InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Tips om energie te besparen

Tips om energie te besparen

Elektriciteit gebruiken we elke dag en we kunnen dan ook niet zonder. Ons energieverbruik kan waarschijnlijk wel wat minder. We gebruiken het dagelijks om televisie te kijken en ons huis te verlichten. Vaak letten we helemaal niet op hoeveel elektriciteit we gebruiken. Wellicht realiseren we ons niet dat we voor alles dat we gebruiken moeten betalen. Of dat het beter is als we niet onnodig energie verspillen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, je energieverbruik terugdringen. Lees de tips hieronder.

Verlichting en elektrische apparatuur

Het verlichten van je huis en het gebruiken van elektrische apparatuur kost een hoop energie. Door al je gloeilampen te vervangen door spaar- en ledlampen kun je al snel tientallen euro’s per jaar besparen. In aanschaf zijn spaar- en ledlampen misschien duurder, maar dit bedrag verdien je met je energierekening vanzelf weer terug. Daarnaast gaan deze lampen ook nog eens veel langer mee dan gloeilampen. Bij het verlaten van een ruimte waarin een lamp aanstaat, is het aan te raden om de lamp altijd uit te zetten. Ook al verlaat je de ruimte maar voor een korte periode. Het belangrijkste bij het gebruik van elektrische apparatuur is dat je de apparaten altijd helemaal uit doet. Op stand-by stand verbruiken ze namelijk nog steeds een behoorlijke hoeveelheid energie. Bij de aanschaf van elektrische apparaten is het verstandig om te letten op het energielabel. Selecteer niet alleen op het uiterlijk en het merk van het apparaat, maar kijk ook eens naar de hoeveelheid energie dat een apparaat per jaar verbruikt.

Verwarming en douchen

Laat de verwarming niet onnodig de hele dag aanstaan. Ben je overdag niet thuis? Dan kun je de verwarming het beste pas aanzetten wanneer je thuis komt. Ook is het verstandig om de verwarming een uur voordat je weggaat of naar bed gaat alvast uit te zetten. Het wordt in dat ene uurtje echt niet opeens 5 graden kouder binnen. Vervang je douchekop door een waterbesparende douchekop. Hiermee bespaar je 20% op warm water en daarom ook op je energie. Een minuutje of twee korter douchen per dag levert ook al een besparing op je energierekening op.

Wat je nog meer kunt doen

  1. Zet de wasmachine pas aan als de trommel helemaal vol zit en was op een zo’n laag mogelijke temperatuur. Gebruik de droger alleen als het niet anders kan. Kun je de was ophangen? Dan is dit uiteraard beter dan het gebruiken van de droger.
  2. Hoe geïsoleerder je huis, hoe minder energie je verbruikt. De warmte wordt immers langer vast gehouden. Vooral voor oudere huizen geldt dat er veel te winnen is wanneer je huis beter wordt geïsoleerd. Zeker als je huis nu bijvoorbeeld nog geen dubbel glas heeft. Ook het plaatsen van tochtstrips kan al heel wat opleveren.
  3. Ontdooi met enige regelmaat je vriezer. Een vriezer die vol zit met bevroren ijs gebruikt namelijk mee energie.
  4. Plak radiatorfolie achter je verwarming. Je verwarming hoeft tenslotte alleen maar aan de voorkant warmte af te geven. Het heeft weinig zin om je muur te verwarmen.

Ga aan de slag!

Er zijn dus heel wat manieren om je energieverbruik terug te dringen. En het mooiste is nog dat je de hierboven gegeven tips ook nog eens heel erg gemakkelijk kunt opvolgen. Ga er dus zo snel mogelijk mee aan de slag! Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.
© 2012 - 2019 Mariska25, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wattcher; stroomverklapper geeft inzicht in energieverbruikWattcher; stroomverklapper geeft inzicht in energieverbruikHebt u er al van gehoord? De Wattcher? Dat mooie gestroomlijnde apparaatje, dat als een waar designstuk thuis in elk wil…
Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenEnergieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenDe energierekening is in elk huishouden een grote en maandelijks terugkerende kostenpost. De komst van spaarlampen en en…
Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterElektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterEen gemiddeld huishouden gebruikt per jaar ongeveer 3.500 kWh elektriciteit. Daar valt vaak op te bezuinigen. Dat begint…
Bronnen en referenties
  • Milieu Centraal

Reageer op het artikel "Tips om energie te besparen"

Infoteur: Mariska25
Gepubliceerd: 29-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!