Verhuizen? Uw inboedelverzekering verhuist mee

Dagelijks vinden er vele verhuizingen plaats. Een wijziging in uw persoonlijke situatie vaak gevolgen voor uw verzekeringen. Welke gevolgen heeft een verhuizing echter op uw inboedelverzekering en hoe zit dit als u gaat samenwonen.

Wat verzekerd de inboedelverzekering

De inboedelverzekering dekt uw particuliere inboedel. Dit zijn de roerende zaken die u in uw bezit heeft, dat wil zeggen zaken die u zo kunt meenemen uit uw woning zonder dat u echte schade aan uw woning toebrengt. U kunt hierbij dus denken aan uw meubels, computerapparatuur en overige elektronica maar ook uw kleding, handdoeken en schilderijen en fietsen. Meer informatie over de inboedelverzekering in het algemeen treft u aan in dit artikel.

De verhuizing en uw verzekering

Bij uw verhuizing zult u uw inboedel zoals hierboven omschreven grotendeels meenemen. Wellicht dat de samenstelling hiervan iets verandert omdat u nieuwe spullen aanschaft en wat oude zaken weggooit maar het blijft uw inboedel. Juist omdat het uw inboedel blijft, waarvoor u in het verleden een contract bent aangegaan met uw verzekeraar om deze te verzekeren, verhuist de inboedelverzekering gewoon mee naar uw nieuwe adres. Conform de polisvoorwaarden is verhuizing geen reden om de polis te beëindigen. Volgens diezelfde voorwaarden bent u wel verplicht uw adreswijziging door te geven aan uw verzekeraar. Doet u dit niet dan kunnen er problemen ontstaan als u onverhoopt toch schade oploopt.

De verzekerde som aanpassen

Doordat er bij verhuizing vaak wat wijzigingen in de samenstelling van uw inboedelverzekering zijn is het verstandig de verzekerde som van uw inboedelverzekering te controleren en na te gaan of deze nog wel toereikend is. Indien u de verzekerde som van uw inboedelverzekering eerder bepaalde aan de hand van een inboedelwaardemeter dan zult u hiervan een nieuwe moeten invullen. Indien uw nieuwe woning een huurwoning is zal alles wat aan deze woning zit zijn verzekerd op de opstalverzekering. Indien u echter wijzigingen aanbrengt aan de woning zoals bijvoorbeeld een nieuwe keuken of een niet verhuisbare houten vloer, dan is dit voor uw risico. Deze kosten kunt u meeverzekeren op uw inboedelverzekering als huurdersbelang.

Samenwonen

Indien twee mensen gaan samenwonen zullen zij hoogstwaarschijnlijk beide een eigen inboedelverzekering hebben. Het is niet verstandig twee aparte inboedelverzekeringen aan te houden, immers in het geval van schade zal per beschadigd item moeten worden nagegaan onder welke verzekering dit valt. Dit kan behoorlijk wat gesteggel opleveren. In dit geval zal dus moeten worden gekozen voor een verzekering van een van beide samenwoners die door blijft lopen. De regeling onder verzekeraars hiervoor is dat de verzekering welke het eerste gesloten werd zal blijven voortbestaan en dat de verzekeraar van de laastgesloten verzekering deze verzekering zal beëindigen met restitutie van de nog onverdiende premie. De oudste verzekering gaat dus voor, welke verzekering de oudste is kunt u opmaken uit de polisbladen van beide verzekeringen waarop de ingangsdatum is vermeldt. Uiteraard zal in dit geval ook goed moeten worden gekeken naar de verzekerde som van de verzekering die blijft voortbestaan, toen de verzekering werd gesloten werd de verzekerde som afgestemd op een persoon terwijl er na het samenwonen toch een aantal spullen bij zullen komen van de samenwonende partij.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen? Uw inboedelverzekering verhuist mee"

Reactie

Wissink, 19-09-2011 14:32 #1
Is mijn inboedel verzekerd tijdens de verhuizing als ik met mijn vrienden verhuis of moet ik daar extra tegen verzekeren voor het geval ze iets laten vallen.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: Oktober 2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!