InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Spaarlampen besparen alleen in juli en augustus energie

Spaarlampen besparen alleen in juli en augustus energie

Spaarlampen besparen alleen in juli en augustus energie Besparen op het elektriciteitsverbruik in de woonvertrekken, als de kachel aan is (september t/m mei) heeft veel minder nut dan wordt gesuggereerd. Omdat bij alle elektrische apparaten de elektrische energie voor een groot deel wordt omgezet in warmte en dat kunnen we in het stookseizoen en tijdens kille zomeravonden juist goed gebruiken. We kunnen daardoor de verwarming vaak uitlaten. Dat betekent dat de besparingsommetjes die ons worden voorgespiegeld de halve waarheid vertellen.

Eenzijdige voorlichting

Als het gaat om het voorrekenen van de voordelen van o.a. spaarlampen t.o.v. gloeilampen zijn overheid en industrie nogal eenzijdig. Er wordt uitgegaan van ideale omstandigheden en situaties die in de praktijk bijna niet voorkomen. Nadelen van de kwik bevattende spaarlampen worden ook niet genoemd.

Verlichting

warmteproductie gloeilamp

Op grote schaal wordt ons voorgehouden dat we onze gloeilampen uit oogpunt van energiezuinigheid moeten vervangen door spaarlampen. De argumentatie is dat een gloeilamp maximaal 10% van de toegevoerde energie omzet in licht en dus 90% “verloren” gaat in de vorm van warmte.

warmteproductie spaarlamp

Een spaarlamp daarentegen zet liefst 40% om in licht en dus maar 60% in warmte.

zolang we warmte nodig hebben is er geen sprake van verlies

Maar als die gloeilamp van september t/m mei in onze kamer brandt maakt het natuurlijk helemaal niet uit dat 90% van de energie wordt omgezet in warmte, omdat we daardoor minder gas voor verwarming gaan verstoken. Weliswaar is elektrische stroom een iets duurdere energievorm dan aardgas, maar daar staat tegenover dat van het aardgas voor onze CV-installatie hooguit 90% wordt omgezet in warmte en 10% onze schoorsteen uitgaat of via leidingverliezen verloren gaat.

behoefte aan licht valt vrijwel altijd samen met behoefte aan warmte

Als we ook nog eens in gedachten nemen, dat we ’s-winters veel meer licht gebruiken dan zomers, kun men de vraag stellen of het nog zin heeft in de huiskamer en overige woonvertrekken, dergelijk ongezellige spaarlampen te plaatsen.

spaarlamp alleen nuttig in onverwarmde vertrekken

De enige plaats waar een spaarlamp nut heeft is in de buitenlantaarn of als nachtverlichting binnenshuis.

spaarlampen bevatten kwik

Spaarlampen bevatten bovendien een hoeveelheid giftig kwik. Om die reden mogen kapotte spaarlampen niet in de vuilnisbak worden gegooid, maar dienen ze als chemisch afval te worden ingeleverd. Maar of dat in de praktijk daadwerkelijk gebeurt valt te betwijfelen.

Koelkast, elektrische oven, TV

Ook bij deze apparaten geldt dat het stroomverbruik niet zo’n grote verliespost is als het lijkt, zolang de opgewekte warmte (deels) ten goede komt aan de omgeving en de CV-ketel daardoor minder warmte hoeft te produceren.

Elektrische wasdroger

Een wasdroger met buitenafvoer is zonder enige twijfel natuurlijk een echte energieverspiller omdat vrijwel alle warmte naar buiten toe wordt afgevoerd en derhalve volledig verloren gaat. Stoppen dus met die energie verspillende drogers en voortaan weer de was op de drooglijn hangen. Zeker als u over een zolder beschikt. Het gemiddeld elektriciteitsverbruik van een wasdroger is per jaar 600 Kwh. Voor die hoeveelheid te besparen stroom kunt u voortaan gratis uw hele woonkamer royaal verlichten met gezellige gloeilampen.

