InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Zonnepanelen kiezen

Zonnepanelen kiezen

Zonnepanelen kiezen Er verschijnen steeds meer zonnepanelen op daken die naar de zon gericht zijn. Leveranciers van die panelen rekenen ons voor wat de opbrengst op korte en vooral op lange termijn is van het laten aanbrengen van zonnepanelen. Maar het eerste probleem bij de aanschaf is het kiezen van een bepaald soort zonnepaneel, want er bestaan verschillende soorten met elk hun eigen voordelen en nadelen.

Zonnepaneel-efficiency

Allereerst is het goed om te weten dat slechts de helft van alle zonlicht de aarde bereikt. De andere helft gaat verloren in de atmosfeer zoals bijvoorbeeld door weerkaatsing op de wolken. Van het zonlicht dat wel op de zonnepanelen valt kan ongeveer tussen de 15 en 20 procent worden omgezet in stroom. Deze zogenaamde zonnepaneel-efficiency is per soort paneel verschillend.

Monokristallijne en polykristallijne zonnepanelen

Panelen met de hoogste zonnepaneel-efficiency zijn monokristallijne zonnepanelen. Een soort met iets mindere efficiency zijn polykristallijne zonnepanelen. Bij polykristallijne zonnepanelen wordt silicium in vloeibare blokken gegoten die daarna in schijven worden gezaagd. Bij het stollen van het silicium worden kristalstructuren gevormd van diverse grootten. Voor monokristallijne zonnepanelen wordt erg zuiver materiaal gebruikt en worden uit het siliciumsmelt staven getrokken welke uit één groot kristal bestaan die in dunne schijven worden gezaagd.

Amorf zonnepanelen

Naast polykristallijne en monokristallijne zonnepanelen bestaan er ook amorf zonnepanelen. Deze zijn goedkoper maar hebben minder rendement. Bij amorf panelen wordt glas of een ander substraatmateriaal gebruikt.

Panelen voor verschillende situaties

Zonnepanelen die gebruikt worden op daken voor het opwekken van elektriciteit kunnen rechtstreeks op een elektriciteitsnetwerk worden aangesloten en zijn daardoor vooral geschikt voor toepassing op woningen en kantoorpanden. Daarnaast bestaan er ook panelen die bestemd zijn voor elektriciteitsvoorziening van caravans, laptops en mobiele telefoons.

Voor aanschaf offertes vergelijken en goed laten informeren

De prijs van zonnepanelen is vooral afhankelijk van het rendement. Hoewel de kosten van de aanschaf van zonnepanelen op den duur terugverdiend kunnen worden is het bij de aanschaf best zinvol om goed overwogen keuzes te maken. Voorafgaand aan de uiteindelijke keuzebepaling is het verstandig om een offerte te vragen aan verschillende leveranciers van zonnepanelen. Zo kan alles wat te maken heeft met de prijzen en de levensduur en de opbrengst van de panelen uitgebreid worden vergeleken. Goede informatie is daarbij ook van groot belang om de juiste panelen te vinden voor een bepaalde situatie en die uiteraard ook passen binnen het budget.

Geen klusjesman maar een vakman

Naast het kiezen van de juiste panelen is het in zee gaan met een goede installateur eveneens zeer belangrijk. Ga daarbij na of het een erkende installateur is en of hij al veel ervaring heeft met het installeren van zonnepanelen. Zo kan iemand die eigenlijk duurder uit is met de aanschaf en installatie toch beter af zijn dan iemand die niet de juiste materialen kiest en wellicht een onervaren klusjesman inschakelt voor de installatie.

Panelen kiezen met keurmerk of certificaat

Raadzaam is ook om panelen te kiezen die goedgekeurd zijn door de Europese Unie die een aantal eisen en voorwaarden heeft gesteld waar zonnepanelen aan dienen te voldoen. In dat geval is er sprake van een zogenaamd keurmerk. Tevens bestaat er een certificaat voor zonnepanelen.

CE keurmerk

Zonnepanelen moeten voorzien zijn van het CE keurmerk om in Nederland verkocht te mogen worden. De letters CE zijn afkortingen van Conformité Européenne en geven aan dat het product in overeenstemming is met de Europese regelgeving. Het CE keurmerk is echter geen kwaliteitsgarantie.

IEC certificaat

Een IEC certificaat geeft de garantie dat de zonnepanelen voldoen aan algemene internationale normen voor de veiligheid van elektrische componenten en apparatuur. Zonnepanelen worden vervaardigd volgens industriestandaard IEC61215 en hebben daarvoor een serie tests doorlopen. De panelen moeten eveneens geschikt zijn voor langdurig gebruik in de buitenlucht en allerlei weersomstandigheden kunnen weerstaan.

Ga uitvoerig te werk

Al met al is het kiezen van zonnepanelen geen karweitje van één telefoontje en zal uitvoerige overweging leiden tot meer tevredenheid vooral op de langere termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstZonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstEen zonnepaneel zet zonnekracht om in elektriciteit. Deze elektriciteit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een huishoud…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zonnepanelen kiezen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 22-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Energiezuinig
Schrijf mee!