InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Japans wonen: natuurlijk inrichten!

Japans wonen: natuurlijk inrichten!

Het land van de rijzende zon heeft een eigenzinnige woonstijl die ervaren wordt als authentiek, minimalistisch en modern. Rust en kalmte domineren in de Japanse huiskamer maar ook gezelligheid en spiritualiteit komen om de hoek kijken. Wilt u uw huiskamer omtoveren tot een oord waar eenvoud en samenhang de boventoon voert? Kies voor Azië, kies voor Japan en kom tot rust.

Japanse inrichting

Japan is een dichtbevolkt land in het oosten van Azië en wordt gekenmerkt door haar uniciteit en eeuwenoude tradities. Tradities kunnen zich op vele vlakken uiten, maar niets is kenmerkender dan de plek waar men woont en leeft. De plek waar iedereen thuis komt na een lange dag werken en zich comfortabel en gemakkelijk voelt. Die plek is de huiskamer en is daarom ook erg belangrijk wilt u het Japanse gevoel in huis brengen.

Japans: Feng Shui?

Zoals eerder genoemd is eenvoud een belangrijke factor. Prop uw huiskamer niet vol met kasten, stoelen, banken of ander prullaria maar organiseer alles juist netjes en probeer een structuur aan te brengen. Een structuur waarin denkbeeldige lijnen elkaar harmonieus opvolgen. In de oriëntaalse filosofie noemt men dit Feng Shui. Houd uw meubels verfijnd en laag. Hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij de natuur.

Japans leven

Natuurlijke tinten en materialen gebruiken voor uw inrichting is een must als u het Japans wilt laten ogen. Denk hierbij aan zachte bruintinten. Washi, het Japans papier, wordt gebruikt in de traditionele Japanse huiskamer. Het wordt voor velerlei producten gebruikt, o.a. als rolgordijnen en paneelgordijnen. Bamboe is tevens een natuurlijk materiaal, tegenwoordig zeer trendy en ideaal voor de Japanse huiskamer.

Feng shui: stappenplan

Begin!

Kijk eens naar uw vloer? Vind u dat er Japans uit zien? Grote kans dat het niet echt Japans aandoet en veranderd moet worden. Haal alles eruit en maak gebruik van natuurlijke materialen als bamboe. Bamboe is een ideaal materiaal om uw huiskamer een warm en gezellig gevoel te geven. Bamboe is naast über Japans ook nog eens extreem slijtvast en daarmee erg duurzaam.

De wanden!

Wat voor kleur heeft u uw wanden gegeven? Zijn ze geverfd of behangen? De Japanse inrichting eist een neutrale kleur op de wanden. Ga voor lichte neutrale kleuren maar maak het niet te kil. Het moet natuurlijk wel gezellig blijven. Met neutrale of lichte wanden heeft u de basis te pakken en kunt u verder. Verven of behangen maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang het eindresultaat maar strak en egaal is.

Uitkammen!
Wat staat er allemaal in uw huiskamer? Is het één grote chaos en is het teveel van het goede? Ga na wat allemaal kan verdwijnen uit de huiskamer. Typische ‘’niet’’ Japanse meubelen kunnen uw huiskamer uit maar ook kleine prullaria die het eindresultaat kunnen verpesten moet u verwijderen. Barokke meubelen zijn niet Japans en houd vooral rekening met het ‘’less is more’’ principe. Twee dezelfde bloempotten op uw vensterbank is niet Japans. Houd het bij één design object. Geef de spullen weg die uw inrichting verpest of plaats het desnoods in een ander deel van het huis.

Natuur!

Zoals gezegd is de natuur erg belangrijk voor de Japanners. Plaats één groot bamboe plant in uw woonkamer in een mooie donkere design pot. Deze zal mooi opvallen bij een lichte neutrale achtergrond. Orchideeën zijn zeker ook Japans maar dit is geen must. Als u dit geen mooie plant vindt zijn er genoeg andere alternatieven. Zorg er in elk geval wel voor dat u niet teveel planten plaatst. Elektrisch apparatuur moet ook uit het zicht. Een neutrale Japanse huiskamer waar een ouderwetse televisie in een hoekje staat gepropt is natuurlijk geen succes.

Object!

Plaats een bijzonder Japans object in uw huiskamer. Als u binnenkomt moet uw aandacht naar dat object worden getrokken. Het mag een felgekleurd object zijn maar ook een groot neutraal object. Denk bijvoorbeeld aan een wand dat fel gekleurd is of een bijzonder waterelement. Ook een authentiek object dat u bijvoorbeeld gekocht hebt in Japan kan hét element zijn in de huiskamer.

Kosten

In verhouding is een Japanse inrichting, mits goed uitgevoerd, vaak net zo duur als een Nederlandse inrichting. U kunt zich voorstellen dat er dankzij het minimalistische karakter meer geld per item kan worden uitgegeven. Bezuinig dus niet op een item want het eindresultaat valt dan vaak tegen. Japans betekent niet kwantiteit maar kwaliteit en eenmaal goed uitgevoerd heeft u een inrichting die bijzonder en solide van aard is.
Gerelateerde artikelen
Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Balls, kortweg Takoyaki genoemd, zijn één van de meest populaire fast food snacks van Japan. Het zijn gefrituur…
Het Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerHet Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerFeng Shui is een veelgehoorde term, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? Feng Shui is een eeuwenoude Chinese leer, d…
Japans voor beginnersVan alle talen die op deze planeet gesproken worden staan de Aziatische talen (zoals het Japans) wel het verst van ons e…
Eetcultuur: JapanWie aan Japans eten denkt denkt al gauw aan sushi, rauwe vis en tempura. Japans voedsel is zeer gezond, calorie-arm en h…
Voorbereiding op (thuis)-studie Japanse taalVoorbereiding op (thuis)-studie Japanse taalEr zijn veel mensen die Japans willen studeren, maar met nog veel onzekerheden zitten. Japans is natuurlijk niet een taa…

Reageer op het artikel "Japans wonen: natuurlijk inrichten!"

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 24-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!