Conclusie

Energie besparen door middel van een een zuiniger elektriciteitsverbruik is natuurlijk nooit verkeerd. Maar het voordeel is vaak minder groot als wordt gesuggereerd zolang de "verspilde" energie ten goede komt aan de verwarming van ons huis en daarmee aardgas wordt uitgespaard. Echt energie besparen door een zuiniger elektriciteitsverbruik is vooral zinnig als er niet gestookt hoeft te worden, en daar waar nooit gestookt wordt, zoals buitenverlichting, zolder e.d.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De spaarlamp: bespaar op je energieverbruikDe spaarlamp: bespaar op je energieverbruikVeel mensen staan negatief tegenover de spaarlamp, het zou ongezellig licht geven en duur in de aanschaf zijn. De spaarl…
Spaarlampen onder vuurSpaarlampen liggen al een tijd onder vuur. Met de afschaffing van de gloeilamp krijgen de tegenstanders van de spaarlamp…
Pas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijkPas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijkSpaarlampen zijn er inmiddels in alle vormen en maten en noodgedwongen zijn wij er aan gewend geraakt omdat er immers ge…
Zijn gebroken spaarlampen gevaarlijk?Zijn gebroken spaarlampen gevaarlijk?Spaarlampen bevatten kwik en zoals algemeen geweten is kwik gevaarlijk voor de gezondheid. Moeten we daarom panikeren al…
Alles over spaarlampenAlles over spaarlampenDe spaarlamp is een vrij recente ontwikkeling. Feitelijk zijn spaarlampen een mini-uitvoering van de TL-buis. Een spaarl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaarlampen besparen alleen in juli en augustus energie"

Reacties

Jules, 09-01-2014 11:53 #5
Harmen: U geeft aan een mens met gezond verstand stookt niet om elektriciteit.

Misschien moet u eens uit uw kamer stappen en om u heen kijken wat er daadwerkelijk speelt in de wereld. Met uw antwoord geeft u eigenlijk aan dus u geen niet in staat bent verder te kijken dan uw neus lang is, terwijl u naar anderen wijst.
TVB: (1) U weet dat gas een fossiele brandstof is en elektriciteit. (2) kosten elektrisch stoken = duurder en minder efficiënt, daar heeft u (voorlopig) gelijk in.
(3) echter, wat u niet wil horen is dat elektrisch stoken ondersteund kan worden middels zonnepanelen en/of andere groene energie. (4) u bent zeker niet bekend met het basisprincipe van IR-verwarming neem ik aan? Reactie infoteur, 10-01-2014
Bedankt voor uw reactie, wat bedoelt u met IR-verwarming?

Harmen, 02-10-2011 01:09 #4
Verwarmen met elektriciteit is op het moment van schrijven bijna vier keer zo duur als het verwarmen met gas. De uitstoot van CO2 en het energieverbruik ligt een factor drie hoger.
Afgezien van verwarmen met een goed gedimensioneerde en geïnstalleerde warmtepomp, wil een mens met gezond verstand niet verwarmen met elektriciteit.

Anton Boonstra, 13-08-2009 13:40 #3
Ook ik begrijp uw kant. Alleen vind dat een artikel, wat veel mensen kunnen lezen, niet een te eenzijdig beeld moet geven. Je krijgt bijna het idee: "laat je TV ook maar aan staan als je er niet bent, want alle warmte is toch wel bruikbaar". Ik probeer alleen uit te leggen dat elektrische verwarming ten eerste (veel) minder efficient is en ten tweede soms ook niet gewenst. Het beeld van spaarlampen wordt misschien door industrie en overheid iets te rooskleurig voorgesteld, maar het blijft energiebesparend om spaarlampen toe te passen.

