InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Kerst in je kamer

Kerst in je kamer

Kerst in je kamer De leukste periode van het jaar moet toch wel kerst zijn. De feestdag die al honderden jaren gevierd wordt en tot op de dag van vandaag het meeste kost. Hoe zorg je voor een mooi aangeklede kerst bij jou in de woonkamer die helemaal niet veel hoeft te kosten?

Kerstboom?

Vaak zie je dat mensen een kerstboom in hun kamer zetten. Dit ziet er dan gezellig en knus uit maar zoals veel mensen weten kost het nogal wat tijd om een kerstboom op te zetten. Je bent een aantal uren kwijt om een volle boom te vinden, dan nog een hele poos om deze prachtige boom thuis te krijgen. Vervolgens zul je er ook nog moeite, tijd en geld in moeten steken om hem op te tuigen. Waarvoor? Zodat het er knus uitziet wanneer je visite krijgt. Dit kan anders.

Kerstkleuren

De kerstkleuren die ieder jaar weer terugkomen zijn rood, groen, goud en zilver. Door accenten in je huis te leggen met deze kleuren ontstaat er al een kerstgevoel. In plaats van een gordijnkoorden kun je een rood lint om je gordijnen binden. Een slinger om je klok en een groene krans aan de muur doen wonderen.

Details

Een kerstkrans of een kerststukje kun je gemakkelijk zelf maken. Oase kopen en goed laten weken in water, ga een middagje naar buiten om bladeren en takken te zoeken. Een uurtje steken en decoreren en je hebt je eigen stukje gemaakt. Goedkoop en het ziet er mooi uit voor binnen en buiten.

Wanneer je gasten krijgt om te eten kun je een mooie tafelloper kopen en deze over de tafel leggen, hier en daar een kaarsje op de tafel en je krijgt meteen meer sfeer in je woonkamer. De kaarsjes kun je ook weer als detail terug laten komen in meerdere aspecten van je huis, op het tv kastje, de salontafel en kleine kastjes. Pas wel op met vuur en laat de kaarsjes nooit onbewaakt.

In een vaas kun je wat kerstballen stoppen. Dit ziet er heel leuk uit en is een goede vervanger van de kitscherige beeldjes die vaak met de kerstboom tevoorschijn komen. Maak de vaas van te voren goed schoon, bekleed de bodem met wat lint, bladeren of wat takken. Hierna leg je voorzichtig de kerstballen in de vaas, tussendoor kun je weer wat lint erin strooien en afvullen met kerstballen.

Een rood, groen of gouden kussentje hier en daar doet wonderen! Een kussen in de banken en eentje op iedere stoel voor je gasten. Hierdoor krijgt je huis al een hele andere uitstraling. Ook de bekende kerstsok zal het goed doen. Maar waar laat je die wanneer je geen schoorsteen of schouw hebt? De simpelste oplossing hiervoor is om de sok aan een knop te hangen van een kast of een deur. Natuurlijk wel op een plaats waar hij te zien is.

De laatste hand

De laatste hand die gelegd moet worden aan je kersthuis is een lekker sfeer muziekje. Gebruik een leuke kerst-cd met sfeerliedjes voor de donkerste dagen van het jaar en je kerst kan niet meer stuk. Iedereen zal versteld staan van je zelf gemaakte kerststukjes en mooi versierde vaas en natuurlijk ook van je heerlijk bereidde kerstmaaltijd.
© 2011 - 2019 Petteflet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerst gewoontesKerst of kerstmis is een belangrijk jaarlijks feest voor iedereen. De oorspronkelijke gedachte achter kerst is de geboor…
Kerstsfeer creeëren in huisGeniet jij ook zo van de Kerst? En je huis gezellig aan te kleden voor de wintermaanden? De kerstperiode is zeer geschik…
Kerstboom versierenAls Sinterklaas net het land uit is komen de kerstbomen weer voor de dag. U hoeft vaak het dorp nog niet uit te fietsen…
Kerstsymbolen en wat ze betekenenKerstsymbolen en wat ze betekenenKerstmis heeft een religieuze grondslag. Tijdens de Kerst herdenken we de geboorte van Christus. Dat Kerstmis een christ…

Reageer op het artikel "Kerst in je kamer"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 21-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!