InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Behang je muur met zelfklevend textiel

Behang je muur met zelfklevend textiel

Behang je muur met zelfklevend textiel Even snel je kamer, deur, kast of ander voorwerp opknappen? Met zelfklevend textiel verander je in een handomdraai elk egaal voorwerp of oppervlak. Het materiaal, in de vorm van stickerpanelen of figuren, is eenvoudig aan te brengen en meerdere keren herbruikbaar. Zelfklevend textiel is sterk, het scheurt en kreukt niet tijdens het plakken. De speciale lijmlaag hecht goed op de ondergrond waardoor je geen last hebt van omkrullende hoeken. Bovendien laat zelfklevend textiel geen lijmresten achter bij het verwijderen.

Wat is zelfklevend textiel?

Zelfklevend textiel is gemaakt van fijn geweven polyester en een lijm laag. Het materiaal is eenvoudig aan te brengen op een ondergrond met een gladde of lichte structuur. Zelfklevend textiel kreukt en scheurt niet tijdens het plakken. Bovendien is het gemakkelijk te verwijderen en opnieuw aan te brengen en laat het geen lijmresten achter. Zelfklevend textiel is gemaakt van kwalitatief hoogwaardig materiaal en dus duurder dan de vinyl of papieren producten.

Toepassingen en mogelijkheden

Zelfklevend textiel wordt gebruikt ter decoratie in de woning of voor zakelijke doeleinden.

Zelfklevend textiel in de woning

Even snel de kinderkamer of woonkamer veranderen? Dat kan met zelfklevend textiel. Binnen enkele minuten ondergaat de ruimte een complete metamorfose. Met de muurstickerpanelen beplak je eenvoudig en snel één of meerdere wanden. De panelen kunnen ook eenvoudig worden verwijderd. Zelfklevend textiel kan in elke gewenste vorm worden gesneden en is daarmee ook geschikt voor het decoreren van kleine ruimtes. De stickers kunnen ook op deuren, kasten, MDF en andere egale voorwerpen worden geplakt.

Naast panelen en in vorm gesneden stickers zijn er ook magneet muurstickers en schilderijen. Boren in de muren of ander voorwerpen is dan niet meer nodig. Bij het ontwerpen van de prints worden de laatste trends gevolgd zoals een sloophout of linnenlook. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen unieke stickers laten drukken door een foto of tekening te uploaden.

Zelfklevend textiel voor zakelijk gebruik

Ook zakelijk zijn er veel toepassingsmogelijkheden. Zelfklevend textiel wordt bijv. gebruikt op tentoonstellingen, voor de aankleding van etalages en showrooms, als stickers voor op de auto enz. De stickers kunnen sfeerbepalend, maar ook functioneel zijn. Je kunt mooie visuele effecten creëren met verlichting aan de achterzijde.

Nadelen van traditionele muurstickers

Traditionele muurstickers hebben enkele nadelen die bij het zelfklevend textiel niet of nauwelijks meer voorkomen. Nadelen van traditionele muurstickers:
  • Er blijven lijmresten achter, na het verwijderen van de sticker.
  • Aan de hoeken laten de stickers los en krullen om.
  • Ze beschadigen de ondergrond, na het verwijderen.

De voordelen van zelfklevend textiel

Zelfklevend textiel heeft veel voordelen. Het is:
  • Uniek, een eigen ontwerp is mogelijk
  • Het is watervast en makkelijk schoon te maken
  • Gemakkelijk te verwijderen en herbruikbaar
  • Het scheurt en kreukt niet
  • Er ontstaan geen luchtbellen tijdens het plakken
  • Het hecht onder alle weersomstandigheden
  • Het laat geen lijmresten achter, na het verwijderen
  • Het is doorschijnend wanneer het aan de achterzijde verlicht wordt, waardoor er mooie visuele effecten ontstaan
  • Het verbeterd de akoestiek in de ruimte
  • Het is een klus voor de doe-het-zelver
  • Het is gemaakt van hoogwaardige kwaliteit

De ondergrond

De stickers kunnen op deuren, ramen, meubels, muren, MDF, metaal en andere egale oppervlakken worden geplakt. De ondergrond moet wel schoon, droog, stof en vetvrij zijn. Pas geverfde muren moeten eerst een paar weken uitharden omdat de stickers anders niet goed hechten. Pas op met donker geverfde muren! Het materiaal is iets doorschijnend, donkere kleuren kunnen zichtbaar zijn. Laat de stickers één dag in de ruimte liggen, zodat ze op kamertemperatuur komen. Daarna kun je ze opplakken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • http://www.pictoprint.nl/zelfklevend-textiel
  • https://www.boerenvanwijk.nl/stickers/
  • https://www.stickerop.nl/
  • https://www.kleefenzo.nl/
  • https://www.tsvisuals.nl/producten/phototex-zelfklevend-fotobehang/
  • www.devinylsnijderij.nl
  • www.tsvisuals.nl

Reageer op het artikel "Behang je muur met zelfklevend textiel"

Infoteur: Liza
Laatste update: 28-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!