InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen in zakelijk industrieel zwart

Wonen in zakelijk industrieel zwart

Wonen in zakelijk industrieel zwart Ik liep laatst een woonwinkel binnen die heel industrieel aandeed en ik vind die industriële stijl wel iets hebben, maar veel mensen vinden het te koud en kil ogend. Echter, het strakke zwarte meubilair is zo breed te combineren dat het in menig huiskamer een fraai geheel kan vormen.

De basis

Als je besluit nieuw meubilair te kopen en misschien wel het roer volledig om te gooien, is het goed met de basis te beginnen. De basis is het meubilair en dan volgt de aankleding op de vloer, de muren. Vervolgens de raamdecoratie en tenslotte de verdere aankleding met kleden, kussens en allerlei andere accessoires.

Wat is er zoal?

Het strakke zwarte industriële ontwerp ziet er verrassend uit en is niet in alle winkels te koop. Dit heeft meer te maken met een kleinere doelgroep, maar dat maakt het niet minder mooi. Je zult dus op zoek moeten gaan naar de speciaalzaak of kijk ook eens in de kantoormeubilairwinkel. Het strakke zwart is qua kantoormeubilair veel meer geaccepteerd, maar ook daar kan je natuurlijk tafels, stoelen, kasten en bijzettafels vinden. Gelakt of in mat, het is voor de modernere kantoorkamer een gangbare kleur.

Merken als Flamant, Nika Zupanc of St Denis van Diez hebben mooie strak zwarte meubelen die het prima doen in de woonkamer.

Combineer

Combineren is eigenlijk heel eenvoudig, je kunt er namelijk verschillende stijlen mee creëren. Soms is het goed om voorbeelden te hebben, maar durf ook eens te combineren op eigen gevoel.

Industrieel

Natuurlijk te beginnen bij het industriële ontwerp zelf. Wil je dit doorvoeren dan is het prima te combineren met metaal of kunststof. Ton sur ton met gemoffeld zwart metaal of glanzend zilverkleurig metaal voor meer contrast. Kunststof is er in alle kleuren te krijgen, dus wil je net iets meer kleur, kies dan voor een kleur met een sterk afwijkende kleur. Het zwart en zilverkleur is bijvoorbeeld erg fraai met hartrood. Iets minder warm van tint maar ook erg sterk met het zwart is bijvoorbeeld kobaltblauw.

Wil je de industriële stijl met meer kleuren combineren, denk dan aan bijvoorbeeld leuke kunststof stoelen in verschillende primaire kleuren.

Klassiek

Het strakke zwart is fraai met de warmere klassieke kleuren en materialen. In plaats van soms ordinair ogend goudkleur, kan je hier kiezen voor brons. Brons in de armaturen voor lampen, maar ook de gordijnen. Als je dan ook nog warme stoffen als fluweel of open geweven linnen neemt, in een goudbronzen of warmwitte kleur, dan oogt het strakke zwart net wat zachter.

Romantiek

Bij romantiek denken we vaak aan allerlei frummels en frutsels, bloemetjes motieven of protserige ronde vormen. Behalve de ronde vormen, die nu eenmaal meer romantiek oproepen, is romantiek ook zachte prettig aanvoelende stoffen en materialen die een bepaald gevoel oproepen. Concentreer je bij de romantische stijl dan ook op mooie hoogpolige karpetten op de grond, lange gordijnen en muurdecoratie van bijbehorende stof. De combinatie van mooie warme gordijnen met een dunnere versie tegen de muren (deze wordt gespannen tegen de muur) geeft een heerlijk omarmend gevoel. In verschillende tinten te koop en erg romantisch.

Grote warmwitte ovalen bloempotten met diepgroene planten die mooi uitwaaieren (bijvoorbeeld de palm) en denk bij de accessoires aan ronde- of ovaalvormige planten- of bijzettafels in matzwart gelakt hout of het warmwitte van de bloempotten.
Het strakke zwart in de woonkamer vormt meer de eyecatcher, maar het geheel is door de aankleding romantisch.

Eigentijds

Eigentijds is veelomvattend, maar kan natuurlijk van alles zijn. Stoer als je het combineert met leer en jute, bijvoorbeeld een strak vormgegeven loungebank of rechte stoelen (aan de eetkamertafel) vormgegeven met soepel leer of jute.
Het eigentijdse wordt net iets warmer qua gevoel als de bekleding van de bank bijvoorbeeld een brede ribstreep is en het wordt allemaal nog iets moderner als je de kussens in de bank en/of de stoelen aan de eetkamertafel met verschillende stoffen bekleed. Om het niet te druk te maken, is het goed de kleuren wel in een tint te houden. Combineer door met gordijnen, karpetten of andere raamdecoratie.

Witte gordijnen kunnen altijd, maar als je al kleur in de woonkamer brengt, denk dan eens aan een mooie zware zwarte stof als overgordijn. Ietwat gewaagt, dat wel.

Conclusie

Er is ook met een industriële basis heel veel te combineren. Je moet er van houden, maar als je juist van een bepaalde (drukke) stijl houdt, kan het veelal eenvoudig uitziende meubilair net die rust in de woning brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?Zwart is een hele intense kleur en veel mensen durven het daarom niet goed aan hun huis met zwart te decoreren. Toch kan…
Zwart; een veilige kleurZwart; een veilige kleurZwart krijgt nogal wat betekenissen op zich afgeworpen en dan begint het feitelijk al bij de kleur zwart, wat eigenlijk…
Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuinBreng de sfeer van de woonkamer naar de tuinWe zien de tuin steeds meer als het verlengde van de woonkamer. En de aloude tuinset is een loungebank geworden met lekk…
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…
Het mysterieuze “zwart wit”Het mysterieuze “zwart wit”Waar je de combinatie van “zwart wit” doorvoert, krijg je te maken met uitgesproken meningen. Saai, veilig, kleurloos… m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIRO4D, Pixabay

Reageer op het artikel "Wonen in zakelijk industrieel zwart"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!