijk maken dat er een aanbouw wordt geplaatst.

Openslaande deuren en schuifpui

Overweegt u niet om een uitbouw te plaatsen, maar om een schuifpui of openstaande deuren te realiseren. Bedenk dan goed dat dit een ideale kans is om toch uit te gaan bouwen. Bij het openbreken van de achterpui heeft u namelijk al een start gemaakt om een uitbouw te plaatsen. U moet er voor waken dat u eerst een schuifpui plaatst en een paar jaar later gaat uitbouwen. Indien u dit in één keer doet kan het u duizenden euro’s besparen.

Tuin

Niet alle huizen zijn geschikt om uitgebouwd te worden. Voor huizen met een relatief kleine achtertuin kan het zeer onverstandig zijn om een grote uitbouw te realiseren. Mogelijk vindt u het zelf geen probleem, maar gaat u het huis verkopen dan zal de uitbouw zelfs in uw nadeel kunnen werken. De meeste huizenkopers willen geen binnenplaatsje als tuin en prefereren een grote tuin.

Wat kost een aanbouw?

De kosten die u moet gaan betalen aan de aannemer zijn afhankelijk van de prijs die u met hem heeft afgesproken. Bij een dergelijke verbouwing is het verstandig om een vast bedrag af te speken, in plaats van berekeningen per uur. Het afgesproken bedrag heeft niet uitsluitend betrekking op het uurtarief, maar ook bijvoorbeeld ook op de gebruikte materialen. De kosten zijn daarnaast ook afhankelijk van de manier van afleveren door de aannemer. Moet hij de aanbouw volledig afwerken, of gaat u dat zelf doen? Op de sites van aannemers treft u geen standaardprijzen aan, omdat deze er niet zijn. De hoogte van de kosten zijn van teveel zaken afhankelijk. Op het internet heb ik wel een aantal indicatiebedragen aangetroffen. Zo zou een aanbouw gemiddeld tussen de €25.000 en €35.000 kosten. Een kleinere aanbouw tot ongeveer 12,5 m2 zou tot ongeveer €20.000 moeten kosten. Een architect inschakelen kost u extra, maar kan u ook veel geld besparen.

Zie ook:
Wat kost een badkamer?
Wat kost een dakkapel?
Wat kost rood staan?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een aanbouw?"

Reactie

Immers, 14-08-2011 18:10 #1
Wij zijn ons aan het orienteren om eventueel te gaan verbouwen. HEt zou gaan om de achtergevel op de begane grond ongeveer 1,2 a 1,3 meter te verzetten. Er zou ten behoeve van een opbouw op de eerste verdieping een stalen constructie in verwerkt moeten worden. De woning is ongeveer 5 meter breed. In het verleden hebben wij de achter gevel al eens een keer gelijk getrokken met de achtergevel van de keuken. Oorspronkelijk stak deze ook ongeveer 1,3 meter uit. Hierdoor is nu dus de achtergevel gelijk getrokken. Ongeveer 3 jaar geleden hebben wij op de eerste verdieping de badkamer vergroot door deze uit te bouwen op de bestaande keuken op de begane grond. Daarom zou de stalen constructie verwerkt moeten worden om deze uitbreinding van de badkamer te ondersteunen. Wat zou ongeveer zo'n verbouwing moeten gaan kosten?

Infoteur: Juul
Laatste update: 27-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!