InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Gevel impregneren, doe het zelf

Gevel impregneren, doe het zelf

Gevel impregneren, doe het zelf Vocht is vijand nummer één van veel bouwmaterialen. Slagregens kunnen er zo toe leiden dat de gevel van je huis vervelende ongemakken gaat vertonen zoals schimmel- en zoutuitslag, vorstschade en mos- en algengroei. Om het risico hierop te beperken, kan je de gevel vochtwerend maken, maar wacht daarmee niet te lang. Voorkomen is beter dan genezen.

Een gevel vochtwerend maken

In het najaar, als langdurige slagregens onze gevel teisteren, krijgen we te maken met zakwater dat vroeg of laat zijn sporen nalaat. Er is een goedkope en afdoende manier om dat te voorkomen: impregneren.

Bakstenen en betonnen muren blijven in betere conditie wanneer verontreiniging geen kans krijgt om in de poreuze ondergrond te dringen. Daardoor kunnen een aantal bekende gebreken worden voorkomen:
  • Schimmeloverlast aan de binnenzijde, door het doorslaan van de gevel;
  • Witte vlekken door zoutuitslag;
  • Vorstschade: een poreuze gevel neemt meer water op en bevroren water zet maar liefst 10 % uit;
  • Verminderde isolatiewaarde van de gevel;
  • Hardnekkige mos- en algenvorming.
Het is dus van groot belang om een gevel te impregneren. De gevel zal dan geen water meer opnemen maar kan wel nog ademen.

Doe het zelf

Het impregneren van de gevel is iets wat handige klusjesmannen onder ons heel goed zelf kunnen doen; Meer dan een ladder, emmer, blokkwast, een beetje goede wil en uiteraard een impregneermiddel hebben we niet nodig. Impregneren is immers niets anders dan de gevel met een chemische vloeistof waterdicht maken.

Impregneermiddelen voor steenachtige ondergronden zijn er te kust en te keur in de bouwmarkten. Een goed impregneerniddel is weliswaar niet goedkoop, maar de vakman adviseert om er juist iets meer aan uit te geven in de speciaalzaak, omdat men daar net iets meer advies geeft.

Overigens zijn er tegenwoordig ook watergedragen impregneermiddelen verkrijgbaar die milieuvriendelijker zijn dan de traditionele middelen op siliconenbasis. Impregneermiddelen zijn vaak transparant opdat de structuur of het uitzicht van de muur niet verandert na gebruik. Met andere woorden: nadat het middel is opgebracht ziet u na een regenbui alleen druppelvorming op de muur; Hetzelfde effect als een in de was gezette auto.
Ik noemde net een blokkwast maar u kunt de gevel ook te lijf gaan met een roller.

Werkwijze

  • Zorg alvorens het impregneermiddel aan te brengen voor een propere, stofvrije en droge ondergrond;
  • Mossen, verfresten en eventuele vieze witte zoutvlekken moet u eerst verwijderen;
  • Controleer ook nog even het voegwerk. Beschadigde voegen, kan je het best hervoegen;
  • Ook barsten en scheuren in de gevel moeten eerst worden hersteld;
  • Materialen die niet mogen worden behandeld, zoals deuren, ramen en dorpels, dek je af met folie;
  • Werk van boven naar beneden en verdeel het te behandelen oppervlak in kleinere stukken.

Kostenbesparing

Het impregneren van gevelwerk is in deze tijd niet meer weg te denken. Door de hoge zuurgraad en toenemende vervuiling in de neerslag, wordt het voegwerk steeds sneller aangetast. Door te impregneren (tegenwoordig spreekt men ook wel van hydrofoberen) wordt de levensduur van een geveloppervlak aanzienlijk verlengd.

In tegenstelling tot een volwaardige gevelrenovatie is het impregneren van de gevel een klus die men zelf kan doen en die meestal in één dag geklaard is. De kosten zijn zo weer terugverdiend; Omdat de gevel na een impregneerbehandeling droog blijft, zal deze een grotere isolerende werking hebben zonder dat de ventilerende werking verloren gaat. Dit kan een aanzienlijke energiebesparing tot gevolg hebben.

Optrekkend vocht funest voor fundering en muren

Bij voortdurende slagregens aan de windzijde en bij lekkende dakpannen is de oorzaak van vochtproblemen snel gevonden. Maar niet altijd ligt de reden voor de hand. Wist u bijvoorbeeld dat optrekkend vocht de meest voorkomende oorzaak is voor vochtschade aan fundering en buitenmuren? Die schade manifesteert zich meestal op andere plekken dan de plek waar die veroorzaakt wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevel impregnerenGevel impregnerenGevels moeten natuurlijk bestand zijn tegen regen, vooral slagregen. Is het metselwerk juist uitgevoerd, dan zijn ze dat…
Impregneren buitenmuurImpregneren buitenmuurOmdat vocht een wezenlijke factor is bij de warmtegeleiding van buitenmuren, moet men deze indien niet beschermd door co…
Vochtbestrijding buitenmuurVochtbestrijding buitenmuurOm vochtige buitenmuren weer droog te krijgen, kan men injecteren, verticale afdichting aanbrengen of vochtregulerend st…
Ventileren en vocht bestrijdenEen van de belangrijkste dingen in je huis is ventileren en vochtbestrijden. Niet genoeg ventileren en een vochtig huis…
Gevelreiniging, hoe het werktGevelreiniging, hoe het werktGevels worden vaak blootgesteld aan extreme weersomstandigheden. Vooral op grove ondergronden zoals steen, hout of pleis…

Reageer op het artikel "Gevel impregneren, doe het zelf"

Reacties

Hans Goedhart, 02-04-2014 13:48 #12
Ik heb een doorslaande gevel zonder spouw, steens muur. Welk middel kan ik het beste gebruiken om te impregneren, waarbij wel blijft ademen?

