InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen: Warm rood in de woning

Wonen: Warm rood in de woning

Wonen: Warm rood in de woning Rood is een kleur die veel mensen iets doet en met rood gaan we 2012 in. Een kleur die behalve mooi ook verklaarbaar is en dat heeft dan weer met de toestand in de wereld te maken. Ergens moeten we, bij een kil economisch klimaat, warmte vandaan halen. Rood kan dit prima invullen.

Wat doet de kleur met ons?

Er zijn hele studies gedaan naar kleurgebruik, wat kleuren zeggen en hoe we deze het liefst toepassen. Behalve dat de winter in Nederland altijd min of meer aanleiding is tot cocoonen, heeft een tanende economie ook nog eens invloed op ons onderkomen. We willen ons ergens veilig voelen en combineer je het met de juiste warme wollige stoffen, dan verrijk je het gevoel met rijkdom. Iets waar menigeen van droomt en meegenomen wordt in het gevoel.

Die veiligheid kunnen we creëren met stoffen en kleuren. Op zich al een mooi gegeven dat onze hersenen hierop reageren, maar wat meer nog dat het de mens ook moed geeft. Rood is zo’n veelzeggende kleur. Een kleur die staat voor liefde, romantiek, maar ook moed en heldendaden. Juist het geloof in onszelf in een veilige omgeving, sleept menigeen door een barre tijd. En die “barre tijd” is een barre tijd voor west Europese begrippen welteverstaan.

Hoe passen we de kleur toe?

Materialen

De warme kleuren en stoffen geven ons een rijk en warm gevoel en zijn overal toepasbaar. Vaak beginnen we in de woning voorzichtig met kussens, kaarsen en kleine snuisterijen. Maar voor degene die het groter aan wil pakken – en toch niet veel geld uit wil geven – bekijk of je nog een oude comfortabele stoel hebt die een nieuw stofje kan gebruiken. Laat deze rijke fauteuil bekleden met een mooie rode fluweelachtige stof of als je handig bent, doe je het zelf. Dit kan een woonruimte helemaal ophalen en dan zijn nog maar enkele kleine aanvullingen in dezelfde kleurtoon voldoende (bijvoorbeeld enkele kussens op de bank of kaarsen in fraaie houders) om dat gewenste gevoel te creëren en je interieur een nieuwe look te geven.

Servies

Wat je steeds meer ziet en helemaal niet duur hoeft te zijn is nieuw serviesgoed. Er zijn genoeg warenhuizen die leuke setjes kop en schotels, lunchbordjes en theepotjes voor weinig geld hebben. Zeker rood is in deze periode van het jaar aanwezig. Maar je kunt ook aan bonbonschaaltjes denken of een gezellige fruitschaal voor op tafel. Pas er de juiste placemats bij en je hebt zo een fraai geheel op het aanrecht of de eetkamertafel.

Snuisterijen

We zijn gek op snuisterijen op boekenplanken, op salontafels of in de keuken. Op een of andere manier vinden we het altijd leuk om het functionele van iets even opzij te zetten en de woning op te leuken met kleine snuisterijen. Soms in een serie verdeeld over de woning en soms bij elkaar geraapte spulletjes die je er gewoon leuk uit vindt zien.
Het kan van alles zijn van mini formaat dieren, kleine oliebrandertjes, boeddhabeeldjes, mini potjes of flesjes en miniatuurplantjes. Als je juist van de diversiteit houdt, krijg je toch eenheid door het juist in rood te kopen.

Een goedkopere oplossing is bekijken wat je hebt, goed ontvetten en met de rode spuitbus te werk te gaan. Kijk alleen even goed of het materiaal zich leent voor verf. Spuit er vervolgens met voldoende droogtijd twee lagen op en je hebt zomaar een aantal “nieuwe” snuisterijen in huis.

Een ander “rood gevoel” is rozengeur. Niet de kleur, maar wat de hersenen erbij denken creëert de sfeer. Koop een oliebrander met rozenwax of olie en laat een waxinelichtje het werk doen.

Stoffen

Als je dit rood wilt combineren met rijke stoffen, denk dan aan fluweelachtig, wol of een combinatie van stoffen. Linnen en schapenwol combineren erg fraai en het voelt zacht aan. Leuke kussens in verschillende roodtinten in een strakke streep of een decoratief patroon.

Maar denk ook eens aan eetkamerstoelen met een stoffen zitting of een losliggend stoffen kussen. Vervang deze in mooie rode kussens en leg er in een zelfde stof een verwarmend dekentje bij. Losjes over de leuning van de bank of over de rugleuning van een eetkamerstoel.

Rood

Behalve dat rood het warme in huis kan brengen, is rood ook een kleur die opvalt. Rood op minder voor de handliggende plaatsen, geeft aanleiding tot gesprek. Dus wat let je om ook je (huis)kleding met wat rood op te vrolijken.
Hoe dan ook, er is meer dan voldoende voor in huis en als je het echt niet kunt vinden … misschien is een spuitbus rode verf dan nog de beste oplossing. Laat je creativiteit even de ruimte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstsfeer creeëren in huisGeniet jij ook zo van de Kerst? En je huis gezellig aan te kleden voor de wintermaanden? De kerstperiode is zeer geschik…
Nieuw kitten in huisNieuw kitten in huisAls je kattenliefhebber bent en je koopt op krijgt een of meerdere kittens dan moeten er wel wat ‘aanpassingen’ in huis…
Effect van kleuren in huisEffect van kleuren in huisKleuren in huis kunnen voor veel effect en gevoel zorgen. Kleuren wekken iets op en het is dan ook handig om te weten wa…
Kleuren en hun betekenisKleuren en hun betekenisKleuren, je ziet ze overal om je heen. Maar sta je er ook weleens bij stil dat kleuren de sfeer of zelfs je humeur kunne…
Rood voor Rood regelingDe Rood voor Rood regeling is door de overheid in het leven geroepen om het platteland te stimuleren. Als ze dit niet do…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kikos, Pixabay

Reageer op het artikel "Wonen: Warm rood in de woning"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!