InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een appartement aan de kust inrichten

Een appartement aan de kust inrichten

Een appartement aan de kust inrichten Een tweede verblijf of vakantie-appartement aan de kust vraagt een andere inrichting dan een huis voor permanente bewoning. Hoe richt je je vakantieverblijf aan zee zo mooi en praktisch mogelijk in? Wie een vakantieverblijf of appartement aan de kust koopt, zorgt best voor een aangepaste inrichting. Het appartement of huisje moet geschikt zijn om er de perfecte vakantie door te brengen, moet rust bieden en mag vooral niet teveel onderhoud vragen.

Onderhoud

Koop je een appartement aan zee, dan hou je bij de inrichting best rekening met het gebruiksgemak en de onderhoudsvriendelijkheid van het meubilair, de vloer en de keuken. Kies voor laminaat of vloer, dat is makkelijk te onderhouden met een dweil of stofzuiger. Vast tapijt is een dooddoener aan de kust: je brengt altijd zand binnen in het appartement, dat vervolgens in het tapijt gaat zitten en moeilijk terug opgeruimd kan worden.

Zorg ook voor onderhoudsvriendelijke meubelen. Het is niet de bedoeling dat je bij aankomst en vertrek telkens een hele dag moet lopen schoonmaken, je bent nu eenmaal op vakantie!

Het is handig om meubilair te kopen dat je zelf nog moet monteren: meestal kan je de dozen via de traphal of lift naar je appartement brengen en hoef je geen verhuisfirma in te schakelen.

Vakantiesfeer en rust

Een vakantie-appartement moet een aangenaam en zomers gevoel opwekken, en moet vooral ook rust brengen. Kies voor een eenvoudige inrichting zonder teveel tierlantijntjes! Lichte kleuren zorgen voor een helder en luchtig gevoel. De decoratie van het appartement kan je aanpassen aan de omgeving: met schelpen of zee-gerelateerde accessoires geef je je appartement een extra zomerse touch!

Hou het simpel

Het is belangrijk om rekening te houden met de grootte van je appartement als je meubelen gaat kiezen. Kies voor eenvoudige en kleinere meubelen dan je thuis zou doen, je hebt immers meestal niet de beschikking over een grote bewoonbare oppervlakte. Grote, bombastische of opvallende meubelen doen de ruimte vaak kleiner lijken en kunnen een benauwd gevoel geven. Probeer ook je meubelen en inrichting in één stijl te kiezen. Het is not done om je appartement vol te zetten met 'restjes' die helemaal niet bij elkaar passen.

Budgetvriendelijk

Aangezien je wellicht enkel weekends en vakantieperiodes zal doorbrengen in je appartement aan de kust, kan het volstaan om met budgetvriendelijke meubelen te werken. Meubelgigant Ikea heeft bijvoorbeeld een mooi aanbod kleine, lichte en vooral goedkope meubelen die prima geschikt kunnen zijn voor je vakantiestekje.

Ook als je je appartement wil verhuren in de periodes dat je zelf niet komt, kan het interessant zijn om met een iets goedkopere inrichting te werken. Huurders zijn immers meestal niet zo voorzichtig met de spullen van iemand anders, en een ongelukje is snel gebeurd.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een appartement aan de kust inrichten"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!