InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Airconditioning in huis, energiezuinig ventileren

Airconditioning in huis, energiezuinig ventileren

Airconditioning in huis, energiezuinig ventileren Airconditioning van goede kwaliteit thuis of op kantoorraakt meer ingeburgerd. Nieuwbouw ventileert vaak slecht waardoor mensen gezondheidsklachten, waaronder vermoeidheid en hoofdpijn, krijgen. Goed geventileerde lucht is belangrijk voor de gezondheid en prestaties en daarom neemt de vraag naar, liefst fluisterstille, airco toe. Vooral de A-merken zijn populair vanwege het stille karakter en duurzaamheid. Airconditioning van goede kwaliteit moet wordt geïnstalleerd door een STEK-installateur.

Gezond wonen en werken, goed geventileerde lucht

De isolatienormen die gelden bij nieuwbouw, zorgen voor weinig ventilatie en een te goede isolatie. Er zijn verschillende soorten airco's, dus als je airconditioning voor thuis of op kantoor aan wilt schaffen is het handig om verschillende offertes aan te vragen bij verschillende leveranciers. Je kunt dan gelijk onderzoeken welke airco's fluisterstil zijn en welke niet.

Een mobiele airconditioning kennen we allemaal wel (ventilator). Best handig als er ineens een hittegolf is en je onmiddelijk koelte zoekt. Helaas biedt de mobiele airconditioning niet veel gemak, en stil is deze airco al helemaal niet.

Airconditioning van goede kwaliteit voor thuis of op kantoor

Er is ook kwaliteitsairconditioning (de A-merken). Deze biedt veel voordelen:

  • is fluisterstil
  • duurzaam
  • verbruikt weinig energie

Een airconditioning van goede kwaliteit wordt niet helemaal in huis of kantoor bevestigd, maar een deel ervan wordt ook buiten bevestigd. Deze airco's, die vallen onder de A-merken, zijn populair omdat er niet slechts één ruimte in huis of kantoor door gekoeld worden, maar alle ruimtes. Wie een kwaliteitsairconditioning aanschaft is verzekerd van een goede kwaliteit en een goede garantie. Ook zijn de airco's die vallen onder de A-merken redelijk duurzaam. Vraag bij de leverancier of airco specialist hoe het zit met de garantie voorwaarden.

Constante temperatuur

Het systeem van airconditioners van goede kwaliteit zorgt voor een gelijk blijvende temperatuur in huis/kantoor. Men is dus niet onderhevig aan temperatuurwisselingen, wat heel comfortabel is. Deze blijvende gelijkmatigheid in temperatuur wordt veroorzaakt door het systeem. Het systeem van een airconditioning van goede kwaliteit beschikt is inverter gestuurd, wat inhoudt dat de duurzame airco van een A-merk reageert op veranderingen in het woonklimaat of werkklimaat. Het systeem past temperatuur zeer snel aan, aan de veranderingen. Hierdoor wordt de koelcapaciteit op de temperatuur afgestemd, en blijft het binnenklimaat aangenaam en vrij van tocht. Het energieverbruik is aanzienlijk lager dan systemen die aan- en uitgezet kunnen worden en de kwaliteitsairconditioning is ook nog eens zeer stil.

STEK-installateur

Een duurzame airconditioning van goede kwaliteit moet geïnstalleerd worden door een vakkundig installateur. De installateur die hiervoor geschikt is selecteert een goede capaciteit aan de hand van een gedetailleerde inschatting van de koellast. De airconditioning zal worden geïnstalleerd volgens wettelijke normen. Niet iedere installateur mag namelijk een kwaliteitsairconditioning plaatsen in bedrijven. Dit mag alleen een STEK-installateur. Wanneer een airconditioning niet op vakkundige wijze wordt geïnstalleerd dan kan de airco zelfs schadelijk zijn voor het milieu en het levert gevaar op. Onderhoud van de airconditioning wordt uitgvoerd door NVKL-installateurs. Dit onderhoud geschiedt volgens de NVKL-voorwaarden. Bij klachten kan de consument de geschillencommissie Airconditioning inschakelen.

Ten tijde van een hittegolf loopt men natuurlijk de deur plat bij de installateurs, want men wil graag zo snel mogelijk een airconditioning. Toch is het beter om een airco van goede kwaliteit te laten installeren buiten het hoogseizoen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Airconditioning in huis, energiezuinig ventileren"

Reactie

Herman, 12-03-2013 21:49 #1
Ik heb een probleem met mijn airco ik leef niet in Holland maar in de Philipijnen waar het altijd warm is ik heb een airco in mijn huis maar ik weet niet meer waar ik mee bezig ben want 24 uur per dag een airco aan is niet zo best voor het milieu enzo en tegen het verbruik wat raadt u mij aan een airco of een climat controle ik had graag advies van u wat te doen met het verbruik en kan ik een climat controle aanschaffen zodat het verbruik minder is dan alleen deze ene airconditioner en wat zijn de prijzen van een climat controle tegen een normale airconditioner?

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!