InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Meubelen en accessoires uit verre landen in huis

Meubelen en accessoires uit verre landen in huis

Meubelen en accessoires uit verre landen in huis We maken massaal lange en verre reizen, misschien even iets minder door de kredietcrisis, maar al met al zijn Nederlanders een reislustig volk en slepen van alles mee. Wat doen we er vervolgens mee?

Toepassen

De reizen leveren ons allerlei indrukken op en kunnen het gezichtsveld benevelen. In positieve zin, want niet alleen de eiken, teakhout of grenen meubelen die onze meubelshowrooms door het land in huis hebben, vinden we nog de huiskamer. Nee, het wordt er een stuk gezelliger op met datgene wat we meebrengen. Is het niet de schoonheid van een product, dan toch wel het feit dat het hand gemaakt is of de herinnering die aan het product zit.

Waarom zo moeilijk in te passen in huis?

Toch lijkt het allemaal heel moeizaam te gaan als het eenmaal een plek in huis moet krijgen. Immers je hebt gekozen voor een bepaalde stijl in huis en een meubelstuk dat niet in deze lijn is ontsierd, althans zo bedenken we dat. Een dergelijk meubelstuk of accessoire kan dan ook om deze reden een onbestendige plek in huis krijgen en dat is zonde.

Immers een bepaalde stijl in huis hebben, wil niet zeggen dat er niets anders bij mag. De bewoner moet zich prettig voelen in huis en als een meubelstuk met een bepaalde herinnering dit te weeg brengt is daar niets mis mee. Dat iemand anders daar iets van vindt, Nederlanders vinden nogal snel ergens iets van, is niet erg. Je kunt het immers net zo gemakkelijk weer naast je neerleggen.

Mogelijkheden

Een strak vormgegeven woning met een mooie koloniale dekenkist met kandelaren kan een prima eyecatcher zijn of denk bij eerder genoemde inrichting aan een grote sierlijke lamp met gelakt hout. Vrolijk een saaie bank op met een mooie handgemaakte lappendeken of geef smeedijzeren kandelaren een prominente plaats in huis.

Wat zie je hier zoal uit andere culturen

  • De sierlijke grote lampen met een gelakte houten poot uit China
  • Gelakte ladekastjes uit Japan (omdat ze ondiep zijn, worden ze vaak in de hal gezet)
  • Koloniale grote dekenkisten
  • Koloniale grote / robuuste (minimaal voor 6 personen) eetkamertafels
  • Houten maskers voor aan de muur uit Afrika en Zuid Amerika
  • Oost Europese smeedijzeren kandelaren
  • Lappendekens (voor over een bank) uit Scandinavië
  • Sierkussens uit uiteenlopende landen. Vaak druk bewerkt met verschillende materialen

Tenslotte

Het is zonde als er een herinnering aan een meegebracht meubelstuk of accessoire zit en het verdwijnt toch op een onbestendige plaats. Een woonkamer waar je in leeft bepaal je zelf en de bewoner moet zich er prettig in voelen. Daarnaast is het voor de buitenwereld zinvol om te accepteren dat iemand het mogelijk prettig vindt in een huis te leven met bijvoorbeeld een verzameling aan meegebrachte spullen. Dit in plaats van een huis conform de ‘norm’ en de ‘trends’ in te richten. Als het al niet creatief is, dan zouden we toch als multicultureel land daar eigenlijk alleen maar positief over moeten zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Meubelen en accessoires uit verre landen in huis"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-04-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!