InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verhuizen: waar moet je aan denken?

Verhuizen: waar moet je aan denken?

Verhuizen: waar moet je aan denken? Je gaat verhuizen. Waar moet je eigenlijk allemaal aan denken? Het is handig om vantevoren een actieplan te maken. Dit kan je veel tijd en geld besparen. Denk hierbij aan het verkopen van overtollige spullen. Inzicht in het tijdspad voorkomt ook stress en onhandige keuzes. Daarnaast heb je bij een goede planning meer tijd over om te onderhandelen over meubels, vloerbedekking en gordijnen.

Informatie vooraf

Omdat de persoonlijke situatie van iedereen anders is kan dit artikel niet (altijd) compleet zijn. Ga zelf goed na of je niets vergeet. Voor huurwoningen kunnen de regels per verhuurder afwijken. Controleer dit vooraf omdat je anders voor onaangename verrassingen kunt komen te staan! Denk ook aan overname van een aantal zaken.

Een aantal maanden vooraf: maak een planning

Als je al geruime tijd vantevoren weet dat je gaat verhuizen kun je je zaakjes goed regelen. Maak in ieder geval een planning voor de lange, de middellange en de korte termijn. Doordat je de tijd hebt kun je proberen om te onderhandelen over de prijs van meubels, vloerbedekking en raambekleding. Ook heb je de ruimte om aan prijsvergelijking te doen. Het is in ieder geval verstandig om eens te inventariseren wat je werkelijk nog mee gaat nemen naar je nieuwe onderkomen. Neem in ieder geval de maten van je nieuwe woning op. Dan weet je zeker dat alles past. Daarnaast is dit handig om eventueel al vloerbekleding en raambedekking te bestellen. Soms zit hier een levertijd op.

Ruim op

Dit is het moment om op te ruimen. Begin met inpakken van zaken die je niet vaak gebruikt. Vraag jezelf bij ieder item af: "Ga ik dit nog gebruiken of kan ik het verkopen of weggooien?". Misschien kun je zelfs nog een aantal zaken verkopen. Zorg in ieder geval bij het inpakken dat je alles goed labelt. Als anderen betrokken zijn bij de verhuizing kun je ook alvast de locatie in je nieuwe huis op het label aangeven. Dan hoef je zelf niet alles nog eens te verplaatsen na de verhuizing. Als er al kamers leeg zijn in je oude huis of kamer kun je deze al grondig reinigen. Dit scheelt tijd. Als je nieuwe onderkomen al leeg staat kun je overwegen al voor de verhuizing schoon te maken en te schilderen. Vraag hierbij om hulp. Dit zijn namelijk net de klusjes die veel tijd vragen en waar je gemakkelijk hulp bij kunt vragen.

Administratief

Zorg ruim vantevoren voor een telefoon- en internetaansluiting op je nieuwe adres. Het is erg onhandig als je onbereikbaar bent. Daarnaast kun je niets opzoeken of internetbankieren. Regel een correcte afhandeling van de gas-, water- en lichtkosten. Maak gebruik van de verhuisservice van PostNl. Op dit aanvraagformulier staan onder andere telecomproviders, energiemaatschappijen, financiële instellingen en verzekeringsmaatschappijen. PostNL geeft aan de gekozen bedrijven op het aanmeldformulier de adreswijziging door. Vergeet ook niet de gemeente waar je gaat wonen. Je moet je daar aanmelden. De overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst weten je dan te vinden. Vergeet verder niet de belangrijke anderen zoals je werkgever, je familie en vrienden, de school van je kinderen en de clubs van jezelf en je kinderen. Bekijk je post de laatste maanden voordat je verhuist kritisch en maak een lijstje aan wie je nog meer wil doorgeven dat je van adres wisselt.

Een week voor de verhuizing

Koop niet meer te veel levensmiddelen in. Zorg dat je vriezer leeg is. Denk wel na over eten en drinken voor jezelf en je hulpen.
Als je kleine kinderen of huisdieren hebt regel dan ruim van tevoren voor een goede opvang. Dat is rustiger voor alle betrokkenen. Haal alle demontabele zaken uit elkaar, geef de onderdelen een aanduiding en pak ze in. Vergeet niet de schoeven en of bevestigingsmaterialen bij de ingepakte spullen te doen. Laat je adviseren over het verhuizen van je elektrische apparatuur. Misschien moeten bepaalde zaken voor transport gezekerd worden. Pak een koffer met kleding voor ruim een week in en zorg voor de noodzakelijke toiletspullen en medicijnen. Pak waardevolle dingen apart in (identiteitsbewijzen, kostbare elektronica of sieraden) en houd deze tijdens de verhuizing bij je.

Een dag voor de verhuizing

Pak alles in, behalve koffiekoppen, koffieapparaat, wat borden en bestek. Ontdooi de vriezer. Kijk nog eens op de planning en controleer of je niets vergeten bent. Breng je kinderen en huisdieren naar het opvangadres. Zorg dat je je huissleutels, autosleutels en telefoon bij de hand hebt.

De verhuisdag zelf

Zorg dat je je ramen en deuren goed sluit en neem de meterstanden op in je oude (en straks in je nieuwe woning). Overhandig de oude sleutels indien nodig. Als je je nieuwe huis betreedt controleer je meteen of alles netjes en compleet is achtergelaten. Denk hierbij met name aan: de c.v.-ketel en thermostaat, keukenapparatuur en bijvoorbeeld vloerbedekking en gordijnen als dit overeen is gekomen. Laat tijdens de verhuizing alles meteen op de goede plek zetten. Dat scheelt namelijk een heleboel gesjouw achteraf. Zorg er in ieder geval voor dat je ís avonds een fijne slaapplek hebt.
Gerelateerde artikelen
Keuze voor een verhuisbedrijf en eventueel verhuisserviceKeuze voor een verhuisbedrijf en eventueel verhuisserviceDagelijks verhuizen heel wat mensen naar een andere plek in hetzelfde land of in een ander land. De één heeft meer spull…
Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Ieder mens verhuisd gemiddeld enkele keren in zijn leven en jaarlijks verhuizen een half miljoen mensen van huis. Verhui…
Kosten verhuizing door verhuisbedrijfKosten verhuizing door verhuisbedrijfHet is logisch dat een verhuizing die wordt uitgevoerd door een verhuisbedrijf, meer kosten met zich meebrengt dan wanne…
Goedkoop verhuizen: zo doe je dat!Verhuizen kan een dure aangelegenheid worden: verhuisdozen, verhuizers, vrachtwagen en ga zo maar door. Daarnaast komt e…
Verhuisservice voor ouderenVerhuisservice voor ouderenWie een verhuizing heeft meegemaakt, weet hoeveel werk hierbij komt kijken. Het is een ware uitputtingsslag. Moet je nag…
Bronnen en referenties
  • http://www.postnl.nl/ontvangen/doorsturen-en-bewaren/verhuisservice
  • http://www.eigenhuis.nl/kopen/koop-sluiten/koop-overdracht/verhuizing-voorbereiden

Reageer op het artikel "Verhuizen: waar moet je aan denken?"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 23-12-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!