InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zolder verbouwen tot slaapkamer

Zolder verbouwen tot slaapkamer

Een zolder wordt vaak gebruikt als extra opslagruimte voor spullen, terwijl er behoefte bestaat aan een extra slaapkamer. Na een kleine verbouwing kunt u er namelijk ook een extra slaapkamer of studiekamer van maken. Een rommelzolder verbouwen tot slaapkamer is naast een goede investering om de bruikbare ruimte in uw huis te vergroten, ook een goede investering in de verkoopwaarde van het huis. Het maakt namelijk een groot verschil voor potentiële kopers of het huis één slaapkamer meer bevat. Dit geeft u dus veel woonplezier en u investeert in uw eigen waardeontwikkeling.

Planning en begroting maken

Stap één is dat u voor u zelf duidelijk voor ogen moet hebben wat uw wensen zijn. Maakt u één of twee slaapkamers van de ruimte? Kunt u de verbouwing zelf aan of moet u hulp inschakelen? Wat kost het verbouwen van de zolder? Een zolderetage verbouwen is meer dan alleen een stukje vloerbedekking leggen en de muren verven. Het zijn meestal ruimtes die slecht geïsoleerd zijn en nauwelijks afgewerkt zijn. Vraag voor de klussen die u niet zelf kunt, offertes aan bij specialisten. Zorg voor een realistische en goed onderbouwde begroting.

Vaste trap of vlizotrap?

Een eerste vereiste voor het creëren van een slaapkamer op zolder is de aanwezigheid van een vaste trap. Zolders die niet voorzien zijn van een vaste trap vergt een extra investering. Het is redelijkerwijs een vereiste indien u de ruimte gaat gebruiken als slaapkamer. Dit is een grotere ingreep dan de ene trap vervangen door een andere. Waarschijnlijk zal de trap op een andere plek moeten komen, en moet u ook gaan verbouwen aan de etage onder de zolder. Een vlizotrap zit namelijk vaak op een plek die niet handig is voor een vaste trap.

De kosten van een vaste trap

Een trap zelf kost ongeveer tussen de 750 en de 2.500. Het exacte bedrag is sterk afhankelijk van de afmetingen, materiaal en dergelijke. Maar u moet de ruimte ook nog geschikt maken voor een vaste trap en hij moet nog geplaatst worden. Hiervoor kunt u het beste offertes opvragen bij diverse aannemers. Hiervoor is goede kennis van zaken essentieel.

Eerst de ruimte goed isoleren

Voordat u de ruimte zelf gaat verbouwen en inrichten, moet u eerste isoleren. Veel huizen hebben een slechte dakisolatie. Dit ondanks het feit dat 30 procent van de warmte in het huis verloren gaat via het dak. Door dit goed te isoleren bespaart u veel energiekosten in de rest van het huis. Dakisolatie zou u eventueel zelf kunnen doen. Op het internet kunt u veel tips vinden hoe u dit zelf zou kunnen aanpakken.

Dakraam of dakkapel

De zolders bieden veel ruimte, maar de beloopbare ruimte valt vaak tegen. De zolder loopt aan twee kanten schuin af, waardoor er veel ruimte verloren gaat. In de niet beloopbare gedeeltes kunt u vaak handige opbergruimtes creëren. Het plaatsen van een dakkapel is meestal onvermijdelijk. Dit zal een paar meter extra ruimte geven, en maakt het een volwaardige slaapkamer. Het plaatsen van een zeer grote dakkapel over de volledige breedte van het huis, maakt het zelfs mogelijk om twee kamers te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zolder verbouwen tot slaapkamer"

Reactie

Nancy, 30-12-2009 00:16 #1

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 15-07-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!