InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Wat kost een dakkapel?

Wat kost een dakkapel?

Wat kost een dakkapel? Een redelijk goedkope manier om extra ruimte in een huis te creëren is het plaatsen van een dakkapel. Op de etage onder het schuine dak krijgt u veel extra bewegingsruimte door een behoorlijke dakkapel te plaatsen.
Ruimte kost geld. Indien u extra ruimte wenst op de zolder op in een slaapkamer onder een schuin dak, kunt u dakramen vervangen door een dakkapel. Tegenwoordig is er een ruime keuze in verschillende soorten en maten. Hebt u in de rest van het huis houten kozijnen? Kies dan ook voor een dakkapel voor een houten variant. Het lijkt namelijk niet dat een dakkapel qua materiaal afwijkt van de rest van de kozijnen. De meest gangbare keuzes van dakkapellen is een houten en een variant van kunststof.

Kosten van een dakkapel?

U kunt ze in verschillende maten en van verschillende kwaliteiten verkrijgen. De prijzen beginnen ongeveer bij 2.500 en de duurste en breedste kost tot maximaal 10.000. Voor een dakkapel van 2,50 meter betaalt u uiteraard meer dan voor een variant van 1,50 meter.

Voordelen kunststof dakkapel

Een dakkapel wordt geplaatst op een moeilijk bereikbare plek om te verven. Hierdoor is het grootste voordeel van kunststof dat u niet hoeft te verven. Kunststof is namelijk onderhoudsarm. U maakt hem een keer schoon en hij ziet er weer als nieuw uit. Een kunststof dakkapel gaat met gemak 45 jaar mee, zonder dat u er onderhoud aan moet verrichten. Net als kunststofkozijnen zijn ze zeer sterk en niet brandgevaarlijk. Tegenwoordig worden ze goed geïsoleerd voordat ze geplaatst worden.

Voordelen van hout

Tegenwoordig zijn veel dakkapellen gedeeltelijk van kunststof en gedeeltelijk van hout. De kozijnen zijn dan meestal van hout en de rest van kunststof. Een voordeel van hout is het feit dat het er mooier uitziet, tenminste indien u er naast staat. Een dakkapel zit echter vaak dermate hoog dat het niet goed van afstand te zien is dat het een houten variant is. Dit is dus vaak een te verwaardelozen voordeel. Een voordeel is eventueel dat een handige timmerman ze zelf kan maken voor een laag bedrag en u bent niet gebonden aan de kleur die de dakkapel bij aflevering heeft gekregen. Gaat u de rest van de kozijnen rood verven, dan moet ook de dakkapel rood worden. Dit is niet mogelijk met kunststof.

Tips voor een dakkapel

Ga niet bezuinigen op de kwaliteit en omvang. Een slechte kwaliteit gaat u op den duur extra geld kosten. Het is voordeliger om gelijk te kiezen voor goede kwaliteit. U krijgt spijt indien u kiest voor een kleine variant om geld te besparen. Verhoudingsgewijs kost het weinig extra om veel meer ruimte te creëren. Zorg er altijd voor dat er ventilatierooster geplaatst worden. Sommige leveranciers nemen deze niet standaard mee in de offerte. Zorg dat u een offerte krijgt met kwalitatief het best isolerende glas. Dit bespaart u latere kosten. Indien u het namelijk later alsnog wil laten zetten gaat het u veel kosten, door de complexheid door de hoogte. Overleg met de buren of zij ook belangstelling hebben, zodat u een kapel kunt plaatsen over beide daken. Dit lijkt mooier en is goedkoper.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een dakkapel?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 27-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!