InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Tapijtlijm verwijderen

Tapijtlijm verwijderen

Tapijtlijm verwijderen Het verwijderen van tapijtlijm is een lastige, vervelende en meestal langdurige klus. Vooral lijmresten op een trap kunnen je behoorlijk frustreren. Dat is niet nodig want er zijn een aantal mogelijke oplossingen om van de lijm af te komen. Lijmresten verwijderen is met een combinatie van gezond verstand (welke tapijtlijm is gebruikt), hulpmiddelen en fysieke inspanning goed te doen.

Soorten lijm

Het is belangrijk om eerst na te gaan wat voor tapijtlijm gebruikt is. Er zijn een drietal mogelijke lijmsoorten die gebruikt kunnen zijn:

  1. Kitten
  2. Op oplosmiddelbasis
  3. Op waterbasis

Kitten werden vooral in het verleden gebruikt. Dus als je tapijt al lang ligt dan is de kans groot dat de gebruikte lijm kitlijm is. Bij tapijtlijm op oplosmiddelbasis zijn lijmstoffen opgelost in een oplosmiddel. Na lijmen verdampt het oplosmiddel en wordt de lijm hard. Lijmen op waterbasis worden nog niet zo lang gebruikt. Als het tapijt op de trap of vloer nog niet zo lang ligt dan zou het heel goed lijm op waterbasis kunnen zijn.

Lijmkit verwijderen

Kitten zijn goed herkenbaar. Als je het tapijt van de trap losgetrokken zie je een keiharde donkerbruine of grijze lijmlaag. Als dit het geval is dan heb je de moeilijkste variant getroffen. In de meeste gevallen zijn de lijmen niet water oplosbaar. Ook zijn ze in de meeste gevallen ongevoelig voor zogenaamde tapijtlijmverwijderaars. Er zijn eigenlijk maar twee mogelijkheden om kitlijm te verwijderen:

  1. Cola
  2. Schuurmachine, verfbrander en verfkrabber

Cola is goed om je dorst te lessen maar je krijgt er ook van alles mee los, van roestige schroeven tot tapijtlijm. Je moet de tapijtlijm goed nat maken met cola. Het is verstandig ook eerst wat gaatjes in de lijm te boren. Dat komt de cola dieper in de lijmlaag. Goed opletten dat je bijvoorbeeld niet in het hout van een trap boort. Verder moet je niet teveel knoeien vooral als het gaat om lijmresten op de trap. Het vocht moet niet door kieren in een trapkast druipen. Mocht cola niet helpen dan zit er niets anders op dan aan de slag te gaan met een schuurmachine, verfbrander of krabber. Als je op deze manier de lijmresten moet verwijderen pas dan wel op dat je geen schade aanricht op de ondergrond.

Tapijtlijm op waterbasis of oplosmiddelbasis

Als je weet dat de lijm niet een kitlijm is kun je eenvoudig te werk gaan. Maak eerst een stuk nat met warm water. Met name op de trap weer oppassen met knoeien. Daarna moet je het stuk afdekken met een stuk plastic zodat het water niet gelijk weer verdampt. Is het een lijm op waterbasis dan zouden de resten lijm na een nachtje weken ‘makkelijk’ te verwijderen moeten zijn. Mocht dat niet het geval zijn dan is een tweede optie weer cola. Je kunt dan op dezelfde manier te werk gaan. Mocht ook dit niet gaan dan heb je waarschijnlijk te maken met tapijtlijm op oplosmiddelbasis. Dan rest waarschijnlijk niets anders dan een vloerlijmverwijderaar te kopen van bijvoorbeeld Alabastine of HG. Een nadeel van vloerlijmverwijderaars is dat ze meestal vluchtige stoffen bevatten. Belangrijk is dat je dan goed ventileert. Voor veel mensen is een chemisch middel een bezwaar. Inmiddels zijn er ook eco lijmverwijderaars te verkrijgen. Net als bij water en cola moet je de lijmverwijderaars de tijd geven om in te werken. Dus goed insmeren en afdekken met plastic en een nachtje laten inwerken. Als het goed is kun je de volgende dag de lijmresten verwijderen met een verfkrabber.

