InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?

Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?

Wanneer je een huis wilt kopen, waaraan nogal wat moet gebeuren kun je je afvragen of de kosten voor een verbouwing of renovatie wel opwegen tegen een relatief lage vraagprijs. Ook kan het zijn dat je erover denkt om jouw eigen huis ingrijpend te verbouwen maar nog niet weet of zo'n verbouwing zich bij een latere verkoop van de woning weer terugbetaalt. Wat kost renoveren of verbouwen van een deel van je huis nou eigenlijk precies? En hoe weet je of verbouwen in jouw geval slim is of niet? Wat zijn de prijzen van een verbouwing of renovatie van een woning?
De kosten voor verbouwen of vergroten van je huis zijn heel erg afhankelijk van wat er precies moet gebeuren, hoeveel manuren daarvoor nodig zijn en wat de kosten zijn voor de te gebruiken materialen. Veel aanpassingen zijn cosmetisch, kosten niet veel maar maken een groot verschil in hoe het huis er daarna uitziet. Het kan echter ook zijn dat een verbouwing flink in de papieren loopt, terwijl je dat in eerste instantie niet zou verwachten. Informeer je dus goed over wat er nodig is, hoe lang dat gaat duren en wat voor mogelijkheden er bestaan voor de materiaalkeuze.

Wat moet er precies aan werkzaamheden gebeuren?

De duurste verbouwingen zijn over het algemeen reparatie van het dak, de fundering, de kozijnen en het realiseren van een uitbouw of aanbouw om je huis te vergroten. Over een nieuwe fundering moet je zeker niet te lichtzinnig denken. Dat kan ongeveer 50.000 EUR kosten en moet bovendien goed gebeuren. Ook een dak renovatie is prijzig, want er gaat veel manwerk en materiaal inzitten en afhankelijk van de weersomstandigheden kan er niet altijd worden gewerkt. Voor het realiseren van een uitbouw, garage of aanbouw, moet je denken aan een bedrag tussen de 10.000 en 20.000 EUR. Voor kunststof of hardhouten kozijnen betaal je ongeveer 1500 EUR per kozijn afhankelijk van de raamgrootte.

De kosten voor het realiseren van nieuwe elektrische bedrading en riolering vallen over het algemeen dan weer relatief mee. Voor een paar duizend euro kan er veel werk worden verzet. Een nieuwe vloer kost je ongeveer 20 EUR per vierkante meter en een nieuwe CV-ketel of het aanleggen van verwarming kost tussen de 2500 EUR en 6000 EUR. Voor een nieuwe badkamer of keuken ben je een minimum kwijt van 5000 EUR inclusief de apparatuur, de kranen en het sanitair. Optische verfraaiing zoals afwerking en schilderwerk is relatief goedkoop en kan veel toegevoegde waarde bieden.

Hoe lang duurt een verbouwing en welke materialen kies je?

Hoe lang een renovatie of verbouwing duurt is natuurlijk afhankelijk van wat er moet gebeuren, hoe snel er wordt gewerkt en of de mankracht beschikbaar is of niet. Het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer of het aanleggen van elektriciteit kan binnen één tot twee werken gebeurd zijn. Voor fundering of dakrenovatie is meestal langer nodig, omdat je hier ook nog eens afhankelijk bent van het weer. Het is aan te bevelen om een offerte te laten maken voor de klus, ongeacht hoeveel uren erin gaan zodat je bent beschermd tegen uitlopen van de werkzaamheden.

Laat je goed informeren over de mogelijkheden op het gebied van materiaal. Wat kosten dezelfde werkzaamheden met goedkoper materiaal? Wat zijn de voordelen en nadelen van duurder en goedkoper materiaal? Hoeveel jaar kun je door met het gekozen materiaal en hoe weet je of de prijs voor die materialen realistisch is of niet?

De kosten voor verbouwen of renoveren van een huis: Vraag offertes aan!

De beste manier om zeker te weten wat een verbouwing, aanbouw of uitbouw of renovatie je gaat kosten is om je te oriënteren bij verschillende aannemers. Vraag liefst meerdere offertes aan voor de uit te voeren werkzaamheden, zodat je zeker weet wat je te wachten staat voor je een beslissing neemt. Ook ben je er op die manier meer zeker van dat je de beste prijs krijgt in de markt. Wees niet bang om af te dingen op een offerte, meestal bestaat er ruimte voor onderhandelen. Spreek liefst een totale prijs af voor het werk ongeacht hoeveel manuren erin gaan. Zo weet je wat je kunt verwachten en kunnen de kosten niet oplopen door uitloop, die niet tevoren is geraamd in de offerte van de aannemer.
Gerelateerde artikelen
Huis verbouwen stappenplan: Stap voor stap renoveren!Wil je je huis verbouwen maar kun je het je eigenlijk niet veroorloven? Of kun je een verbouwing niet goed overzien? De…
Een ander huis kopen of investeren in uw huis?Een ander huis kopen of investeren in uw huis?De woonwensen veranderen door de jaren heen. Starters hebben andere woonwensen dan gezinnen met ongroeiende kinderen. Zo…
Hoe kun je een verbouwing financieren?Hoe kun je een verbouwing financieren?Een verbouwing financieren kan op meerdere manieren. Je kunt een tweede hypotheek nemen of een geldlening voor de verbou…
Waar u op moet letten bij de verbouwing van de badkamerWaar u op moet letten bij de verbouwing van de badkamerAls u uw badkamer wilt verbouwen moet u met veel zaken rekening houden. Een voorbeeld daarvan is wat u gaat doen tijdens…
Verbouwen in plaats van verhuizenVerbouwen in plaats van verhuizenEr zijn verschillende redenen te bedenken om de voorkeur te geven aan een verbouwing in plaats van een verhuizing. U moe…

Reageer op het artikel "Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?"

Reacties

Ruben, 19-03-2017 01:13 #2
Hoi Frans,

Waarschijnlijk heb je een vergunning nodig. Vroeger heette dat een bouwvergunning, nu een Wabo omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen. Of je die krijgt hangt in sterke mate af van het geldende bestemmingsplan. Je kunt het voor jouw adres geldende bestemmingsplan raadplegen via www.ruimtelijkeplannen.nl

Succes.

Groet, Ruben

Frans, 30-11-2014 11:32 #1
Ik wil een uitbouw maken aan de voorkant van mijn huis van ongeveer 15 vierkante meter. Dit zou mijn hele voortuin zijn. Wie kan mij helpen en zeggen wat dat zou gaan kosten. Het gaat om een parterre woning in de wijk Slakkenveen Spijkenisse. Toestemming is er van de vve. Moet ik dan nog vergunning aanvragen bij gemeente?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 30-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!