InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Hoe haal ik het meeste rendement uit mijn zonnepanelen?

Hoe haal ik het meeste rendement uit mijn zonnepanelen?

Hoe haal ik het meeste rendement uit mijn zonnepanelen? Zonnepanelen werken het best als ze op een bepaalde manier geplaatst worden. Hierbij moet rekening gehouden worden met de stand van de zon en de hoek waarin de zonnepanelen geplaatst worden. Hiernaast dienen de panelen om een bepaalde periode schoon gemaakt te worden om het systeem optimaal te kunnen gebruiken. Onder welke hoek moet ik mijn zonnepanelen plaatsen?

Windrichtingen

De windrichting waarin de zonnepanelen staan kunnen worden bepaald door de draaiing van de verticale as. Hierbij dient er rekening gehouden worden met de richting waarbij de zon zich aan de hemel verplaatst. De ideale hellingshoek is afhankelijk van de windrichting van de zonnepanelen.

Hellingshoek

Wanneer de windrichting niet duidelijk is dienen de panelen met een hellingshoek van 36 graden geplaatst te worden. De optimale hoek zit echter meestal ergens tussen de 15 en 55 graden. Dit zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk zonlicht verzameld kan worden. Wanneer je een plat dak hebt is het mogelijk om gebruik te maken van stellages die de zonnepanelen op de juiste manier op hun plek houden. Personen die in het buitenland wonen worden aangeraden om te achterhalen wat in het desbetreffende land de optimale hellingshoek is. Dit verschil is afhankelijk van hoe ver je van de evenaar vandaan woont. Hoe dichter je bij de evenaar woont hoe platter de zonnepanelen geplaatst dienen te worden.

Een hulpmiddel om de meest voordelige hoek te bepalen

Er kan gebruik gemaakt worden van een zogenaamde 'instralingsschijf' om exact te weten welke hellingshoek het meeste opbrengt. Een instralingsschijf staat ook bekend als een 'instralingsdiagram'. Dit zijn schematische weergaven van de mogelijke opbrengst per situatie. Hierbij wordt de opbrengst namelijk in combinatie weergegeven met de verschillende windrichtingen en hellingshoeken.

Dynamische zonnepanelen

De zon is gedurende de dag op verschillende plaatsen boven de horizon te zien waardoor vaste zonnepanelen maar een kort moment optimaal gebruikt worden. Dit is slechts het moment waarbij de zon er het meeste op schijnt en hierdoor het rendement het hoogst is. Om ervoor te zorgen dat de zonnepanelen zoveel mogelijk naar de zon gericht staan, heeft men zonnepanelen uitgevonden die met de zon meedraaien. Om de panelen te laten bewegen wordt er gebruik gemaakt van motoren.

Een vervanging van motoren

De motoren die soms gebruikt worden kosten echter energie waardoor een deel van de winst verloren gaat. Onderzoekers hebben in 2011 echter een methode ontwikkeld waardoor de motoren overbodig zijn geworden. Hierbij wordt er onder andere gebruik gemaakt van een zwarte koperen plaat die warmte absorbeert en deze weet vast te houden. Hierdoor is het overbodig geworden om de stelling met de zon mee te laten draaien.

Seizoenen

De seizoenen zijn zeer bepalend voor het rendement. De dagen zijn korter of langer en de stand van de zon verschilt. Dit is zeer bepalend voor de hoeveelheid zonlicht die er op een bepaalde dag in het jaar door de atmosfeer heen gaat. Het is lastig om hier rekening mee te houden. Hiernaast is er een kans dat er bladeren of sneeuw op de panelen terechtkomen. Dit kan er zelfs voor zorgen dat de zonnepanelen tijdelijk niet bruikbaar zijn. Het is aangeraden om hier rekening mee te houden.

Vervuiling

Zonnepanelen werken optimaal wanneer ze schoon zijn. Ze kunnen namelijk vervuild raken door bijvoorbeeld bladeren of uitwerpselen van vogels. Hierdoor dienen de panelen schoongemaakt te worden. Regenbuien zijn namelijk niet altijd sterk genoeg om vervuiling tegen te gaan. Wanneer dit niet gedaan wordt kan de energieopbrengst jaarlijks (op een langzame wijze) zelfs met 10 procent verminderen.

Het meeste rendement wordt in West-Nederland behaald

Volgens metingen heeft West-Nederland het meeste profijt van zonnepanelen. Dit kan oplopen tot een verschil van zo'n 100 kWh per m². Verhoudingsgewijs heeft West-Nederland ongeveer 10% meer rendement per m² dan Oost-Nederland. Het verschil ontstaat door de draaiing van de aarde.

Slijtage na langdurig gebruik

Het vermogen van de panelen vermindert elke jaar voor een klein percentage. De meeste fabrikanten garanderen dat de zonnepanelen na 10 jaar nog minstens 90% opbrengen ten opzichte van het moment van aankoop. Na 25 jaar zou dit 80% zijn. Deze garantie is onderdeel van de zogenaamde 'vermogensgarantie'. Hierin staat voor iedere jaar beschreven wat het minimale rendement moet zijn.
© 2016 - 2019 Island, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen kunnen net zo gemakkelijk op een plat dak als op een schuin dak worden geïnstalleerd. Er zijn verschillende…
Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstZonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstEen zonnepaneel zet zonnekracht om in elektriciteit. Deze elektriciteit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een huishoud…
Zonnepanelen kiezenZonnepanelen kiezenEr verschijnen steeds meer zonnepanelen op daken die naar de zon gericht zijn. Leveranciers van die panelen rekenen ons…
Zonnepanelen; leveranciers van gratis stroomZonnepanelen; leveranciers van gratis stroomEen deel van je eigen energie opwekken. Dat klinkt heel aantrekkelijk. De maandelijkse energierekening hakt er in veel N…
Zonnepanelen voordelen: meer dan goedkope energieZonnepanelen voordelen: meer dan goedkope energieVan zonnepanelen is bekend dat ze energie en daarmee geld in je portemonnee opleveren. Maar er zijn nog veel meer aspect…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://www.geograph.org.uk/photo/2624288 by: David Hawgood
  • http://www.greenem.nl/veelgestelde-vragen-zonnepanelen/
  • http://www.nu.nl/nuzakelijk-overig/2506327/bewegende-zonnepanelen-niet-meer-nodig.html
  • http://www.zonnepanelenophetdak.nl/zonnepanelen-schoonmaken-noodzaak/
  • https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/financieel/zonnepanelen-opbrengst/

Reageer op het artikel "Hoe haal ik het meeste rendement uit mijn zonnepanelen?"

Reactie

May Sijstermans, 09-07-2019 12:09 #1
Ik heb 60 zonnepanelen op mijn dak en nu?
Wat kan ik ermee?
Wie kan mij nu vertellen wat ik verder moet doen om het hoogste rendement eruit te halen?
Zonneboiler elektrisch kachel infra rood.Ik weet het niet.
En wie helpt me nu verder?

Infoteur: Island
Laatste update: 13-11-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!