InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Wanneer heeft isoleren zin

Wanneer heeft isoleren zin

Wanneer heeft isoleren zin Dak, ramen en muren zijn onderdelen van een woning waar met isolatie de grootste winst is te behalen. Een handige doe-het-zelver kan met isolatie jaarlijks honderden euros op zijn energierekening besparen. Maar hoe zinvol het isoleren van een woning is, hangt vooral af van het bouwjaar van die woning.

Welke besparing kan isolatie opleveren?

Om een indruk te geven hoe zinvol en kostenbesparend isoleren is: een goed geïsoleerde woning verbruikt jaarlijks 700 kubieke meter gas tegenover 2.050 kubieke meter gas voor een niet geïsoleerde woning. Een verschil van meer dan 800 euro per jaar. Isolatie van een woning is dus niet alleen goed voor het milieu maar ook voor de portemonnee.

De meeste huizen in Nederland zijn goed geïsoleerd maar zon dertig procent laat toch nog te wensen over. Als ook die woningen beter geïsoleerd zouden worden, dan zou dat volgens milieu-organisaties een afname van de C02-uitstoot van pakweg één miljard kilo opleveren.

Heeft isoleren zin bij mijn woning?

Of isoleren van een huis zin heeft en welke maatregelen je kan nemen, hangt op de eerste plaats af van het bouwjaar van de woning. Met name bij oudere woningen valt nog veel winst te behalen.

  • Woningen die vóór 1975 zijn opgeleverd werden tijdens de bouw niet of nauwelijks van isolatiematerialen voorzien. Uiteraard is het denkbaar dat huiseigenaren naderhand alsnog isolatie hebben aangebracht maar wie zeker wil weten of isolatie zin heeft, zal dus per onderdeel moeten nagaan wat de feitelijke situatie is.
  • Bij huizen die zijn opgeleverd tussen 1975 en 1983 is spouwmuurisolatie en dakisolatie toegepast. Bovendien werd de woonkamer in die tijd van dubbel glas voorzien. Om uw huis nóg beter te isoleren kunt u overwegen om ook de vloer te isoleren of om dubbele beglazing aan te brengen op de plekken waar dat nog niet gebeurd is. Ook is het aan te bevelen om de afdichting van naden en kieren nog eens aan een grondige inspectie te onderwerpen.
  • Bouwjaar 1983 of later. De isolatie van recente nieuwbouwhuizen zit wel goed. Daar hoeft u dus niets aan te doen. Alleen bij de wat oudere nieuwbouwhuizen valt misschien iets te verbeteren. Weliswaar zijn dak, gevel, glas en vloeren geïsoleerd, maar de toegepaste isolatiewaarde kan aan de lage kant zijn.

Wie heel concreet wil weten of het zin heeft om zijn de woning te isoleren, kan daarvoor op de sites van milieucentraal.nl en energielastenverlager.nl ook een online advies vragen. Nog beter is het om een Energie Prestatie Advies door een deskundige te laten uitbrengen. Zo is meteen te zien welke maatregelen het meeste rendement hebben.

Dubbel glas, nu weer met subsidie

Wie enkel glas vervangt door dubbel glas ziet dat ook duidelijk terug op zijn energienota. Bij een doorsnee woning kan dat jaarlijks zo'n 400,- aan besparing opleveren. Het is dan ook zeker de moeite waard om dubbel glas te plaatsen, vooral omdat er vanaf 1 oktober 2009 weer subsidie op plaatsing van dubbel glas wordt verleend. Het betreft een tijdelijke maatregel, bedoeld om de door de economische crisis in het slop geraakte bouwsector weer vlot te trekken. Wie dubbele beglazing aan wil brengen moet daar dus niet te lang mee wachten. De kosten zijn binnen enkele jaren terugverdiend, hoewel het iets langer kan duren als ook de kozijnen vervangen moeten worden.

Eigenaren van oudere huizen zonder spouwmuren moeten zich wel realiseren dat het plaatsen van dubbel glas voor vochtproblemen op de muren kan zorgen. Vocht condenseert immers op koude plekken en na de plaatsing van dubbel glas zijn dat vrijwel zeker de muren geworden. In dat geval moeten dus ook de gevels van isolatie worden voorzien om die problemen te voorkomen.

Dakisolatie

Wie zijn dak laat isoleren, kan jaarlijks zon 400 euro op zijn energiekosten besparen. Bovendien is het zelf isoleren van daken door de introductie van nieuwe materialen een stuk eenvoudiger geworden. Vervelend te verwerken glaswol of steenwol is vervangen door producten als iSoEasy, strak afgewerkte multiplexplaten die aan één zijde zijn voorzien van isolatiemateriaal. De platen zijn gemakkelijk te verwerken en voldoen aan de laatste bouwbesluiten.

Subsidieregeling duurzame warmte

Huiseigenaren die een woning bezitten die vóór 2008 opgeleverd of bewoond werd, kunnen nog tot en met december 2011 een beroep doen op de subsidieregeling duurzame warmte.
Gerelateerde artikelen
Woning isoleren en snel geld besparenJe kunt snel geld besparen door eenvoudige isolatiematerialen aan te brengen in je woning. Te denk valt aan radiatorfoli…
Schuin dak isolerenWanneer het dak van uw woning niet voorzien is van isolatie, zal er veel warmte verloren gaan, waardoor u onnodig veel m…
Woning: energie besparen door je huis effectief te isolerenWoning: energie besparen door je huis effectief te isolerenEen goed geïsoleerde woning kan het verschil uitmaken tussen een hoge en een lage energierekening. Hoe beter de isolatie…
Verschillende manieren om je huis te isolerenVerschillende manieren om je huis te isolerenEr bestaan meerdere methodes om je huis te isoleren. Dit zorgt ervoor dat het warmteverlies minimaal is. Tevens is het e…
Verscheidene redenen hoog gasverbruikHebt u het idee dat u de thermostaat steeds hoger dient te zetten om uw woning comfortabel te verwarmen? Dit kan velerle…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer heeft isoleren zin"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 05-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!