InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Woning kopen voor kind

Woning kopen voor kind

Als ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te staan voor de hypotheek of door een lening te verstrekken. Maar u kunt ook een woning kopen voor u kind. U kunt de woning aan uw kind verhuren of uw kind het gebruiksrecht van de woning geven. Alles over het kopen en verhuren van de woning aan uw kind en de fiscale consequenties, en over het kopen van een studentenwoning voor uw kind.

Woning aan kind verhuren

Fiscale gevolgen van woning verhuren aan kind

Als u een woning aan uw kind verhuurt, dan moet u de waarde van de woning in de verhuurde staat opgeven in box 3 van de inkomstenbelasting. Uw kind hoeft niets aan te geven op zijn aangiftebiljet: hij of zij heeft de woning niet in eigendom.

Kind gebruiksrecht van de woning geven

De andere optie is om uw kind gebruiksrecht van de woning te geven. Ook hiervoor geldt dat u de waarde van de woning op moet geven in box 3, waarbij u rekening houdt met het gebruiksrecht (de vrije verkoopwaarde van de woning min de waarde van het gebruiksrecht).

Waarde gebruikrechts berekenen

De waarde van het gebruiksrecht wordt berekend aan de hand van een tabel voor berekening vruchtgebruik voor de inkomstenbelasting.

Belastingaangifte

Als u ervoor kiest om uw kind het gebruiksrecht van de woning te geven, moet uw kind dat aangeven bij de aangifte van de inkomstenbelasting.

Lening voor woning kind

Als u een hypothecaire lening hebt afgesloten om de woning van uw kind te kopen, is de rente niet fiscaal aftrekbaar. De lening valt in box 3. Als de woning in waarde stijgt, profiteert u daarvan, gezien het feit dat u de eigenaar bent. Uw kind bouwt zelf geen vermogen op, dat is het nadeel van deze constructie. Maar u kunt later besluiten om de woning door te verkopen aan uw kind.

Kind helpen met kopen van woning

U kunt uw kind ook op andere manieren helpen bij het kopen van een woning. Zo kunt u geld lenen aan uw kind. Uw kind betaalt rente en u schenkt de rente terug. Deze fiscaal slimme constructie wordt het kasrondje genoemd. U kunt ook borg staan voor de hypotheek van uw kind. Dit brengt echter wel risico’s met zich mee. Bovendien worden uw eigen financiële mogelijkheden erdoor beperkt. Voor meer informatie over de mogelijkheden om uw kind te helpen bij het kopen van een woning: Huis kopen met hulp van ouders

Studentenwoning kopen voor kind

Als u uw kind wilt helpen bij het kopen van een studentenwoning, gelden dezelfde mogelijkheden. U kunt mede-eigenaar worden van het studentenpand, het pand op uw naam zetten, een lening verstrekken aan uw kind of borg staan voor een lening.
Het is verstandig om vooraf te informeren bij woningbouwcorporaties en bij de gemeente, want in bepaalde studentensteden ontwikkelen zij initiatieven op dit gebied.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • VEH
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Woning kopen voor kind"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!