InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Onderhoud houten vloer

Onderhoud houten vloer

Onderhoud houten vloer Een houten vloer kan heel fraai zijn maar is onderhoudsarm en niet onderhoudsvrij. Hoe ga je met een houten vloer in onderhoud om? Enkele aandachtspunten.

Vloer afgewerkt met olie of lak?

Er is een duidelijk verschil tussen de vloeren die met olie of lak afgewerkt zijn. Zit er een laklaag overheen dan is de stofzuiger, de wisser en zo nu en dan een speciale reiniger (die een filmlaag achterlaat) toereikend. Eens in de zoveel jaar moet er wel een nieuwe laklaag overheen. Om kleine beschadigingen te camoufleren zijn er polijstmiddelen op de markt. Dit is wel zo handig, want een lakvloer kan je niet plaatselijk bijwerken.

Bedenk dat je krassen en putjes van bijvoorbeeld stoelen eenvoudig kunt voorkomen door er goede plakviltjes onder te doen. Deze moeten goed bevestigd worden om verschuiven en gedoe met lijmresten te voorkomen. In dit soort beschermende plakviltjes zit veel kwaliteitsverschil.

De vloer die met een olie bewerkt is heeft zeker het eerste jaar meer onderhoud nodig. Er zijn bepaalde zeepsoorten die een met olie bewerkte vloer reinigen. Gedurende de loop van het eerste jaar moet de vloer meerdere keren met de olie bewerkt worden. Er ontstaat langzaam een punt van verzadiging. In tegenstelling tot de gelakte vloer, kan een met olie bewerkte vloer wel op bepaalde stukken gerepareerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan loopstukken die wat kaal of schraal ogen.

Weetjes

  • Goed onderhouden en enkele malen mag een houten vloer opgeschuurd en bewerkt worden. Dat wil dus zeggen dat een houten vloer een leven lang mee kan gaan.
  • Het is een fabeltje dat er in een nieuwbouw woning niet meteen een houten vloer gelegd zou kunnen worden. De woningen zijn vooraf lang geventileerd. Let wel op de betonnen ondervloer, die moet niet zeer recentelijk zijn aangebracht (komt er nog vocht uit).
  • De dikte van een massieve vloer is meestaal tussen de 1,5 tot 3 cm, tel daar dan vervolgens de ondervloer van enkele minimeters tot een centimeter bij op.
  • Een verlijmde vloer klinkt wat massiever dan een zwevende vloer. Een zwevende vloer daarentegen is geluidsarmer.
  • Geknoeid eten of drinken moet met een licht vochtige doek afgedaan worden. Laat het niet te lang liggen.
  • Los van het reguliere stofzuigen is het goed alert te zijn op bijvoorbeeld binnen gelopen steentjes. Deze dragen vaak bij aan diepe krassen in de vloer.
  • Een nieuwe vloer kan je oud laten lijken. Er zijn bedrijven in gespecialiseerd die nieuwe vloeren dusdanig behandelen (trommelen of roken) dat ze, zodra ze gelegd zijn, een oude uitstraling hebben.
  • Doe goed en neem een houten vloer met FSC-keurmerk.

Tenslotte

Bij het juiste onderhoud is een houten vloer dus goed voor een levenlang woonplezier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Laminaat of parket? Drie argumentenLaminaat of parket is een lastige keuze. Een vloer is namelijk een van de meest bepalende factoren van je interieur. Vee…
Verschil tussen parket en laminaatIn dit artikel leest u over het verschil tussen laminaat en parket. Veel mensen hebben laminaat of parket op de vloer li…
Wat kost een houten vloer?Bij het kiezen van een nieuwe vloer gaan veel mensen voor een houten vloer. Het heeft namelijk een warme uitstraling en…
Parket of houten vloer kopenParket of houten vloer kopenParket en houten vloer kennen een toenemende populariteit. En niet voor niks: houten vloeren hebben een warme uitstralin…
Parketlak voor alle houten vloeren en parketvloerenParketlak is een product dat is bedoeld om houten vloeren en parketvloeren een beschermende laag te geven en voor een mo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Onderhoud houten vloer"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-04-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!