InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kamer huren: soorten studentenkamers

Kamer huren: soorten studentenkamers

Het is zover: je gaat op kamers. Er zijn verschillende soorten kamers en vormen van kamerverhuur, met bijbehorende rechten en plichten. Je kunt in een studentenhuis wonen, maar een hospitakamer, tijdelijke studentenwoning of antikraakpand behoren ook tot de mogelijkheden. Als je een kamer gaat zoeken, is het handig om te weten welke soorten kamers er zijn. Wat zijn de voordelen en nadelen? En hoe zit het met het recht op huurbescherming?

Kamer in studentenhuis

De meeste studenten wonen in een studentenhuis. Vooral in studentensteden komt deze vorm van kamerverhuur vaak voor. De wc, keuken en badkamer worden gedeeld met medestudenten. Sommige studentenhuizen hebben daarnaast een gezamenlijke woonkamer. In studentenhuizen e studentencomplexen komt het vaak voor dat bewoners om de beurt koken en samen eten. Schoonmaaktaken worden onderling verdeeld volgens een schoonmaakrooster.Studentencomplexen worden verhuurd door woningcorporaties, maar ze kunnen ook in het beheer zijn van particulieren.

Voordelen & nadelen studentenhuis

Het voordeel van wonen in een studentenhuis is de gezelligheid. Je hebt altijd medebewoners om je heen, met wie je eventueel samen eet. Soms worden er activiteiten georganiseerd, zoals een barbecue. Een ander voordeel is dat je de kosten van bijvoorbeeld telefoon, internet, televisie en een abonnement op de krant met elkaar kunt delen. Het nadeel van een kamer huren in een studentenhuis is dat je over het algemeen weinig privacy hebt. Het brengt ook verplichtingen met zich mee, in de vorm van eten koken en schoonmaken.

Hospiteren bij studentenkamer

Ook kan het lastig zijn om aan een kamer te komen. De studenten die er al wonen selecteren de leukste kandidaat. Vaak wordt er een hospiteeravond georganiseerd, waarin kennismaking met de bewoners centraal staat om te kijken of er een klik is.

Kamer bij de verhuurder in huis: hospitakamer

Als je bij een hospita woont, huur je een kamer in de woning waar de verhuurder zelf ook woont. Je deelt meestal de keuken, badkamer en wc met de verhuurder. Het is handig om vooraf afspraken te maken over het gebruik van gezamenlijke woonruimtes, huisdieren, overnachting van vrienden en dergelijke.

Huurbescherming hospitakamer

Bij een hospitakamer is de huurbescherming beperkt. Er geldt een proeftijd van negen maanden voor een hospitakamer. In de proeftijd kan de verhuurder de huurovereenkomst ontbinden zonder opgave van reden, met een opzegtermijn van drie maanden. Na negen maanden heeft de huurder recht op huurbescherming.

Voordelen & nadelen hospitakamer

Het voordeel van een hospitakamer is dat hospitakamers makkelijker te vinden zijn dan een kamer in een studentenhuis. Je hoeft daarnaast ook geen “hospiteeravond” te bezoeken, zoals bij een studentenhuis wel vaak het geval is. Je hebt doorgaans meer privacy dan in een studentenhuis. Het nadeel is echter dat er geen huurbescherming is gedurende de eerste negen maanden en dat de gezelligheid van een studentenhuis ontbreekt.

Kamer in onderhuur

Met name in de vakantieperiode worden kamers in onderhuur aangeboden, omdat de huurder zijn of haar kamer niet nodig heeft voor een bepaalde periode. Het kan een tijdelijke oplossing zijn als je op korte termijn een kamer nodig hebt. Het voordeel is dat het meubilair meestal blijft staan.

Zelfstandige woonruimte huren

Als je wat meer te besteden hebt dan de gemiddelde student, kun je overwegen om een zelfstandige woonruimte te huren. Dat is woonruimte met een eigen voordeur. Je hebt dan recht op huurtoeslag, mits je aan de voorwaarden voldoet (inkomens – en vermogenstoets). Als je de kamer wilt verhuren in onderhuur, moet je toestemming vragen aan de verhuurder.

Voordelen & nadelen zelfstandige woonruimte

Je hebt mogelijk recht op huurtoeslag. Je hebt aanzienlijk meer ruimte dan wanneer je een studentenkamer huurt en hoeft geen voorzieningen te huren met medebewoners. Het nadeel is echter dat zelfstandige woonruimte duurder is en dat er voor onderhuur toestemming nodig is van de verhuurder.

Antikraak wonen

Antikraak wonen is een goedkope manier van wonen. De ruimtes die worden aangeboden, zijn leegstaande panden die zullen worden gesloopt. De bewoner heeft geen recht op huurbescherming en kan ieder moment uit het pand worden gezet. Als je avontuurlijk bent ingesteld en een goed alternatief voor ogen hebt, kan antikraak wonen een aantrekkelijke woonvorm zijn.

Voordelen & nadelen antikraak wonen

Zoals gezegd, kan de huurder ieder moment op straat worden gezet: dit geldt als een van de grootste nadelen. Daarnaast mag de verhuurder ten alle tijden en zonder toestemming het pand betreden. De voordelen zijn vooral de lage kosten.
Gerelateerde artikelen
Op kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamerOp kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamerOp kamers gaan is voor een student een belangrijke stap op de weg naar een diploma én naar de volwassenheid. Als je op z…
Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Ga je studeren, en woon je ver weg van je nieuwe school? Dan is op kamers gaan zeker een goede optie voor jou! Maar ook…
Antikraak wonen: voordelen, nadelen & tips antikraak wonenAntikraak wonen is een aantrekkelijke en goedkope manier van wonen, vooral populair onder studenten. In dit artikel word…
Op kamers: inrichtingOp kamers: inrichtingJe bent student en gaat op kamers, maar hoe ga je die kleine studentenkamer inrichten? Tips en trucs om je kamer groter…
Wat kost een kamer voor een student?Wat kost een kamer voor een student?Het studeren zelf is al kostbaar. In het geval de student hiervoor ook nog een eigen woonruimte moet betrekking, is de h…
Bronnen en referenties
  • Kamer-verhuur.nl

Reageer op het artikel "Kamer huren: soorten studentenkamers"

Reactie

Fablio, 05-10-2016 11:03 #1
Kan een verhuurder van een ''hospitakamer'' een aflopend contract van 9 maanden verlengen, met wederzijdse toestemming met nogmaals 9 maanden onder dezelfde voorwaarden van bescherming en vertrek als in de initiële bewoning van de eerste 9 maanden?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 21-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!