Verwijderen van tapijtlijm vergt geduld

Lijmresten verwijderen is niet in een uurtje gedaan. Met een combinatie van gezond verstand (welke tapijtlijm is gebruikt), hulpmiddelen en fysieke inspanning zijn de lijmresten goed te verwijderen Maar bovenal heb je voor het verwijderen van tapijtlijm een flink portie geduld nodig!
© 2013 - 2017 Heinchess, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Behang je muur met zelfklevend textielBehang je muur met zelfklevend textielEven snel je kamer, deur, kast of ander voorwerp opknappen? Met zelfklevend textiel verander je in een handomdraai elk e…
Handleiding: het maken van een krabpaal voor de katHandleiding: het maken van een krabpaal voor de katKrabpalen, het meest geliefde item van een kattenpoot. De dierenwinkels staat er vol van, maar de prijs- kwaliteitsverho…
Kapotte tegel vervangenKapotte tegel vervangenEen wandtegel of een vloertegel kan wel eens kapot gaan. Bijvoorbeeld door een harde slag of stoot, maar ook doordat er…
Hoe moet ik een muur of kamer schilderenHoe moet ik een muur of kamer schilderenHet is vaak het eerste dat gebeurt bij het verhuizen naar een nieuwe woning; het verven van de muren. Vaak wordt hier ge…
Klussen: tapijt (met een schuimrug) leggenKlussen: tapijt (met een schuimrug) leggenWanneer u voor het eerst een tapijt gaat leggen kunt u het beste met een niet te grote kamer en niet te dik of te duur t…

Reageer op het artikel "Tapijtlijm verwijderen"

Reacties

Mieke M., 06-03-2017 20:22 #6
Met heel, heel veel geduld heb de betegelde gang van een jaren 60-huis van mijn dochter van hardnekkige tapijtlijmresten ontdaan. Met een chemisch middel en een plamuurmes kon ik tegeltje voor tegeltje schoonkrabben. Ik gebruikte 3 potten van E17 per stuk. Het voegwerk moet ook nog gebeuren, maar ik neem even een pauze.

Jeroen, 06-03-2016 19:34 #5
Heb ook net twee trappen (bijna) geheel ontdaan van 5 type lijmresten. Bij elk type heb ik een paar monsters gepakt een daar van alles op los gelaten (uiteraard goed gescheiden van elkaar, je wil geen gekke chemische reactie in huis): wasbenzine, terpentine, thinner, spiritus, ammonia, water, cola, universele "biologisch afbreekbare" ontvetter, azijn, ect.
Zo heb ik verwijderd:
-een kit achtige transparante spagetie (na de grote stukken met een plamuurmes te hebben verwijderd) met wasbenzine.
-een gelige keiharde lijm met water
-een andere keiharde gelige lijm met spiritus (de ontvetter werkte ook, maar minder goed en was duurder ;)
-een harde bruinige lijm met de ontvetter
Restende is nog een derde type gelige lijm waar niets vat op heeft. Morgen maar een echte vloerlijmverwijderaar halen.
Succes met je eigen klus!

Roland, 19-02-2016 14:14 #4
Op mijn trap zaten 2 lagen bruine lijm, de ene 30 jaar oud en de andere laag 7 jaar oud.
Wat hielp NIET: warm maken, cola
Wat hielp wel:tapijtlijmverwijderaar van HG, oplosmiddelvrij. Deze haalde in 2 behandelingen alles eraf.
Wat hielp het best: de tapijtlijmverwijderaar van Alabastine. Met oplosmiddelen, maar die haalde alles er ineens af. Totaal 3 kg gebruikt voor de hele trap, kosten ca. 60 euro + 5 euro voor een verkrabber. Die werkt beter dan een plamuurmes.

Bert, 08-03-2015 15:04 #3
Ik had tapijtonderlaag en (witte) lijmresten op plavuizen.
Geprobeerd;
- verfafbrander: veel stank en gillende rookmelders, maar hiepl niks
Natte doek; lijm werd amper zachter
Cola; hielp ook niet
Toen heb ik een schop ( bats) genomen en met schuurschijf op dwarsslijper een scherpe rand geslepen. Dit gaat perfect! En is de laag dikker: ff met de voet op de schep duwen.

Caroline, 04-02-2015 09:02 #2
Hoi ik heb een nieuwe woning en nu heeft waarschijnlijk de vorige bewoner tapijt op zijn trap gehad. Resultaat een trap met een dikke laag bruine kitlijm. Nu las is op internet dat cola werkt om de lijm eraf te halen.
Het was een halve dag schrobben met cola, maar het is gelukt. De lijm is helemaal van de trap. Je doopt een sponsor in de cola en veegt deze over de lijm, even in laten weken en schrobben maar. Ik heb zelfs nog de zelfde dag de trap in de grondverf gezet.

Als tip: ik zou eerst cola proberen voordat je dure machines aanschaft of zware chemicaliën gebruikt.

Groetjes Caroline

Babyangel, 31-07-2014 11:12 #1
Het beste is met een kleine brander, schrapper erbij en eraf krabben. Ik vind dit nog sneller gaan dan andere methodes. De lijm laat los door de warmte en met het krabben trek je ook dr onderste verflaag indien dat er zit mee.

Infoteur: Heinchess
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 6
Schrijf mee!