InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bescherm uw huis tegen waterschade

Bescherm uw huis tegen waterschade

Bescherm uw huis tegen waterschade Veel mensen krijgen binnenkort weer met wateroverlast te maken. Ook al is water essentieel voor onze planeet, het kan ons ook heel wat problemen bezorgen. Veel huiseigenaars proberen jaarlijks het water uit hun huis te houden. Maar er is iets dat u vooraf kunt doen om eventuele schade aan uw huis te beperken. Dit kan vaak een investering zijn, maar kan u veel geld op lange termijn besparen.

Goten en regenwaterafvoeren

Goten en regenwaterafvoeren zijn uw eerste bescherming tegen zware regenval. Daarom is het belangrijk om uw goten en regenwaterafvoeren goed te onderhouden. Het is ideaal om dit onderhoud jaarlijks uit te voeren.
De meeste huizen in Nederland zijn momenteel voorzien van goten vervaardigt uit zink of kunststof. Het is belangrijk om uw zinken goten goed te onderhouden, want verschillende soorten verontreiniging kunnen het zink aantasten. Enkele van de meest voorkomende verontreinigen en problemen zijn:

  • water opgeloste verontreinigingen (bvb. zure regen en rottende bladeren);
  • luchtverontreiniging;
  • roestvorming.

Meer mensen kiezen tegenwoordig voor goten vervaardigt uit kunststof. Goten die vervaardigt zijn uit kunststof hebben namelijk geen ander onderhoud nodig dan schoonmaken. Hoewel, kunststof goten zijn gevoelig voor andere schade, zoals breken onder de druk van een ladder.

Het opsporen van lekken

Een lek in uw huis wordt vaak ontdekt wanneer het al schade heeft aangericht. De koude wintertemperaturen zorgen er vaak voor dat waterleidingen beschadigd raken. Veel huiseigenaren worden vaak verrast met een hoge rekening van de watermaatschappij, zonder dat daar een echte reden voor is. Het opsporen van een lek wordt meestal best toevertrouwd aan een professional, maar u kunt ook een lek opsporen door gebruik te maken van de volgende hulpmiddelen:

  • Infraroodcamera’s: met een infraroodcamera kunt u temperatuursverschillen waarnemen. Deze temperatuurverschillen kunnen lekken zijn. Daarom is dit een goed hulpmiddel om lekken vroeg te ontdekken, voordat zij meer zichtbare schade gaan aanrichten.
  • Vochtmeting: een hydrometer wordt eerder gebruikt om de ernst van een lek te bepalen en dus niet zozeer voor het opsporen van een lek.
  • Endoscopie: als u vermoedt dat het lek zich in een moeilijk bereikbare plaats bevindt, kunt u gebruik maken van een speciaal ontworpen camera. Via een camera op een smal buisje kunt u kleinere ruimtes of leidingen gaan controleren. Het enige nadeel is dat er vaak een kleine opening moet worden gemaakt om een bepaalde ruimte te bereiken.
  • Ultrasone detectie: het opsporen van het lek gebeurt hier via geluid. Door geluid te gaan versterken kan men de locatie van het lek opsporen.

Wanneer u niet echt zeker bent of u een lek in huis heeft, is het altijd beter een professioneel bedrijf te contacteren. Ook al kost het iets om dit bedrijf in te huren, het kan u op lange termijn heel wat geld besparen.

Verzekering voor waterschade

Soms kan waterschade niet voorkomen worden en moet u gebruik maken van uw verzekering om de kosten te dekken. Om zeker te zijn dat waterschade gedekt zal zijn, kunt u een inboedelverzekering en/of opstalverzekering afsluiten. Een inboedelverzekering dekt alle schade aan spullen in uw huis die niet vast zitten, terwijl een opstalverzekering alle schade dekt aan spullen die vastzitten aan uw huis.

Als u volledig financieel beschermd wil zijn tegen waterschade zijn beide verzekeringen aan te raden. Het is ook aangeraden om beide verzekeringen bij dezelfde verzekeraar te houden. Wanneer u dan waterschade heeft, is er geen discussie over het uitbetalen van uw verzekering tussen twee verzekeringsagenten.
Gerelateerde artikelen
Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluitenDe inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verze…
Welke verzekering dekt waterschade?Welke verzekering dekt waterschade?Waterschade is een veel voorkomend probleem en kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan er lekkage ontstaan na een rege…
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Woonhuisverzekering: Wat is een opstalverzekering?Wat is een woonhuisverzekering? Is dat net als de opstalverzekering een verzekering, waarmee je jezelf beschermt tegen s…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…
Bronnen en referenties
  • EIGENHUIS, (8 augustus 2014). "Dakgoten", EIGENHUIS, Bron: http://www.eigenhuis.nl/onderhoud-en-verbouwen/Onderhoud/achterstallig-onderhoud/waar-let-u-op/dakgoten/
  • LEKDETECTIE, (8 augustus 2014). "Lekdetectie, beter te vroeg dan te laat", LEKDETECTIE, Bron: http://www.lekdetectie-info.be/
  • INDEPENDER, (6 september 2010). "Waterschade? Wat is gedekt en wat niet?", INDEPENDER, Bron: http://weblog.independer.nl/in-de-media/waterschade-wat-is-de-dekking/

Reageer op het artikel "Bescherm uw huis tegen waterschade"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 08-08-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!