Ralph, 06-10-2012 09:27 #11
Hoelang moet ik wachten voor het impregneren van een nieuwe aanbouw en voor het latexen van de aanbouw ten opzichte na het impregneren. En kan ik ook impregneren met een verfspuit of is met een kwast/roller beter.

W. Pastoor, 21-06-2012 10:51 #10
Er worden aan het einde van de dag zware onweersbuien verwacht. Heeft het zin om de woning vandaag te laten impregneren? Welke (droog)tijd moet worden aan gehouden?
Doet een heftige regenbui binnen een zeer korte tijd na het impregneren de (kostbare) behandeling weer teniet?

Frans de Peuter, 10-04-2012 11:30 #9
Kan er na impregnatie van een gevel condens ontstaan in een schouw die vanbinnen tegen de gevel zit en boven en onder is afgesloten?

Frans, 12-02-2012 13:10 #8
Impregneren moet juist niet met een roller of kwast gedaan worden, u kunt dan nooit gelijkmatig impregneren. Omdat impregneermiddel in de loop van de jaren wegslijt krijg je dan dat sommige plekken nog geen regen opnemen en andere plekken wel weer omdat hier veel minder vloeistof is gebruikt. Ga naar de winkel en haal voor ongeveer 10 euro een plastic handpompje van bijvoorbeeld 5 lt. op. Haal dan de nozzle eruit die ervoor zorgt dat er gesproeid wordt. Nu gaat u de gevel met impregneermiddel bevloeien. In verbruik is dit duurder maar… het resultaat vele malen beter. Kijk voor een filmje op www.silox.nl.

Voor dhr. Goossens: ik lees niets over reinigen alvorens te gaan impregneren. Reinigen met zo heet mogelijk water zonder enige hulpjes als bijv. zeep. Gewoon schoon water dus. Heel goed reinigen en daarna pas impregneren. U moet zien te voorkomen dat er vuil achterblijft wat dan achter de nieuwe impregneerlaag komt.
U kunt dit middel met het juiste advies bij ons afhalen, www.silox.nl
Haal het middel a.u.b. niet bij een bouwmarkt, is bouwmarkt kwaliteit.

Goossens A., 02-01-2012 11:54 #7
In 1993 was de woning nieuw en geïmpregneerd. Na 10 jaar heb ik dat zelf gedaan en kon toe het impregneer middel kopen via een kennis die op een bedrijf werkt waar dit middel werd gemaakt. Nu wil ik dit weer zelf gaan doen maar die kennis werkt daar niet meer en is niet bereikbaar.
Graag zou ik via u te weten omen welk middel ik kan gebruiken dat goed is en waar dit te kop is. Het impregneren is iets heel moois. Er staan hier zes woningen op een rij met witte kalkzandsteen. Als ik de straat inkom, zeker met dit weer dan zijn vijf woningen drijfnat en die van mij niet. En dit na negen jaar geïmpregneerd te hebben.

Andre, 01-11-2011 14:36 #6
Wil betonmuur gaan inpregneren, maar deze heeft veel kleurverschil, heb gelezen dat er inpregnant is met pigment, waar kan ik deze kopen, en is dit verkrijgbaar in ral kleuren.

H. Lommen, 13-10-2011 11:45 #5
Kunnen jullie ook een impregneermiddel aanbevelen?

Alexander, 09-02-2011 13:01 #4
Goedemiddag, kan iemand mij vertellen welk product/merk ik moet gebruiken om mijn gevel vochtwerend te maken en waar ik dit kan verkrijgen?

Ransijn, 29-09-2010 08:33 #3
Goedemorgen. Ik heb mijn gevel laten zandstralen en opnieuw laten voegen, met de bedoeling dat deze daarna geimpregneerd zou worden. Dat is onlangs gedaan op een zeer regenachtige dag (nadat het al dagenlang geregend had). Heeft dat eigenlijk wel zin? Hoe kan ik controleren of het impregneermiddel eigenlijk wel op/in de steen zit? Vriendelijke groet, Gert-Jan Ransijn Reactie infoteur, 29-09-2010
Als een gevel goed geïmpregneerd is, zie je tijdens en na een stevige regenbui de regendruppels duidelijk op de muur parelen. Een ongeïmpregneerde of slecht geïmpregneerde muur neemt het vocht op.

G. Duinkerken, 24-10-2009 23:38 #2
Welk middel werk het best; is het meest efficciënt?

Jan, 05-08-2009 10:19 #1
Ik wil mjn huis impregneren maar wat kost het ongeveer als ik het laat doen of zelf doen ik heb geen flauw idee?

Infoteur: Serkozy
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Vochtbestrijding muren
Reacties: 12
Schrijf mee!