InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Wat kost een architect?

Wat kost een architect?

Wat kost een architect? Als consument krijgt u nauwelijks te maken met architecten. Indien u een huis gaat bouwen is een architect inschakelen verstandig. U kunt geld besparen door bij een grote verbouwingen of bij het bouwen van een huis altijd een architect in te schakelen. Het zijn vaak dure vakmensen, maar ze kunnen veel onnodige kosten voorkomen.

Wat doet een architect

Een architect is een ontwerper van gebouwen. Hij verstaat zijn vak en is universitair geschoold. Naast het ontwerpen van het gebouw zelf, zorgt hij ook voor de technisch en administratief noodzakelijke begeleiding. Een architect kan door zijn kennis en ervaring een zeer goede inschatting maken van de noodzakelijke hoogte van het budget. Hij is bijvoorbeeld goed thuis in de bouwregelgeving waardoor u minder kans hebt dat u al gebouwde delen later weer moet aanpassen aan de bouwregelgeving. Een architect neemt onder andere de volgende zaken uit handen:
  • Zorgen dat de verbouwing binnen het budget blijft
  • Zorgt voor de noodzakelijke vergunningen, en weet hierin de juiste wegen te bewandelen
  • Houdt controle op de aannemer en bewaakt de voortgang van de bouw of verbouwing
  • Verzorgt de bouwtekening en maakt deze in overleg met de opdrachtgevers naar wens

Verbouwen met of zonder architect?

Een huis bouwen zonder architect is zeer af te raden, maar niet voor elke verbouwing hoeft er een architect ingeschakeld te worden. Het is wel verstandig om in ieder geval advies in te winnen bij een architect. U hebt namelijk ook de mogelijkheid om een adviesgesprek aan te gaan met een architect, zonder dat hij betrokken gaat worden bij de daadwerkelijke verbouwing. Dit bespaart kosten en toch kunt u uw voordeel halen uit het advies. Bij een verbouwing hebben consumenten vaak de neiging om volledig te vertrouwen op een aannemer. In veel gevallen is dit mogelijk, maar de kundigheid van een architect hoort diepgaander te zijn. Soms ziet u bij verbouwingen zonder architect dat er ,bijvoorbeeld bij een aanbouw, later problemen ontstaan door scheurvorming. Het inschakelen van een architect had dit kunnen voorkomen. Een goede vakinhoudelijke aannemer waarschijnlijk ook wel, maar u weet niet welke aannemers dit goed of slecht zullen gaan doen. Niet alleen tijdens de verbouwing heeft u baat bij de kennis van de architect, maar ze kunnen bijvoorbeeld ook zorgen voor een betere isolatie en voor andere bouwkundige zaken die toekomstige kosten kunnen besparen.

Kosten van een architect

De kosten van een architect moeten meegenomen worden in het bouwbudget, maar ze zouden geld moeten besparen ten opzicht van de situatie met alleen een aannemer. Voor een gemiddelde nieuw te bouwen woonhuis moet u rekening houden met 10 procent tot 12 procent van de aanneemsom. Bij verbouwingen en kleine bouwwerken zullen de percentages hoger liggen. Bij kleine verbouwingen moet u al gauw rekenen dat 20 procent van het budget op gaat aan architectkosten. Bij kleine verbouwingen is het niet in een percentage van de bouwsom uit te drukken en zal het bedrag afhankelijk zijn van het aantal uren die er voor hem in gaan zitten. U kunt hem ook gewoon inschakelen voor een bepaald uurtarief of voor adviezen.

Zie ook:
Wat kost een badkamer?
Wat kost rood staan?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een architect?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 27-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!