InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Hangend meubilair in een sixties look

Hangend meubilair in een sixties look

Hangend meubilair in een sixties look De jaren sixties herkennen we aan de kleur, de vele harde en zeer aanwezige kleuren in kleding en woning. De sixties vindt je mooi of spuuglelijk, vaak is er geen tussenweg. Maar als je de sixties leuk vindt, dan is er een nieuw soort sixties. Meubilair wat je nu kunt kopen, is behalve ideaal met schoonmaken ook een spannende combinatie van ronde vormen, wit gelakt materiaal en een oase van kleur.

Het hangt!

Het opvallende is, deels in tegenstelling tot de echte sixties, dat het hangend meubilair is. Kasten, keukens, bedden, tafels en stoelen ... alles gaat met de voetjes van de vloer. Dit maakt het uitermate ideaal om de vloer schoon te houden.
De combinatie van het hangende meubilair met ronde hoeken in wit of grijs gelakt materiaal (soms modellen zijn ook in zwart te koop) en de echte sixties zit hem behalve de ronde hoeken ook in de deurtjes van kasten, kussens op stoelen en het beddengoed in diezelfde oase van primaire kleuren.

De muren en plafonds

De muren en plafonds zijn uitermate belangrijk, want je kastjes hang je aan de muur en je tafel, je stoelen en je bed wordt aan het plafond gehangen. Een gipsen tussenwandje of een plafond met kunststofplaten zal dus niet altijd geschikt zijn voor dit type meubilair. Wat wel weer op een speelse manier opgelost kan worden door grote strak gelakte houten balken van muur tot muur te bevestigen. Hiervoor dienen wel speciale pluggen gebruikt te worden.

De woning

De zit- en eethoek of het bed

De zithoek met een licht schommelende louche bank of losse fauteuils aan het plafond is wel heel erg speels en voor sommige mensen wennen. Toch is iedereen die al langer dergelijke stoelen heeft, we kennen allemaal wel het hangende halve ei met dikke kussens, zo enthousiast, dat men na verloop van tijd niet meer zonder wil.

Een tafel aan het plafond kan met strakke kabels opgehangen worden en met gewichten aan de onderkant, blijft de tafel stabiel hangen. Ditzelfde geldt voor het bed wat aan het plafond gehangen wordt. Voordeel is dat de hoogte van de meubels zelf bepaald kan worden, ook handel voor de heel lange of korte medemens.

Wat het geheel nog speelser maakt zijn bijvoorbeeld enkele los staande fauteuils in dezelfde stijl maar dan wel op een grote ronde poot, gecombineerd met een hangende loungebank. Maar ook gewone eetkamerstoelen in de sixtiesstijl met een hangende tafel, kan een leuke combinatie zijn.

De kasten

De kasten hangen aan de muur. Ze zijn er in kleine zelf samen te stellen setjes of grote modellen die in zijn geheel aan de muur bevestigd moeten worden. Je kunt het zelfs doortrekken tot aan de keuken en hangende keuken- of servieskastjes.
Je kunt de kasten kopen in meestal gelakt hout of van kunststof materiaal (wat het weer wat lichter maakt). De kastjes kun je deels met deurtjes nemen, die dan meestal in verschillende felle kleuren gespoten zijn.

Aankleding

De aankleding is veelal in dezelfde primaire sixties kleuren en is afhankelijk van de hoeveelheid kleur die je al in huis hebt. Heb je veel gekleurde kastdeurtjes laat dit er dan uitspringen en neem de accessoires in kleuren die erbij horen, maar de aandacht niet afleiden.

Is de kleur beperkt, dan kan het beddengoed, kussens, vazen, bloempotten, kaarsen, glazen of zelfs één muur in een of meerdere primaire kleuren afgestyled worden. Groen, rood, zwart en blauw doen het goed. Voor de liefhebber van geel zijn er ook leuke combinaties met bijvoorbeeld oranje te maken.
Neem je de keuken ook onder handen, denk dan aan de keukenhulp zoals het koffiezetapparaat, de citruspers, de fruitmand, de theepot of dienblad in een primaire kleur.

Tot slot

Een oase van kleur gecombineerd met strak gelakt half rond meubilair is apart, dat is iets wat zeker is. Maar voor de liefhebber van de sixties is het bijna een must om zeker een van deze attributen in het interieur op te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanschaf van een hangend toiletEen hangend toilet is niet alleen mooi, maar vaak ook erg praktisch. Wie zijn badkamer wil verbouwen kiest tegenwoordig…
Een hangend toilet monterenEen hangend toilet monterenEen hangend toilet heeft voordelen boven een gewoon toilet. Het is gemakkelijker om de vloer schoon te houden. Bovendien…
Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden ontstaan meestal bij het ouder worden of bij vermoeidheid. Met name voor vrouwen kunnen hangende oogle…
Meubilair onderhouden, zo doe je dat!Meubilair onderhouden, zo doe je dat!We houden er allemaal wel van om in een mooi en gezellig huis te wonen dus gaan we op zoek naar het perfecte meubilair o…
Hangend ooglid (Ptosis)Hangend ooglid (Ptosis)Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hangend meubilair in een sixties look"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!