InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?

Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?

Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ? Het is bewezen dat vloerverwarming in veel situaties de meest ideale vorm van verwarmen is. Hoewel vloerverwarming op elektriciteit over het algemeen duurder in gebruik is dan vloerverwarming die op de CV-ketel is aangesloten, zijn er toch situaties dat elektrische vloerverwarming de voorkeur heeft. Op de foto een voorbeeld van vloerverwarming via kunststof verwarmingsleidingen, (aangesloten op de CV-ketel). Over deze buizen wordt nog het cement gestort. Indien uitgehard volgt de vloerbedekking, bijvoorbeeld plavuizen.

Warme voeten comfortabel en kostenbesparend

Niets is zo comfortabel als warme voeten. Als de rest van je lichaam warm is, maar je wel koude voeten hebt voelt het niet prettig. Zodra je echter warme voeten hebt kan de kamerthermostaat zelfs een graadje lager. En dat betekent ook een belangrijke besparing op de stookkosten.

De voordelen van vloerverwarming

  • reeds bij een kamertemperatuur van 19 tot 20 graden een zeer comfortabele gevoelswarmte
  • met vloerverwarming kan je daarom tussen de 10 tot 15 % op je energierekening besparen bij een aangenaam klimaat
  • het systeem is onzichtbaar en daarmee ook uit esthetisch oogpunt een aanwinst
  • gezonder en hygiënischer dan andere verwarmingssystemen, want mensen met allergieproblemen of astma-aandoeningen voelen zich aanmerkelijk beter in een ruimte die verwarmd wordt door vloerverwarming
  • de verwarming voelt erg aangenaam door de gelijkmatige warmtespreiding
  • ruimtebesparing wegens het ontbreken van radiatoren

Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit

Er bestaan in hoofdzaak twee verschillende systemen:

Elektrische vloerverwarming

Een vorm van vloerverwarming die steeds meer in opkomst is. Je kunt het gebruiken als hoofdverwarming of als bijverwarming. En ook is het handig als alleen in de badkamer vloerverwarming moet komen (zie onder). Het is verkrijgbaar in uitrolbare matten en folie. Soms dient de elektriciteitsvoorziening te worden aangepast, bijvoorbeeld door het plaatsen van een extra groep in de meterkast.

Warmwater vloerverwarming

Dat is een installatie met een kunststofbuizensysteem en een verdeler, die aangesloten worden op de CV- ketel. De CV-ketel verwarmt het CV-water dat door de kunstofleidingen wordt gevoerd. De vloer zelf functioneert als het ware als een radiator.

Voor- en nadelen van elektriciteit t.o.v. gas

Elektriciteit is een duurdere energiebron dan gas. Stel dat we onze woning volledig met elektriciteit gaan verwarmen dan zouden we, ongeacht het type van de elektrische verwarming, minstens drie maal zo veel geld kwijt zijn dan centrale verwarming via een zuinige gasgestookte HR-ketel. Als het om vloerverwarming gaat voor een volledig woonvertrek, geldt deze rekensom ook. Maar betreft het een relatief klein vloeroppervlak, zoals een badkamer, dan gelden er andere maatstaven die de keuze van elektrische vloerverwarming toch aantrekkelijk maken.

Elektrische vloerverwarming in de badkamer

Het nadeel van vloerverwarming, en in het bijzonder van vloerverwarming via de CV-ketel, is dat de opwarmtijd voor de vloer nogal lang is. Een uur wachten voordat het warm is maakt natuurlijk niet uit voor de woonkamer, aangezien we daar de verwarming vaak toch geruime tijd achtereen gebruiken. Bovendien kunnen we desgewenst via de klokthermostaat zorgen dat het toch tijdig warm is in de kamer. Bij een badkamer, die relatief kort en ook vaak onregelmatig wordt gebruikt, ligt dat natuurlijk anders. Stel dat we ís-ochtends alleen gebruik maken van de badkamer, en daarna ons huis verlaten, dan is het natuurlijk verspilling om uitsluitend ter wille van een warme badkamervloer de gehele verwarmingsinstallatie via de thermostaat in de woonkamer een uur van te voren op te starten. In zo'n situatie is het inderdaad kostenbesparend en efficiënter om via een simpele elektriciteitsschakelaar of tijdklok uitsluitend de vloerverwarming van de badkamer een half uur van te voren in werking te zetten. Die onafhankelijkheid t.o.v. de CV-ketel kan natuurlijk 24 uur per etmaal en 365 dagen per jaar een voordeel zijn.

Niet alleen stenen vloeren

Kan vloerverwarming ook onder houten vloeren, parket en laminaat worden toegepast? Ja, dat kan indien er rekening mee wordt gehouden dat de vloer niet te warm wordt en dat de vloer constant op temperatuur blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soortenVloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soortenVloerverwarming leggen kan een goede manier zijn om je huis beter te isoleren. Dankzij een degelijke isolatie van je vlo…
Vloerverwarming, huis verwarmen en koelenVloerverwarming, huis verwarmen en koelenTegen koude voeten is vloerverwarming in huis comfortabel. Wat je moet weten over vloerverwarming voordat je vloerverwar…
Aanleggen van vloerverwarmingAanleggen van vloerverwarmingHet hoeft niet heel duur te zijn om vloerverwarming aan te leggen in huis, bijvoorbeeld in de woonkamer of badkamer. De…
Vloerverwarming aanleggen, keuze uit diverse soortenHet aanleggen van vloerverwarming kan op verschillende manieren. Vloerverwarming bestaat uit de varianten hoofdverwarmin…
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?"

Reacties

Bodewes, 16-10-2017 11:22 #2
Sinds 3 jaar heb ik vloerverwarming via een gas cv ketel. Is dit t.z.t. om te bouwen op een elektrisch systeem, of moet dan mijn gehele vloer met keramische tegels weer open om een nieuw systeem te plaatsen.

Dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 16-10-2017
Beste Bodewes,

Hangt erg van de omstandigheden af. Informeer bijvoorbeeld hier eens. Ze zullen wel willen weten hoe de vloerisolatie is bij uw huidige systeem.
https://www.econo.nl/contactus

V. Berben, 14-11-2014 20:12 #1
Wij hebben recent een appartement gekocht met electrische vloerverwarming met daarop tegels. Graag zouden wij de tegels vervangen door een parketvloer. Kunnen wij de tegels verwijderen zonder de vloerverwarming te beschadigen en hoe moet tewerk gegaan worden?
Met dank Reactie infoteur, 15-11-2014
Durf het u niet te vertellen. Bij CV-vloerverwarming liggen de slangen in de grond, maar hier is sprake van een soort matje, dus inderdaad voorzichtig zijn.

Misschien hier meer info voor u :
http://www.vloerverwarmen.com/

Succes

Infoteur: Robbie
Laatste update: 12-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Warme voeten
Reacties: 2
Schrijf mee!