InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > De woning duurzaam verwarmen

De woning duurzaam verwarmen

De woning duurzaam verwarmen De toenemende tekorten in beschikbare energie maakt het nodig dat ook huizen duurzamer verwarmd worden. Een kleine groep werkt aan passieve huizen, maar een grotere groep probeert meer zelfvoorzienend te worden in de verwarming van zijn/haar huishouden.In Nederland is verwarming één van de belangrijkste componenten in het energieverbruik. Het huis geheel duurzaam verwarmen zal voor menigeen niet haalbaar zijn. De kosten en technische mogelijkheden van een duurzame installatie zullen vaak de beperkende factoren zijn. Veelal blijft een conventioneler systeem ter ondersteuning een must, maar zolang de buitentemperatuur niet te laag wordt, dan zijn huishoudens met deze systemen zelfvoorzienend in hun verwarming.

Biomassa, oftewel hout

Biomassa wordt gebruikt om bij te stoken in elektriciteitscentrales en krijgt het predicaat duurzaam. Een hout gestookte kachel kan grote delen van het huis verwarmen, maar er zijn ook mogelijkheden om kachels te koppelen aan de centrale verwarming. Eenmaal gekoppeld aan de centrale verwarming is het mogelijk om met de kachel het hele huis te verwarmen.

Pellet kachels verbranden kleine geperste houtkorrels (pellets). De verbranding heeft een hoog rendement, waarbij de aanvoer van pellets afgestemd wordt op de benodigde hoeveelheid warmte. Dergelijke kachels kunnen dag en nacht branden zonder dat de kachels bijgevuld moeten worden. Deze kachels kunnen ook in woningen zonder rookgasafvoer, omdat hun rookgas door middel van een ventilator afgevoerd wordt. Een kleine pijpdiameter is al voldoende.

Veelal wordt aangenomen dat het stoken van een open haard gelijk staat aan het stoken van een kachel, maar niets is minder waard. Bij een open haard gaat een groot deel van de warmte verloren, dit in tegenstelling tot een kachel.

Zonnecollectoren

De zon schijnt elke dag en de geringste zonnestraal levert al warmte op. In plaats van zonnecellen kunnen er ook zonnecollectoren geplaatst worden. Met zonnecollectoren verwarmt u water, wat wordt opgeslagen in een boiler om te douchen. Bij grotere systemen is het ook mogelijk om het CV-water bij te verwarmen. Zeker op zonnige voor- en najaarsdagen zal dit een aanzienlijke besparing op de rekening betekenen.

Het grote voordeel van zonnecollectoren in plaats van zonnecellen is dat ze goedkoop zijn in verhouding tot zonnecellen. Eventueel kunnen zonnecollectoren ook door een doe-het-zelver gemaakt worden. Het belangrijkste nadeel van zonnecollectoren is dat de overtollige warmte alleen binnen het eigen huishouden gebruikt kan worden. Als eenmaal de boiler gevuld is met warm water (en eventueel het huis voldoende verwarmd is), dan kan alle extra warmte niet worden gebruikt. Bij toepassing van zonnecellen kan de overtollige elektriciteit aan de energiemaatschappij geleverd worden.

Aardwarmte

De kern van de aarde is uiterst warm. Deze warmte wordt aardwarmte of geothermische energie genoemd. Soms vlak aan de oppervlakte of op een paar honderd meter diepte is de temperatuur hoog genoeg om water voldoende te verwarmen voor verwarmingsdoeleinden. Een voorbeeld is het gebruik van mijnwater in Limburg. Het water wordt uit oude mijnschachten opgepompt om te dienen als verwarming voor huizen. Op grote diepte zijn mijnen warm en het water kan op deze wijze gebruikt worden voor verwarming van huizen.

Normaal wordt er echter een put geboord tot een diepte met goede temperatuur, waarna het warme water opgepompt wordt en koud water terug gepompt wordt. Er zijn ook systemen, die functioneren bij lagere temperaturen. Eventueel kunnen huizen ook gekoeld worden door warm water vanuit huis de grond in te pompen om daar af te koelen en vervolgens het gekoelde water weer terug naar het huis te pompen.

Lucht-warmtepomp

Hierbij wordt warmte aan de lucht onttrokken zoals bij een diepvries. In een diepvries wordt warmte weggepompt naar buiten. Met dezelfde techniek is het mogelijk om van buiten het huis warmte naar binnen te pompen en het CV-water te verwarmen. Bij extreem lage temperaturen kan er onvoldoende warmte aan de buitenlucht onttrokken worden en zal de CV-installatie het water moeten verwarmen

Optioneel zou het systeem in de zomer anders om kunnen werken om het huis af te koelen. Dan is het wenselijk dat het huis voorzien is van een vloerverwarming.
© 2014 - 2019 Roboh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Airco door warmtepomp: duurzaamAirco door warmtepomp: duurzaamOm een goede en gezonde ventilatie in huis te hebben, kun je een airconditioning aanschaffen. Vooral de duurzame, energi…
Goedkope warmte met een water-warmtepompGoedkope warmte met een water-warmtepompEen water warmtepomp wint geothermische energie uit grondwater. Ook in de winter heeft dat een constante temperatuur van…
Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijkOm onze energierekening zo laag mogelijk te houden zoeken we voortdurend naar een doeltreffende, milieuvriendelijke en v…
ZwembadverwarmingZwembadverwarmingEen zwembad in België en Nederland is maar enkele maanden per jaar van aangename temperatuur. Dit kan opgelost worden me…
Energie besparen met innoverende lucht/water-warmtepompEnergie besparen met innoverende lucht/water-warmtepompBij de bouw van onze droomwoning, hebben we meer en meer oog voor energiezuinige realisaties. Voor wie zijn toekomstige…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De woning duurzaam verwarmen"

Infoteur: Roboh
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!