InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Impregneren buitenmuur

Impregneren buitenmuur

Impregneren buitenmuur Omdat vocht een wezenlijke factor is bij de warmtegeleiding van buitenmuren, moet men deze indien niet beschermd door constructieve voorzieningen, met een waterafstotende coating tegen weersinvloeden impregneren.

Impregneren: onzichtbare bescherming tegen vocht

De meeste natte wanden en vochtige muren worden veroorzaakt door optrekkend vocht. Wordt dat probleem niet tijdig verholpen, dan is ernstige schade aan het gebouw niet te vermijden. Ook het wooncomfort zal worden verminderd, er ontstaan lelijke vlekken en de stookkosten stijgen tot ongekende hoogte.

Een relatief eenvoudige maar zeer effectieve maatregel om een gebouw tegen vocht te beschermen is de toepassing van beschermende coatings in de vorm van impregnering. Dat kan ook door onervaren doehetzelvers gemakkelijk en snel worden opgebracht.

Het woord impregneren komt uit het Latijn en betekent zoveel als “drenken”. Het houdt in dat bouwmateriaal in ieder geval oppervlakkig doordrenkt wordt met impregneermiddel.

Hoe kan je impregneermiddel aanbrengen?

Er bestaan verschillende manieren van vochtbestrijding. Een daarvan is het impregneren van buitenmuren waardoor die waterafstotend worden. Men maakt daarbij gebruik van vloeibare impregneermiddelen in de vorm van siliconenharsen die in opgeloste vorm in organische oplosmiddelen maar ook als crème in de poriën van het bouwmateriaal worden aangebracht, zodat de absorptie van vocht wordt verminderd.

Bij een sterk zuigende ondergrond is ongeveer 0,5 liter per kubieke meter voor de eerste laag en ongeveer 0,3 liter per kubieke meter voor de tweede laag nodig. De impregneerlaag kan met een rugsproeier worden opgespoten of, op kleinere oppervlakten, worden aangebracht met een borstel. Voor de behandeling moet de muur wel goed droog zijn.

Soms wordt niet alleen volstaan met het aanbrengen van impregneermiddel als waterafstotende beschermlaag op de buitenmuur maar wordt er ook via hydrofobering een waterafstotende substantie via boorgaten in het inwendige van het metselwerk geïnjecteerd, waarna zich dat verspreidt, verhardt en dus het vocht verhindert om op te trekken.

Bescherming tegen schimmels en algen

Hydrofoberen betekent dus dat een bouwmateriaal door middel van een impregneermiddel waterbestendig wordt gemaakt. Het impregneermiddel trekt in de poriën en vormt een waterafstotende film. Dat voorkomt dat er water kan binnendringen in dieperliggende lagen en daar schade kan toebrengen. Aan het impregneermiddel kunnen nog bestanddelen worden toegevoegd die ook bescherming bieden tegen schimmels en algen.

Toepassing beschermende coating op buitenmuren

Een behandeling met impregneermiddel wordt dáár toegepast waar met vochtschade als gevolg van het binnendringen van water moet worden gerekend. En het zijn met name de buitenmuren die de grootste toepassingsmogelijkheid voor het gebruik van beschermende coatings bieden. Een gevel wordt immers zeer intensief blootgesteld aan de meest extreme weersinvloeden. Bij een onbeschermde buitenmuur kan vooral door slagregens water binnendringen en veel schade veroorzaken.

Een ander belangrijk toepassingsgebied dat de afgelopen jaren steeds meer aan betekenis heeft gewonnen is de oppervlaktebehandeling van balkon en terras. Vooral bij betegelde oppervlakken hebben zich de voegen als kwetsbaar gebied getoond. Als hier water binnendringt kan dat onder meer tot aanzienlijke vorstschade aan de tegels leiden.

Gebruik van impregneeermiddel binnen

Aan de binnenzijde van een woning wordt impregneermiddel doorgaans in combinatie met een anti-schimmel-product gebruikt. Dat soort middelen worden vaak ingezet wanneer de schade wordt veroorzaakt door condensvocht. Dergelijke schade kan gezondheidsbedreigende schimmelgroei tot gevolg hebben. In dat geval moet worden verhinderd dat er vocht in de muur dringt en zich daarin vastzet.
Gerelateerde artikelen
De gevel impregnerenDe gevel impregnerenIn een natte trui krijgt men het niet warm! En hetzelfde geldt voor een woning. Een natte muur geeft waardevolle warmte…
Gevel impregnerenGevel impregnerenGevels moeten natuurlijk bestand zijn tegen regen, vooral slagregen. Is het metselwerk juist uitgevoerd, dan zijn ze dat…
Gevel impregneren, doe het zelfGevel impregneren, doe het zelfVocht is vijand nummer één van veel bouwmaterialen. Slagregens kunnen er zo toe leiden dat de gevel van je huis vervelen…
Vochtbestrijding buitenmuurVochtbestrijding buitenmuurOm vochtige buitenmuren weer droog te krijgen, kan men injecteren, verticale afdichting aanbrengen of vochtregulerend st…
Gevelreiniging, hoe het werktGevelreiniging, hoe het werktGevels worden vaak blootgesteld aan extreme weersomstandigheden. Vooral op grove ondergronden zoals steen, hout of pleis…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Impregneren buitenmuur"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 06-08-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!