InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen: Less is more

Wonen: Less is more

Wonen: Less is more Natuurlijk kan je je huis volzetten of ga je voor de landelijke stijl die vak veel drukker is, maar 'less is more' is inmiddels ook heel nadrukkelijk aanwezig in het interieur. Lange tijd heeft de Hollandse huiskamer uitgezien volgens de trend die bepaald worden door de bekende ketens, maar steeds meer mensen kiezen er voor om alles zelf bij elkaar te zetten waar zij van houden. Dat dit behoorlijk af kan wijken en behoorlijk leger kan zijn dan de bekende showrooms is een feit.

Basis

Het is bij de inrichting van je huis altijd belangrijk de basis goed te hebben De basis bestaat uit:
  • basismeubelen als eethoek, zithoek en eventuele kasten
  • vloerbedekking
  • muurbekleding

Dit klinkt simpel maar is al moeilijk genoeg. Immers, de vloer en de muren kunnen bepalend zijn voor je woonkamer. De stijl qua meubelen bepaal je met je vloer. Als je bijvoorbeeld per se een boeren houten vloer wilt, dan passen daar niet alle meubelen bij. Is je smaak qua vloer wat neutraler, dan maak je het jezelf al weer een stuk gemakkelijker.
Een vloer is meestal voor langere tijd, dus investeer in een goede vloer.

Voor meubelen kun je ook nog wel eens een meevaller hebben, want ook de meubelbranche heeft onder de recessie te lijden en dat biedt financieel nog wel eens perspectief in het ruimer afdingen of aanbiedingen. Soms zijn er showroommodellen of bepaalde materialen die in de praktijk toch niet zo populair zijn. Deze meubelen gaan vaak voor een fractie van het normale bedrag weg.

Afstemmen meubelen

Het is een denkfout als je er vanuit gaat dat je als je meubelen in dezelfde stijl en hetzelfde materiaal moet hebben. Goed combineren is belangrijk, maar strak gelakte materialen met een robuuste eetkamertafel zijn – als voorbeeld- prima te combineren. Laat eventueel in de eetkamerstoelen het gelakte materialen weer terugkomen. Het combineren maakt je inrichting eerder spannend dan het veelal saaie wat je in de gemiddelde showroom tegenkomt.
Maar belangrijk is ook dat je het zitcomfort niet op een tweede plaats laat komen. Mooie meubelen in huis is prima, maar je moet er op kunnen zitten, aan kunnen eten of lekker op kunnen liggen.

Is minder decoratie ‘less is more’?

Dat is een misvatting, want less is more is weliswaar minder prullaria in huis, less is more is ook de ruimte in je huis accentueren en geestelijk ruimte creëren.

Kasten of geen kasten

Een grote lange wand hoeft niet per se voorzien te worden van een grote kast of dressoir. Dit mag ook rustig en mooie lange kale wand zijn, welke bijvoorbeeld van een subtiele kleur voorzien is of een mooi schilderij als blikvanger heeft of een spiegel in fraaie lijst.

Een dressoir wordt door menigeen voorzien van allerlei prullaria, maar is dit nodig? Een mooi dressoir kan ook met alleen een mooie lamp of plant fraai staan. Of laat het dressoir leeg. Dit geldt ook voor de eetkamertafel, deze kan met een mooie vaas bloemen volstaan of een kandelaar als blikvanger.

Noodzakelijk of decoratie

Bij less is more moet je niet gaan ‘bezuinigen’ op materiaal wat je eigenlijk nodig hebt. Te denken valt aan een staande lamp bij een lekkere leesfauteuil. Als je wilt lezen is voldoende licht essentieel en dan is een staande lamp goed gebundeld licht. Bovendien heb je weer heel fraaie exemplaren, welke ook nog eens als blikvanger kunnen dienen in de woning.

Dit geldt ook voor een bijzettafel als je geen salontafel hebt. Moeilijk gaan doen met datgene waar je normaliter de salontafel voor gebruikt is niet zinvol, een of twee fraaie bijzettafels op logische plaatsen kan prima. Ook hiervoor geldt dat het in een andere stijl kan zijn dan de rest van de zitkamermeubelen.

Totaalplaatje

Het gaat om het totaalplaatje in je woonkamer. Ga uit van de noodzakelijke basisstukken die je in een woonkamer nodig denkt te hebben en kleedt dan je woning verder aan. En denk erom dat niet ieder vrij plekje ingevuld hoeft te worden met een tafel, plant, kast of lamp.
Zo kunnen de spullen die je vervolgens in huis zet ook meer tot zijn recht komen. Een blikvanger zal meer opvallen, als er geen ‘randgebeuren’ is. Dit kan de essentie van een blikvanger weghalen en dat is zonde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is minimalisme?Je hoort het weer steeds vaker terugkomen. Is het niet in de kunst dan is het wel in het interieur of de tuin, de televi…
Japans wonen: natuurlijk inrichten!Het land van de rijzende zon heeft een eigenzinnige woonstijl die ervaren wordt als authentiek, minimalistisch en modern…
Met mooie kamerplanten het nieuwe jaar inMet mooie kamerplanten het nieuwe jaar inWe kunnen het ons wellicht nog niet helemaal voorstellen, maar het komt er wel degelijk aan … het voorjaar. Sinds de laa…
De Cactus, verguisd en geroemdDe Cactus, verguisd en geroemdDe Cactus is afwisselend razend populair of te oubollig om in huis te hebben. Toch is deze inmiddels niet meer weg te de…
Minimalisme: waarom wegdoen zo moeilijk isMinimalisme: waarom wegdoen zo moeilijk isDenk je erover om groter te gaan wonen omdat je huis uitpuilt van de spullen? Koop je liever een extra kastje dan dat je…

Reageer op het artikel "Wonen: Less is more"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!