InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Met mooie kamerplanten het nieuwe jaar in

Met mooie kamerplanten het nieuwe jaar in

Met mooie kamerplanten het nieuwe jaar in We kunnen het ons wellicht nog niet helemaal voorstellen, maar het komt er wel degelijk aan … het voorjaar. Sinds de laatste week van december lengen de dagen weer en gaat de natuur in een rustig tempo weer aan de slag met haar “materiaal”. Om het proces iets eerder een gevoel bij te zetten, kan je alvast met je woning beginnen.

De kamerplant

Een voordeel is wel dat de plant in de koude maanden van jaar in ruste is en weinig verzorging nodig heeft. Maar prima om op deze manier in een rustig tempo naar de ontwaking van de natuur te gaan, nu binnen morgen buiten.
En wil je zeker weten of je wat aan je planten moet doen en zo ja wat, zoek het op in het ABC Hortuz.

Opzet maken

Eyecatcher

Als je met je huiskamer, keuken en/of andere vertrekken in huis of kantoor aan de slag gaat, is het goed een plannetje te maken. Een plan over waar je planten wilt plaatsen (let hierbij goed op de hoeveel licht welke de plant zal krijgen), maar ook of de plant oneerbiedig “opvulling” van de ruimte is of dat het juist een eyecatcher moet worden. Een eyecatcher heeft behalve een prominente plaats ook een opvallend uiterlijk. En wat jij als bewoner mooi vindt, maakt of je het als een opvallende plant ervaart. Natuurlijk heb je nog wat “hulpmiddelen” als een aparte pot waar de plant in staat, op een zuil (ooghoogte doet het nu eenmaal goed) en of je de plant ook nog uit kunt lichten met een mooie lamp.

Opvulling

Maar opvulling is ook belangrijk, want als je bijvoorbeeld met relatief weinig kleur werkt en in enkele hoeken een mooie hardgroene of bontgekleurde plant zet, kan het zomaar de kleur ophalen in huis. Zo kan een overwegend grijze / off white huiskamer met enkele groene planten en wat andere hardgroene (of limegroene) accessoires of juist een andere contrasterende kleur als hard roze, de kamer net die boost geven om het een warm natuurlijk gevoel te geven. Als je dan ook nog kijkt naar planten die een bepaalde tijd van het jaar bloemen dragen, dan kan je dit aspect nog meer benadrukken.

Rust

Groen kan ook rust geven en werk dan met niet teveel verschillende planten en combineer zelfs met planten binnen een soort. Dit geeft meer eenheid in de ruimte. Verder werkt symmetrie rust in de hand en dat kan je al bewerkstelligen met de planten die je bijvoorbeeld op de vensterbank zet of in een erker.
Heb je meer meubelen symmetrisch in je woning staan, bekijk dan waar planten het beeld kunnen benadrukken.

Of ben je van het minimalisme en wil je zo weinig mogelijk in de ruimte, dan is ook een grote opvallende plant fraai. Dit kan van alles zijn, waar de ene mens een enorme cactus prachtig vindt, zal weer iemand anders voor een enorme palm gaan.

Niet voor de hand liggend

Wil je in huis ook nog verrassen, kijk dan naar niet direct voor de hand liggende ruimtes (zoals de woonkamer) om een leuke plant neer te zetten. De meeste mensen hebben bijvoorbeeld een saai toilet … heb je daglicht in de ruimte, bekijk dan of je ruimte hebt om een leuke plant neer te zetten. De badkamer is bij uitstek geschikt voor de krulvaren of de slagersplant. Maar er is meer mogelijk, wellicht kan je nog een groene verrassing op de badkamer kwijt.
Maar ook een vaak wat saaie studeer- of hobbykamer kan je opvrolijken met leuke planten, de hal en uiteraard ook de keuken. Heb je een serre, dan kan je je lol helemaal op. Immers, de serre leent zich bij uitstek voor mooie planten. Heb je grote ramen, bekijk dan goed welke planten je in het volle dag- c.q. zonlicht kunnen zetten.

Tot slot

Feitelijk kan de plant, als er licht bij komt, altijd en overal. Maak er gebruik en zie de plant niet alleen als opvulling van de huiskamer. Met een juiste toepassing kan je juist met planten iets speciaals doen … en verwaarloos de pot waar de plant in staat niet. Dit kan het net afmaken.
Zo brengen we met meubelen de tuin bij de kamer en met kamerplanten brengen we de kamer bij de tuin. Die eenheid maakt het een geheel. Neem er de tijd voor en maak er iets moois van!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Luchtzuiverende planten voor schone lucht en gezondheidLuchtzuiverende planten voor schone lucht en gezondheidUw woonkamer opfleuren met kamerplanten is altijd leuk. Nog leuker wordt het als de kamerplant niet alleen decoratief is…
Woontrend 2013: robuuste kamerplantenKamerplanten kunnen in belangrijke mate de sfeer in huis bepalen, zeker in een woonkamer. Daarom is het van belang dat d…
De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen…
Grote KamerplantenEen grote kamerplant in huis is niet alleen mooi. Het geeft ook sfeer en kleur in je huis. Helaas zijn niet alle huizen…
Kamerplanten en hun verzorgingKamerplanten heb je in verschillende soorten en maten. Veel mensen hebben moeite om kamerplanten goed te verzorgen. Na m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Met mooie kamerplanten het nieuwe jaar in"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!