InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > De spaarlamp: bespaar op je energieverbruik

De spaarlamp: bespaar op je energieverbruik

De spaarlamp: bespaar op je energieverbruik Veel mensen staan negatief tegenover de spaarlamp, het zou ongezellig licht geven en duur in de aanschaf zijn. De spaarlamp heeft nu veel varianten en kan aardig wat geld besparen.

Gloeilampen

We zijn vanaf de intrede van de gloeilamp gewend aan dat leuke gezellige peertje boven de tafel. De gloeilamp is in 1854 uitgevonden door Heinrich Göbel uit Duitsland. Edison werd er later beroemd mee, maar was niet de eerste uitvinder.

Spaarlampen

De spaarlamp werd voor het eerst ontwikkeld in de 70'er jaren, maar pas in de 80'er jaren kwam deze in de verkoop. De eerste spaarlampen waren heel duur en helemaal niet zo energiezuining. Inmiddels is er veel verbeterd, spaarlampen zijn nu 4 maal zuiniger, dan wanneer deze zijn intrede deed.

Licht

De eerste spaarlampen waren niet populair, dit vanwege het kille licht dat ze gaven en er was maar één vorm verkrijgbaar. Tegenwoordig echter zijn de spaarlampen verkrijgbaar in meerdere soorten. Ook zijn er nu spaarlampen die zacht, warm licht verspreiden. Bij het kopen van een armatuur moet je er wel op letten dat deze geschikt is voor een spaarlamp.

Energieverbruik

Het energieverbruik van de spaarlamp ligt aanmerkelijk lager dan die van de gloeilamp, dit is niet alleen aantrekkelijk voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. In aanschaf is een spaarlamp veel duurder dan een gloeilamp, maar het geringe energieverbruik levert een flinke besparing op. Het geringere energieverbruik komt o.a. doordat de spaarlampen een lager wattage hebben. Hieronder een overzicht:

Gloeilamp

  • 25 watt
  • 40 watt
  • 60 watt
  • 75 watt
  • 100 watt
  • 125 watt

Spaarlamp

  • 6 watt
  • 9-11 watt
  • 15 watt
  • 18-20 watt
  • 25 watt
  • 30 watt

Verder heeft een spaarlamp veel meer branduren dan een gloeilamp. Het aantal branduren kan wel per merk verschillen, de betere merken hebben in de regel veel meer branduren, tot wel 15.000 uur. Er zijn zelfs spaarlampen die uitgerust zijn met een chip, waardoor je kunt nagaan hoeveel branduren de lamp heeft gebrand. Als de lamp dan na korte tijd kapot is gegaan, dan kun je de chip laten aflezen. Als aangetoond kan worden dat de lamp te weinig uren heeft gebrand, geeft dat recht op een nieuwe spaarlamp.

Chemisch afval

Wanneer de spaarlamp kapot is, kunt u deze niet gewoon in de vuilnisbak gooien. De spaarlamp hoort bij chemisch afval en deze moet u inleveren bij een inzamelpunt voor chemisch afval.

Waarom overgaan op spaarlampen?

  • Het is beter voor het milieu
  • Al is de spaarlamp in aanschaf vele malen duurder dan de gloeilamp, het aankoopbedrag heeft u per lamp binnen één jaar terugverdiend.
  • Het excuus van het ongezellige licht is niet meer te gebruiken. Er zijn nu spaarlampen die wel gezellig, warm licht geven.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Als je in huis minder energie wil verbruiken, dan zijn spaarlampen een van de aangewezen middelen. Spaarlampen gaan lang…
Soorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingSoorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingIedereen heeft nood aan licht, eender waar, eender wanneer. Als het natuurlijke daglicht weggenomen wordt is er nood aan…
Spaarlampen onder vuurSpaarlampen liggen al een tijd onder vuur. Met de afschaffing van de gloeilamp krijgen de tegenstanders van de spaarlamp…
Alles over spaarlampenAlles over spaarlampenDe spaarlamp is een vrij recente ontwikkeling. Feitelijk zijn spaarlampen een mini-uitvoering van de TL-buis. Een spaarl…
Pas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijkPas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijkSpaarlampen zijn er inmiddels in alle vormen en maten en noodgedwongen zijn wij er aan gewend geraakt omdat er immers ge…

Reageer op het artikel "De spaarlamp: bespaar op je energieverbruik"

Reactie

Anita, 07-05-2013 15:54 #1
Besparen met energielampen precies alle kleine beetjes helpen, toch? Langer in de tuin zitten zomers helpt ook waarom niet profiteren van langer licht, want binnen is het altijd donkerder. Alles in je huis potdicht doen is zowiezo niet gezond en het maakt ook donker. Kortom eenvoudige tips voor een energiezuinig en gezonder leven. Wat langer de gordijnen open. Gezellig samen in 1 ruimte vertoeven (minder lampen verbruik). Vroeger naar bed gaan en 's morgens vroeg en gezond weer op. Zijn de kleine dingen die het doen :-)

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 05-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 1
Schrijf mee!