Een opgeruimd huis
Een opgeruimd huis is prettig om in te wonen, maar ook prettig voor je hoofd. Want er is inmiddels wel aangetoond dat een opgeruimd huis helpt het hoofd óók op orde te krijgen. Maar als je van nature niet zo opruimerig bent, hoe kan je hier dan toch op een eenvoudige manier vorm aan geven?
Plan maken
Het klinkt zo afgezaagd en eigenlijk ook zo eenvoudig, maar het werkt echt. Als je een plannetje maakt hoe je huis op orde te krijgen én te houden, dan maak je het jezelf een stuk eenvoudiger.
Welke stappen moet je doorlopen?
- Van ruimte naar ruimte
- Uitzoeken
- Reorganiseren
- Poetsen
- Bijhouden
Plan uitwerken
Als je plan uit gaat voeren is het goed voldoende ruimte om je heen te hebben. Vuilniszakken of andere spullen, waar je goed de scheiding kunt maken van hetgeen moet blijven en wat niet, bij de hand hebben is belangrijk. Daarnaast is de tijd ervoor nemen ook zinvol, even in een verloren uurtje opruimen is niet weloverwogen werken en het resultaat is er meestal naar.
Van ruimte naar ruimte
Als je goed wilt beginnen is het belangrijk om niet overal tegelijk aan de slag te gaan, maar ruimte voor ruimte te nemen. Heb je een meerlagen woonhuis, begin dan boven en werk zo naar beneden. Zet als het even kan ramen open en laat de boel ook meteen doorluchten. Dit gevoel levert alleen al meer op.
Uitzoeken
Los van het mogelijk herinrichten van ruimtes is echt opruimen ook alle laden en kastjes opentrekken en opruimen. Dat wil zeggen sorteren van spullen die je absoluut wilt bewaren, zaken die zonder enig nadenken weg kunnen en zaken waar je mogelijk nog even over na wilt denken. Wellicht kan je iemand anders er blij mee maken. Spreek wel af dat je deze items nog bijvoorbeeld een dag of wat wilt bewaren en als er geen ei-van-Columbus is, dan gaan ze alsnog weg.
Je hebt wel voldoende ruimte nodig om goed te kunnen sorteren, maar op deze wijze kan je weloverwogen werken en is er geen reden om ergens spijt van te krijgen.
Voer de spullen die er niet moeten blijven ook meteen af.
Reorganiseren
Als je vervolgens de ruimte overhoudt waar alleen nog de spullen instaan die daar horen, is het zinvol om te bekijken waar je wat wilt hebben. Hoe je eventueel de ruimte opnieuw in wilt richten en waar te bewaren spullen opgeborgen moeten worden. Als de ruimte zich er voor leent is het goed aan te geven waar je wat opbergt. Mocht dit niet kunnen of ontsierend zijn, maak dan een lijst met waar je wat opgeborgen hebt en als je dit van alle ruimtes doet en dit op een centrale plaats (bijvoorbeeld bij andere belangrijke papieren) bewaard, is altijd alles terug te vinden. Overigens is het wel zo dat als je iets anders later ook opbergt je dit wel toe moet voegen aan de lijst. Die discipline moet je opbrengen om een actuele lijst te houden. Maar je hebt het absoluut profijt van als je op zoek bent naar iets.
Poetsen
Als de indeling is gemaakt, is het goed alles weer eens op te poetsen. Met de ramen open om lekker te laten luchten en de poetsdoek om ramen, meubilair en de vloer weer schoon te maken, krijgt de ruimte weer iets leefbaars. Nog even los van het feit dat het sowieso gezonder leeft in een schoon huis.
Bijhouden
Al deze stappen zetten is natuurlijk belangrijk, maar het bijhouden is zeker zo belangrijk. Want de kans dat je anders in no time weer in de chaos zit, is groot. Naast het aanleggen van een lijst waar wat ligt, is het ook goed om een plannetje te maken hoe de ruimtes bij te houden. Opbergen is een, maar de ruimtes schoonhouden is net zo belangrijk. Afhankelijk van hoe vaak je met deze ruimtes bezig bent, is eenmaal per maand, kwartaal of jaar alles goed soppen belangrijk. Een zolder waar je af en toe komt, hoeft echt niet iedere maand schoongemaakt te worden, maar een slaapkamer die als rommel en studeerkamer wordt gebruikt, of een kledingkamer waar ook andere spullen opgeslagen worden, is een ruimte die dagelijks betreden wordt. Het is belangrijk deze ruimtes regelmatig schoon te maken. Leg desnoods bij je aangelegde lijst ook een schema neer wanneer je de ruimtes schoonmaakt of pak de kalender of agenda erbij en teken het direct af.
Het lijkt zo eenvoudig en eenmaal per maand kan je wel onthouden … en toch. Voor menigeen is het niet zo eenvoudig, anders zouden er niet zoveel huishoudens zijn waar een chaos – al dan niet georganiseerd – is. Verder schamen sommige mensen zich voor het feit dat ze de rommel niet de baas kunnen en dat is onzin.
Ruimte in je hoofd
Door ruimte in je omgeving te creëren kun je enerzijds geestelijk ook weer adem halen, je creëert letterlijk en figuurlijk lucht. Daarnaast geldt voor veel mensen met een chaotische of “volle”geest dat de omgeving ze rust geeft op het moment dat dit overzichtelijk is.
Tenslotte laat je van alles via je handen de revue passeren, zaken waar je mogelijk een plekje voor zoekt of al gevonden hebt, leuke herinneren die even bovenkomen maar hoe dan ook momenten die emotie teweeg kunnen brengen. Door daar iets mee te doen, ze letterlijk een andere bestemming danwel plaats te geven, kun je iets afsluiten. Zo werk de menselijke geest nu eenmaal.
En als je naast dit alles ook een lekker opgeruimd en schoon huis hebt, geest dat een prettig woongevoel. En je woonplek is immers je (veilige) thuishaven en dus belangrijk.