InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Houten of kunststof dakkapel

Houten of kunststof dakkapel

Er komt veel kijken bij het laten plaatsen van een dakkapel. Een grote beslissing die gemaakt moet worden is het kiezen voor een materiaalsoort. Het is belangrijk om te kiezen voor een materiaal dat goed aansluit op jouw wensen. Kies je voor een houten dakkapel of een dakkapel van kunststof? Hieronder lees je de eigenschappen van beide soorten dakkapellen.

Houten dakkapel

Een houten dakkapel heeft veel voordelen, maar ook enkele nadelen. Een groot voordeel aan de dakkapel is dat deze voordelig is in aanschaf. Een houten dakkapel kan je al laten plaatsen vanaf ongeveer 3.000. Daarnaast heeft de dakkapel een authentieke en natuurlijke uitstraling. Dit maakt een dakkapel van hout onder andere erg geschikt voor oude woningen. Hout is makkelijk te bewerken en dit zorgt ervoor dat de dakkapel eenvoudig op maat gemaakt kan worden. Dit is ideaal voor het creëren van een unieke dakkapel. Doordat hout makkelijk te bewerken is eventuele schade aan de dakkapel ook makkelijk te repareren. Een houten dakkapel moet wel regelmatig schoongemaakt worden om houtrot te voorkomen. Daarnaast moet de dakkapel ongeveer 1 keer per 5 jaar opnieuw worden geschilderd om de dakkapel netjes te houden. Het schilderen van de dakkapel kan ook een voordeel zijn als je je huis een andere uitstraling wilt geven.

Kunststof dakkapel

Een kunststof dakkapel heeft een moderne uitstraling en past daarom goed bij nieuwere woningen. Wil je een kunststof dakkapel met de uitstraling van een houten dakkapel? Kies dan voor een houtkleur of houtnerfstructuur. De kosten voor een dakkapel van kunststof beginnen bij ongeveer 3.750 voor een dakkapel van 150 cm hoog en 250 cm breed. De kunststof dakkapel is duurder in aanschaf, maar goedkoper in onderhoud dan een houten dakkapel. Op een jaarlijkse schoonmaakbeurt na, heeft de kunststof dakkapel nauwelijks onderhoud nodig. Ook is de dakkapel goed bestand tegen slechte weersomstandigheden en zal deze niet snel beschadigingen oplopen. Een kunststof dakkapel kan dan ook wel 50 jaar meegaan. Een kunststof dakkapel bestaat uit een houten basisconstructie met een kunststof afwerking. Een voordeel van het kunststof is de goede isolatie. Een kunststof dakkapel houdt de warmte goed binnenshuis, waardoor je veel geld kan besparen op je energiekosten.

Polyester dakkapel

Wil je een dakkapel met nog betere isolatie? Kijk dan naar een polyester dakkapel. Een polyester dakkapel is volledig kunststof gemaakt, maar bestaat, in tegenstelling tot een reguliere kunststof dakkapel, uit 1 deel. Deze naadloze constructie maakt dat de dakkapel bijzonder goed is geïsoleerd. De prijzen van een polyester dakkapel liggen wel wat hoger. De prijzen beginnen bij ongeveer 4.250. Dankzij de goede isolatie kan je echter wel geld besparen op je stookkosten.

Besparen

Weet je welke dakkapel je wilt laten plaatsen? Zorg er dan voor dat je niet onnodig teveel geld betaalt. Dit kan je doen door bijvoorbeeld te kiezen voor een vergunningsvrije dakkapel of door de dakkapel zelf af te timmeren. Het is ook slim om de prijzen van verschillende specialisten naast elkaar te leggen. Hierdoor kan je ook beter over de prijs onderhandelen.
© 2014 - 2019 Danielleweber, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dakkapel-weetjes.nl/dakkapellen/kunststof-dakkapel.html
  • http://www.dakkapelprijzen.eu/houten-dakkapel
  • http://www.hoe-koop-ik.nl/dakkapel/alles_over/kiezen/kunststof-dakkapel
  • http://www.dakkapel-weetjes.nl/dakkapellen/houten-dakkapel.html

Reageer op het artikel "Houten of kunststof dakkapel"

Infoteur: Danielleweber
Gepubliceerd: 07-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!