InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Tips: Op kamers gaan

Tips: Op kamers gaan

Een goede kamer vinden is een sport op zich. In dit artikel staan de beste tips voor het vinden van de perfecte betaalbare kamer.

Tips voor het vinden van een kamer

Laat iedereen weten dat je op zoek bent naar een kamer

Deze stap spreekt eigenlijk voor zich, maar menigeen vergeet toch gebruik te maken van hun al aanwezige netwerk. Vertel je familie, kennissen en vrienden dat je op zoek bent. Soms krijg je de beste kamers via-via aangeboden. Bovendien baadt het niet dan schaadt het niet.

Schrijf je in bij zoveel mogelijk (relevante) niet commerciële bemiddelingsbureaus

Deze zijn in elke stad wel te vinden. Je kan er nooit te vroeg bij zijn, want een lange wachttijd opbouwen geeft je een voorsprong op late inschrijvers. Als het mogelijk is, laat je dan ook inschrijven bij de gemeente als woningzoekende.

Hang briefjes op

Scholen, cafetaria's en supermarkten bieden vaak de mogelijkheid om gratis een advertentiebriefje op te hangen. Vergeet natuurlijk ook niet tussen de al aanwezige briefjes te kijken of er toevallig een kamer wordt aangeboden.

Zoek ook naar kraakpanden

Goedkoop, groot en typisch Nederlands!

Zoek ook naar anti-kraak panden

Vaak zijn bedrijven/gemeentes op zoek naar studenten die tijdelijk in hun pand willen wonen om kraak te voorkomen. De maandelijkse kosten zijn laag en soms kun je hier wel meer dan twee jaar blijven.

Schrijf je in bij de grote websites voor kamerbemiddeling

Het kost je wat, maar het levert vaak ook het meeste op. Sommige sites controleren ook de betrouwbaarheid van de aanbieders, iets wat bij gratis advertentiesites ontbreekt. Een andere voordeel van sommige van de grote site is de emailnotificatie zodra er een kamer wordt aangeboden die aan jou eisen voldoet.

Kijk ook buiten de stad van je opleiding

Wonen in een aanliggend dorpje scheelt vaak in de kosten, bovendien maak je vaak meer kans én is het niet per se zo dat de afstand tot jouw opleiding groter is dan wanneer je in de stad zelf woont.

Zoek niet alleen naar kamers

Een studio, appartement of huurhuis kan met bepaalde constructies goedkoper uitvallen dan een kamer. Laat je goed inlichten!

Makelaar

Hebben de bovenstaande tips en een gezonde portie geduld je nog geen kamer opgeleverd, kan de makelaar een uitkomst bieden. Een makelaar is duur, maar geen kamer kan ook duur zijn. Pas zoals altijd op voor oplichters.

Een kamer gevonden

Heb je eenmaal een kamer, vergeet dan niet te controleren of de huurprijs niet te hoog is. Bovendien is het nuttig om te checken of je in aanmerking komt voor huursubsidie. Geef ook je adreswijziging op tijd door bij instanties waar je bijvoorbeeld een wachttijd opgebouwd hebt, doe je dit niet dan wordt je lidmaatschap nog wel eens ongeldig verklaard.
© 2010 - 2019 Mathematics, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe vind je een kamer in Enschede?Hoe vind je een kamer in Enschede?Als je gaat studeren in Enschede waar bijna alle studenten elkaar kennen en waar de bewoonde wereld soms ver weg is met…
Hoe vind ik een kamer in Amsterdam?Hoe vind ik een kamer in Amsterdam?Hoe vind je een kamer in Amsterdam? In dit artikel worden verschillende tips gegeven hoe je een kamer kan vinden in Amst…
Op kamers in GroningenOp kamers in GroningenEindelijk studeren! In Nederland kun je in veel steden studeren maar niet elke stad is natuurlijk even leuk. Groningen b…

Reageer op het artikel "Tips: Op kamers gaan"

Infoteur: Mathematics
Gepubliceerd: 17-05-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!