InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Aanvragen van een omgevingsvergunning

Aanvragen van een omgevingsvergunning

Aanvragen van een omgevingsvergunning Wie een omgevingsvergunning wil aanvragen kan bij de gemeente terecht. U moet een omgevingsvergunning aanvragen in het geval dat u iets gaat (ver)bouwen in of rondom uw woning. Voorheen moest u een groot aantal verschillende vergunningen aanvragen, zoals een bouwvergunning, kapvergunning en een milieuvergunning. Dit leidde tot veel administratieve rompslomp en vertraging. De omgevingsvergunning is een nieuw type vergunning dat iedereen sinds 1 oktober 2010 in Nederland kan aanvragen. Deze vergunning werd in het leven geroepen om verschillende andere soorten vergunningen te vervangen. Tot op dat moment moesten er vaak verschillende vergunningen worden aangevraagd wanneer een particulier of bedrijf ergens wilde bouwen. Vergunningen waar men onder andere mee te maken kreeg waren de aanlegvergunning, de kapvergunning, de milieuvergunning, de gebruikersvergunning en de bouwvergunning. Dit zorgde voor een hoge drempel voor particulieren om te gaan bouwen. In het geval dat zij bijvoorbeeld hun huis wilden verbouwen kregen zij te maken met veel regelgeving en moesten zij zelf maar uitzoeken waar zij wat moesten aanvragen. Ook zorgde het voor een enorme administratieve rompslomp omdat er heel veel papierwerk bij kwam kijken. Alles bij elkaar leidde dit tot veel vertraging en tot veel hogere kosten als gevolg daarvan. De omgevingsvergunning moet worden aangevraagd bij bijvoorbeeld de bouw van een huis, maar ook in het geval van de bouw van een garage, schuur, chalet, zwembad, tuinhuis, dakkapel, aanbouw, serre of veranda.

Aanvragen van een omgevingsvergunning

Ook zagen soms mensen het helemaal niet meer zitten om te gaan bouwen, omdat zij door de bomen het bos niet meer zagen.
De omgevingsvergunning is een gevolg van het programma dat door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting in het leven werd geroepen. Zij zagen ook dat het door de veelheid aan regels lastig was voor bedrijven en particulieren om iets te bouwen. Zij wilden daardoor het aantal regels en wetten overzichtelijker maken en de verschillende vergunningsaanvragen bundelen in een nieuwe vergunning. In Nederland wordt er regelmatig jaloers gekeken naar landen als China. Daar is het mogelijk om in een paar jaar tijd een hogesnelheidslijn van 2000 kilometer te bouwen. Dit is mede mogelijk doordat er weinig gedoe is vanwege bijvoorbeeld bebouwing of protesterende burgers. Tegelijkertijd is de keerzijde daarvan ook dat het voor de Chinese overheid veel makkelijker is om de rechten van individuele burgers te schenden, doordat zij zich er maar weinig van hoeft aan te trekken.

Aanvragen van een omgevingsvergunning bij de gemeente

Het is de bedoeling dat de omgevingsvergunning voortaan bij een loket van de gemeente kan worden aangevraagd. Er is dan ook maar een procedure en mensen hoeven de aanvraag maar een keer in te dienen. Het is niet meer zo dat er tegenstrijdige besluiten vallen, dat mensen bijvoorbeeld wel een kapvergunning krijgen om een boom te kappen, zodat de woning kan worden uitgebreid, maar tegelijkertijd ook geen toestemming krijgen om hun woning uit te breiden. Het is slechts mogelijk om eenmaal in beroep te gaan tegen een besluit.

Wettelijk verplicht

De omgevingsvergunning is wettelijk vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrechten. De afkorting van de wet is Wabo. Voordat de wet werd ingevoerd werd er door verschillende gemeenten en provincies al geëxperimenteerd met het aanvragen met nieuwe vergunningen. De ervaringen van deze experimenten werden gebundeld op de website Kennisplein omgevingsvergunning. De Rijksoverheid maakte verschillende folders waarmee lokale en regionale overheden werden ondersteund bij de invoering. Sinds 1 oktober 2010 kunnen particulieren en bedrijven die willen bouwen alleen nog maar een omgevingsvergunning aanvragen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aanvragen van een omgevingsvergunning"

Infoteur: Simcha
Gepubliceerd: 14-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!