Weer wil ik echter een paar opmerkingen geven over uw reactie. Een gemiddelde gasgestookte energiecentrale heeft een rendement van zo'n 40%, de meest moderne STEG eenheden misschien 5-10% meer. Transportverliezen zijn in de orde van zo'n 5%. Totaal rendement van een energiecentrale is dus zo'n 35-40% en geen 65%.

Warmteverliezen van de CV leidingen (die vaak zijn geïsoleerd) zijn binnenshuis en gaan dus niet verloren. Ze komen misschien alleen niet voor de volle 100% op de juiste plaats in huis. Transportverliezen van elektriciteit zijn wel in de buitenlucht en dus verloren energie.

Robbie (infoteur), 13-08-2009 07:47 #2
Geachte heer Boonstra,
Bedankt voor uw reactie. Logisch dat u het een beetje zwart-wit stelt omdat ik dat in mijn artikel ten voordele van de GLOEIlamp ook heb gedaan. Toch een paar opmerkingen: Uw situatie thuis is toch wel uitzonderlijk gunstig. Gemiddeld ligt dat m.i. wat ongunstiger. U vergeet ook de warmteverliezen in de leidingen van ketel naar radiatoren in woonkamer.
Al met al denk ik dat het gemiddelde installatierendement van een installatie met HR-ketel hooguit 85% is t.ov. 65% van een elektriciteitscentrale. Maar waar het in mijn artikel vooral over gaat is, dat de warmte van gloeilampen in het grootste deel van een jaar geen weggegooide warmte is ( dus geen verlies) en de overheid daarover zwijgt.

Anton Boonstra, 12-08-2009 10:24 #1
Er kunnen heel wat kanttekeningen bij dit artikel worden geplaatst, wat ik ook niet zal nalaten te doen.

1. Verwarmen met elektriciteit is zeer inefficient. Tijdens elektriciteitsproductie én transport gaat 65% verloren! Dus je hebt 35% efficientie i.p.v. 95% bij een CV ketel (een moderne ketel kan wel tot 98% halen als je de aanvoertemperatuur lager zet)
2. Kille zomeravonden? Een huis is overdag zoveel opgewarmd door zoninstraling, dat deze tijdens de avond echt niet zoveel afkoelt. Zelfs met slechte isolatie heeft de massa van het huis nog zoveel warmte in zich, dat het die paar uurtjes?s avonds nog wel warm genoeg blijft.
3. Als je koeling in huis hebt (mobiele airco units) moeten deze zomers juist harder werken als je gloeilampen gebruikt. Dus naast het hoger energieverbruik van de lampen heb je ook nog hoger energieverbruik van de koeling (dubbelop!)
4. Huizen worden steeds beter geisoleerd en hebben steeds minder warmte nodig. Overbodige interne warmtelast moet je zien te vermijden.
5. Als ik naar mijn eigen gasverbruik kijk (huis uit 2001), zie ik dat in april het gasverbruik enorm veel lager ligt dan in maart en vrijwel alleen wordt gebruikt voor koken, afwassen en douchen. De periode dat je geen/zeer weinig warmte nodig hebt is dus niet 3 maanden, maar eerder 6 maanden (april t/m september)
6. Spaarlampen hebben niet alleen een lager verbruik maar gaan ook veel langer mee.
7. Bij het opwekken van energie door een energiecentrale komt ook kwik vrij, wel vele malen meer dan in een spaarlamp zit.

Uiteraard is veel meer te besparen met bijvoorbeeld sluipverbruikers uitzetten, maar ik zou het niet nalaten om spaarlampen te gebruiken die tegenwoordig echt wel sfeervol licht kunnen produceren. Reactie infoteur, 13-08-2009
Correctie:
Bedankt voor uw reactie. Logisch dat u het een beetje zwart-wit stelt omdat ik dat in mijn artikel ten voordele van de GLOEIlamp ook heb gedaan. Toch een paar opmerkingen:

Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Energie besparen
Reacties: 5
Schrijf mee!