InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Kantoor verbouwen tot woning

Kantoor verbouwen tot woning

Kantoor verbouwen tot woning Steeds vaker worden kantoorpanden verbouwd tot woning. Dat komt omdat er in Nederland een groot aantal kantoorgebouwen leeg staat omdat er te weinig vraag naar is. Vooral in de grote steden als Amsterdam en Utrecht worden veel kantoren omgebouwd tot studentenwoning. In andere gevallen kiest de eigenaar voor het plaatsen van een antikraakwacht. Dat levert echter minder op. Bij een verbouwing heeft u wel te maken met allerlei regelgeving, zoals een wijziging van het bestemmingsplan. Nederland heeft veel leegstaande kantoorpanden. Begin 2013 stond gemiddeld ruim vijftien procent van allen panden leeg. In totaal ging het om meer dan zeven miljoen vierkante meter. Amsterdam heeft zelfs een leegstand van 18 procent. Alleen Athene kent van de Europese hoofdsteden een hogere leegstand. De leegstand komt doordat er jarenlang te veel is doorgebouwd, zonder dat er rekening werd gehouden met de mogelijke vraag. De Kredietcrisis kwam voor veel investeerders en bouwers onverwachts. Daardoor daalde de vraag ook naar kantoorruimte. Alleen het bouwen in de buurt van stationsgebieden is nog lucratief. Dat komt omdat veel bedrijven tegenwoordig goed bereikbaar willen zijn en niet meer weggestopt ergens op een industrieterrein. Om de leegstand tegen te gaan worden kantoorpanden steeds vaker verbouwd naar woningen. Zo is in Amsterdam en Utrecht een groot aantal panden omgebouwd en doet nu dienst als studentenwoning. Vastgoedbedrijven en investeerders zijn steeds vaker bereid om mee te werken. Leegstaande panden zadelen hen namelijk met extra kosten op, terwijl ze er weinig voor terugkrijgen. Het verbouwen van een kantoorpand brengt weliswaar extra kosten met zich mee, maar is in veel gevallen toch voordeliger.

Rol van de overheid

De overheid stimuleert heel erg dat kantoren worden verbouwd tot woningen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een expertteam in het leven geroepen. Dit expertteam moet bedrijven er toe aanzetten om leegstaande kantoren te verbouwen. Tegelijkertijd onderzoekt het Rijksvastgoedbedrijf ook onderzoek naar kantorengebouwen van de overheid die zelf leeg staan. Op die manier zou de overheid zelf ook het goede voorbeeld geven. In juli 2012 werd er een serieuzere Kantorentop georganiseer, waarbij verschillende overheidsorganisaties en marktpartijen het Convenant aanpak leegstand kantoren ondertekend afgesloten.

Regelgeving rondom verbouwen van het kantoorpand naar woning

Er zij verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een kantoorruimte wilt verbouwen tot woning. Allereerst is het belangrijk na te gaan wat er in het bestemmingsplan is aangeduid. Woningen en kantoren zijn aparte bestemmingen in het bestemmingsplan. In de meeste gevallen zal het dus betekenen dat er een wijziging in het bestemmingsplan nodig is. Dat kost vaak veel tijd en het is voor alle betrokken partijen mogelijk om bezwaar te maken, bijvoorbeeld als zij overlast vrezen. Gemeenten moeten bovendien ook toetsen of een kantoorgebouw na de transformatie geschikt is voor bewoning. Er wordt dan bijvoorbeeld gelet op gezondheid en brandveiligheid. Zeker bij oudere panden is het soms lastig en duur om deze geschikt te maken voor bewoning. Als laatste moet u letten op de lokale regelgeving. In gemeentelijke bouwverordeningen staan bijvoorbeeld eisen rond brandpreventie of de vluchtwegen. Ook als uw kantoorpand een monumentenstatus heeft kan dat mogelijk een belemmering vormen.

BTW

De oplevering van een nieuwe woning wordt belast met 21 procent btw. Dit geldt ook in het geval van een ingrijpende verbouwing wanneer de functie van een gebouw wijzigt. Hier moet u wel rekening mee houden, want dit kan in de papieren lopen. Bij een minder ingrijpende aanpassing kan het lagere btw-tarief van 6 procent gelden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foundry, Pixabay
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leegstand-kantoren/transformatie-van-kantoren

Reageer op het artikel "Kantoor verbouwen tot woning"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!