InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Vocht in de woning

Vocht in de woning

Het is weer de tijd van het jaar dat in niet goed geïsoleerde en geventileerde woningen het vocht op plaatsen gaat zitten en blijft zitten waar je het niet wil hebben. De woning beter isoleren is een must, maar niet voor iedereen direct haalbaar in optimale vorm. Ook daar hangt immers een kostenplaatje aan en een huurwoning die niet goed onderhouden wordt door de huurbaas levert al snel een probleem of de koopwoning moet onder handen genomen worden, maar de financiën ontbreken even.

Isoleren en ventileren

Een gemiddelde woning met bewoners, huisdieren en wat planten levert al snel zo’n 10 tot 11 liter vocht per dag. Dit staat nog los van douchen, soppen van de woning en het binnen drogen van de was.
Goed isoleren van de woning scheelt, naast mogelijk gezondheidsproblemen, in ieder geval veel geld. Het gaat wel samen het ventileren, anders neemt het vocht in huis teveel toe en hopen schadelijke stoffen op in de woning. En dat kan dan weer gezondheidsproblemen opleveren.
Isoleren kost, zoals gezegd veel geld, maar oude niet goed geïsoleerde woningen die om een of andere reden niet goed geïsoleerd worden, kunnen met wat eenvoudiger middelen wel op weg geholpen worden. Te denken valt aan de gordijnen s avonds dicht zeker bij enkel glas, kieren tussen dorpels en deuren of ramen met een leuke stoffenrol afdekken, tussendeuren goed sluiten, na het luchten de temperatuur weer normaal op laten komen en niet vol de teller omhoog.

Mogelijkheden zonder veel kosten

Er zijn best veel mogelijkheden om het vocht in de woning te voorkomen. Naast het grootschalig verbouwen van de woning zijn er nog wel andere mogelijkheden.
  • Ventileren via open ventilatierooster (evt. standaard bovenaan in het raam verwerkt) of zet een klein raampje open (sommige ramen hebben een “kier-stand”, deze is ideaal voor ventileren.
  • Elke dag even (kwartier tot half uur) de deur open, maar vergeet op dat moment niet de verwarming even omlaag te zetten!
  • Tijdens het douchen of andere activiteiten die veel vocht produceren even extra ventileren middels bijvoorbeeld een open raam.
  • “Vochtvreters” zijn apparaten die in de woning geplaatst kunnen worden en vocht onttrekken aan de te vochtige woning. Wel regelmatig schoonmaken en naar de stand kijken (niet te veel vocht onttrekken dus, ideale luchtvochtigheid ligt tussen 40 en 60 procent).

Gezondheid

Een te vochtig huis voelt vaak kil aan en het ruikt er muf, maar erger nog het is niet goed voor de gezondheid. Het verwarmen van de vochtige woning vergt veel energie en dus geld.

Mogelijke klachten die gerelateerd kunnen zijn aan slecht isolatie en ventilatie:
  • luchtwegproblemen
  • allergie huismijt of schimmel (huismijt is vaak erfelijk bepaald maar kan gestimuleerd worden)
  • hoofdpijn en vermoeidheid (ophoping schadelijke stoffen)

Zijn er al vochtproblemen?

Zodra er lekkages getraceerd zijn altijd direct laten maken (zelf of via verhuurder), dit voorkomt problemen als materiaalrot.
Als vocht niet uit de woning te krijgen is kan de gemeente Bouw- en Woningtoezicht laten komen of de GGD in schakelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Teveel vocht in de woningTeveel vocht in de woningDe nieuwe woningen worden steeds beter geïsoleerd, maar dit voorkomt niet dat er soms toch nog een teveel aan vocht in h…
Kruipruimte isolerenEr zijn een heleboel redenen om uw kruipruimte te laten isoleren. Één van de belangrijkste redenen is om van het vocht i…
Vochtig huis en de gezondheidVochtig huis en de gezondheidMensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. H…
Voordelen en nadelen spouwmuurisolatieVoordelen en nadelen spouwmuurisolatieEr zijn steeds meer mensen die nadenken over het isoleren van hun spouwmuur. Velen twijfelen vanwege verhalen over vocht…
Vocht in uw woning, een gevaar voor uw gezondheidVocht in de woning ontstaat o.a. door aanwezigheid van mensen, planten en dieren en door koken en wassen. Hierdoor kunne…

Reageer op het artikel "Vocht in de woning"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!